(17.40 hodin)
(pokračuje Janota)

Návrh zákona také umožňuje provádění opravy dokladů v souladu se zákonem o dani z přidané hodnoty. Dále dochází k upřesnění vedení evidencí, k prodloužení lhůty pro vydání dodatečných daňových přiznání na nižší daň apod. Tedy znovu zdůrazňuji, jedná se o technické dílčí úpravy, nejedná se o věci, které mají věcný či fiskální charakter.

Termín nabytí účinnosti novely je navržen k prvnímu dni druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení.

Vládní návrh byl projednán v rozpočtovém výboru a schválen bez připomínek. K pozměňovacím návrhům, které budou případně podány během druhého čtení, se vyjádřím později. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení výboru nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 785/1. Prosím nyní o slovo zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance Michala Doktora.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážené kolegyně, kolegové, členové vlády, pane premiére, vzhledem k tomu, že usnesení rozpočtového výboru označené jako tisk 742, resp. označené pořadovým číslem 742, připojené k sněmovnímu tisku 785, máte rozdané na lavicích, není určitě nezbytně nutné, abych je předčítal. To důležité z něj je sdělení, že rozpočtový výbor schválil tento sněmovní tisk bez připomínek a doporučil identické stanovisko Poslanecké sněmovně.

Já bych rád v komentáři řekl, že sdílím jak potřebu změnit technické věci a parametry zavedené tímto zákonem ve smyslu správy daní a poplatků, zejména tedy spotřebních daní. Je to klasický příklad toho, kdy běžný život přinese důkazy o tom, jak těžkopádné právo je a jak se zpožděním a vždy bude chodit za reálným životem a reálnou ekonomikou, a proto, aby se stalo právo akceptovatelné a vymáhatelné, musí být přijata změna zákona.

Na druhé straně si nemohu odpustit určitou výtku a řekněme i pokus o zamyšlení, případně zvýraznění jedné jediné věci, a to je ono osvobození, o kterém se ve svém vystoupení zmínil pan ministr financí. Já chápu, proč toto osvobození pro ty "malé" zdroje, dané výkonem, který byl uveden, je zaváděno, a na druhé straně není možné nevidět, že jsou takto do určité míry zpochybněny investice vynaložené v minulosti, vynaložené v době, v místě, v čase, kdy trh měl určité kvality, a my kvality toho vnějšího prostředí, toho, co je vnímáno potenciálními investory jako kvalita nová, pozměňujeme. Chtěl bych slyšet, jak dlouho takto hodlá regulátor, resp. tvůrce zákona, postupovat. Kdyby tak postupoval nepřiměřeně krátkou dobu, hrozilo by tak znejistění a znevážení investic do těchto malých zdrojů, a to považuji za naprosto zbytečné šoky, kterým by trh v obecném slova smyslu byl vystavován.

Jinak jako zpravodaj avizuji svoji přihlášku do obecné rozpravy k přihlášení se a zdůvodnění pozměňujícího návrhu, který jsem rozdal. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. Ptám se přítomných, zda se někdo chce přihlásit. Nehlásí se nikdo. Končím obecnou rozpravu. Zahajuji rozpravu podrobnou. Pan kolega Michal Doktor má slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Já jsem, vážené kolegyně a kolegové, rozdal pozměňující návrh označený jako Michal Doktor, podepsán. Tímto se tedy z formálního hlediska hlásím k tomuto pozměňujícímu návrhu. Nebudu jej s dovolením číst. Dovolte, abych předložil jen krátké zdůvodnění.

Ve smyslu vystoupení pana ministra financí i věcí, které byly přijaty při přijímání zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů, čímž tedy byl základní zákon 261/2007 Sb., ve znění zákona 2/2009 Sb., byla přijata i úprava v oblasti ztrát elektrické energie v přenosových nebo distribučních soustavách. Mám-li zkrátit své vystoupení na možné minimum, z průběžné doby, resp. daňového období jednoho roku byl učiněn přechod na zdaňovací období kalendářního měsíce, což z hlediska stanovení ztrát je minimálně velmi nepraktické a těžko použitelné. Přece jen ztráty v distribučních soustavách vznikají na pozadí daleko delšího období, a tady se období jednoho roku jeví spíše jako ideální tvar, rozhodně jako méně ideální, ne-li velmi nepraktický je ten tvar jednoho měsíce. Celkové saldo odvodu do státního rozpočtu se nemění, nemění se tedy odvodová povinnost plátce daně, ale je naprosto zbytečné, aby na základě výkyvů v distribuční soustavě byl jednou povinný ten, kdo platí státu, a posléze, protože ty ztráty budou mít jinou podobu, byl stát ten, kdo vrací povinným osobám peníze. Proto jsem tedy navrhl, aby v tomto konkrétním případě bylo daňové období jednoho měsíce vráceno zpět do původního tvaru a bylo změněno na období jednoho roku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Doktorovi. Prosím o další přihlášku do podrobné rozpravy. Nehlásí se nikdo. Končím podrobnou rozpravu. Nezazněly žádné návrhy, o nichž by bylo možno v tuto chvíli hlasovat. Proto končím druhé čtení sněmovního tisku 785, bodu číslo 5. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

Můžeme se věnovat dalšímu bodu, kterým je

6.
Vládní návrh zákona o České národní bance
/sněmovní tisk 800/ - druhé čtení

Opět požádám o úvodní slovo pana ministra financí Eduarda Janotu.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji, vážená paní předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych uvedl vládní návrh zákona o České národní bance. Posláním této změny, tohoto tisku, je stanovit pravidla pro činnost České národní banky jakožto ústřední banky státu pro období po vstupu do eurozóny. Vím, že to trošku vypadá úsměvně, zejména v kontextu předchozích debat, nicméně Česká národní banka se zavázala, že uvede svůj zákon do souladu s komunitárním právem. Ujistila centrální banku a všechny odpovídající instituce, že nechá schválit novelu, která učiní její zákon slučitelným, a to tak, aby mohl nabýt platnosti v potřebné a žádoucí podobě ještě v roce 2009.

Co se týče účinnosti, tak se pochopitelně navrhuje odložit účinnost k termínu zavedení eura. Co se týče zavedení eura, tak si myslím, že to nemusím zdůrazňovat, že je minimálně splnění podmínek Maastrichtu a jiných kritérií, kterými je přijetí eura podmíněno.

Dámy a pánové, požádal bych vás o projednání této novely, aby centrální banka dostála všem svým závazkům, které má vůči evropské centrální bance a vůči komunitárnímu právu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Usnesení tohoto výboru jsme obdrželi jako sněmovní tisk 800/1. Zpravodajem rozpočtového výboru je pan poslanec Michal Doktor. Prosím, aby nás seznámil se svou zprávou.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Já volně navážu na vystoupení pana ministra financí. Ano, zdá se býti téměř nevyhnutelné, že nikoliv jen na základě tedy setrvačnosti vývoje veřejných rozpočtu, ale i praxe Poslanecké sněmovny, která zdá se býti nepřekonatelná, alespoň pro tuto chvíli, bude tento zákon, resp. jeho účinky, nastaven přinejmenším jeden až dva roky poté, až naše samostatná měna oslaví stoleté výročí. I přes tento nadhled ovšem musel rozpočtový výbor projednat sněmovní tisk 800, k němuž přijal usnesení, kterým doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout tento návrh bez připomínek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP