(17.10 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Chtěl bych také jasně říci, že do poslední chvíle před hlasováním tady žádná politická dohoda uzavřena nebyla. Probíhal tvrdý zápas o to, které součásti balíčku tam zůstanou a které budou vyřazeny. Jako sociální demokraté jsme trvali na tom, aby se vyřadily škrty, které směřovaly ke snížení porodného, ke snížení rodičovského příspěvku a ke snížení příspěvku v oblasti sociální péče v první a druhé kategorii. Celkem škrty činily zhruba 5,1 mld. korun. Byli jsme vyzýváni k tomu, abychom Janotův balíček neměnili. Ze strany například TOP 09 tady bylo konstatováno, že je to to nejlepší, co můžeme schválit, a abychom nepředkládali žádné pozměňovací návrhy. Byl na nás činěn nátlak v tom smyslu, že když některé návrhy předložíme nebo budou přijaty, tak potom spadne balíček jako celek. Situace nebyla jednoduchá, protože tady byl za prvé skutečně tlak vlády a za druhé tlak ODS, která nechtěla v balíčku žádné změny proti tomu, co bylo schváleno na úrovni vlády. Jsem rád, že se sociální demokracii podařilo z balíčku nakonec vyřadit sociální škrty v rozsahu 5,1 mld. korun. Kdybychom na tom netrvali, nedošlo by k tomu. Nebylo to ale součástí nějaké politické dohody, bylo to prostě součástí tvrdého politického zápasu, který se zde, na půdě Poslanecké sněmovny, odehrával až do samého okamžiku hlasování, kde teprve na základě rozložení sil v Poslanecké sněmovně bylo konstatováno, že právě tato varianta balíčku má šanci na to, aby prošla, a jiná nikoliv.
Je poněkud pokrytecké vyčítat zde, že jsme nehlasovali pro pozměňovací návrhy, které předkládala KSČM, protože KSČM od samého začátku deklarovala, že pro balíček hlasovat nebude a že s jejími hlasy není možné počítat. Bojový kompromis na půdě Poslanecké sněmovny bylo potřeba hledat na půdorysu stran, které byly ochotny v nějaké podobě finálně pro ten takzvaný balíček ruku zvednout. Čili proto nebyly hlasy pro pozměňovací návrhy např. pana poslance Opálky, prostě proto, že KSČM se sama z jednání vyřadila a priori tím, že řekla, že pro balíček jako takový svou ruku nezvedne.
Mrzí mě, že tady byla řeč o zmatcích. Zmatky by nebyly, pokud by dnes ODS nepředložila své veto. Kdyby dnes nebylo podáno veto poslaneckého klubu ODS, pak si myslím, že v Poslanecké sněmovně je poměrně výrazná většina poslanců, která usiluje o změnu v této oblasti, a že bychom ještě dnes mohli dospět k závěru jednání na půdě Poslanecké sněmovny a mohli bychom celou věc postoupit k projednání Senátu. Tímto způsobem dojde ke zdržení při projednávání této věci minimálně o týden na půdě Poslanecké sněmovny. To je hlavní příčina možných administrativních problémů, které s tím mohou být spojeny. Všichni známe přísloví "zloděj křičí chyťte zloděje". Jestliže někdo zde zablokoval před malou chvílí zrychlené projednávání tohoto návrhu zákona, pak by měl mlčet o administrativních problémech, které pravděpodobně takovéto veto způsobí v případě, že tento návrh zákona tady schválíme a začne platit jako součást našeho právního řádu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Sobotkovi. Nyní mě s přednostním právem požádal o slovo pan ministr financí Janota, poté bude hovořit pan poslanec Paroubek.
Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Paní předsedající, dámy a pánové, nechtěl jsem vůbec vystupovat a hrotit debatu, která tady je. Velmi dobře si pamatuji na jednání, které proběhlo na Ministerstvu financí, kde byli zástupci všech politických stran, kde dohoda byla zhola nemožná, protože návrhy, které předkládala sociální demokracie, resp. komunisté, byly negovány ze strany pravice, návrhy, které navrhovala pravice, negovala levice. Dohoda byla naprosto nemožná. Proto Ministerstvo financí přišlo s návrhem, který jako jediný teoreticky mohl mít šanci. To je jedna věc.
Debata je tady velmi bouřlivá, citlivá, rozumím tomu, ale chci se zeptat, co budete dělat dál. Protože pro rok 2011 jsme před tím, že máme snížit další 1 % výdajů - 1 % výdajů k HDP, a to je řád někde ke 40 miliardám. Takže já se ptám - a rozumím problémům mateřské - ale kde budete hledat škrty pro další etapu? Nebo si myslíte, že jedna část Sněmovny prosadí změny, které zvýší daně o 40 mld.? Já si to nemyslím. Proto bych chtěl, abyste uvažovali i v kontextu, že rokem 2010 nekončí veřejné finance v České republice a že rokem 2010 snad nastoupíme část etapy, která bude stabilizovat veřejné finance na 5,3 %. To je ještě hodně nad limitem, který je potřebný pro případný teoretický vstup do eurozóny.
Děkuji vám.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi. Ještě je zde faktická poznámka, pan kolega Opálka. Prosím.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, paní místopředsedkyně. Omlouvám se, ale chtěl bych učinit několik poznámek k předchozím dvěma vystoupením. Jednak chci říci, že KSČM sice byla proti přijetí balíčku, ale aktivně vystupovala a předkládala návrhy tak, aby dopady na ty nejpotřebnější byly co nejmenší.
Když se tady hovoří o problému, že nezvládneme tuto problematiku, znovu musím říci, že je tady tisk 788, který se může stát nosičem, neboť ve výboru byl dnes k této tematice přijat podle mne legislativně lépe propracovaný návrh.
Co se týká stabilizace či destabilizace státního rozpočtu, musím říci, že zatím jednotlivé kroky přivedly státní rozpočet spíše k destabilizaci, viz vývoj deficitu, který se rýsuje velmi vysoký, a nemocenské pojištění se vždycky stávalo položkou, z které se coby z mandatorních výdajů bralo na úplně jiné účely. Neměl bych strach, že mateřskou nepokryjeme.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za poznámku. Nyní má slovo pan poslanec Jiří Paroubek.
Poslanec Jiří Paroubek: Dámy a pánové, nevystupoval bych, kdybych v jedné z vedlejších místností, kde sedím, neviděl a neslyšel vystoupení pana poslance Nečase. Proto budu reagovat prostřednictvím předsedající především na jeho vystoupení, ale nejen na jeho vystoupení.
Hovořit o politické nesolidnosti jako reprezentant, jak jsem pochopil, toho času hlavní reprezentant politické strany, tedy ODS, to vyžaduje trošku chucpe, protože strana, která postavila svou vládu na politické korupci, na přeběhlících... Hovořit o politické nesolidnosti. Já myslím, že by se snad vyplatilo mlčet. Mohu ale jen doporučovat, samozřejmě vy to dělat nebudete.
Pan Nečas hovořil o nějakých politických dohodách. Nepleťme si to, že jsme pro něco hlasovali, s politickou dohodou. To byla vaše představa o politické dohodě o struktuře výdajů, kterou my jsme nikdy nesdíleli. My jsme zopakovali během posledních týdnů mnohokrát, že chceme změnit strukturu výdajů státního rozpočtu při zachování schodku státního rozpočtu. Chceme změnit strukturu tak, aby byl rozpočet blíže lidem. Takže já se ohrazuji proti tomu, že byla uzavřena nějaká dohoda. Koneckonců lze vyhledat vyjádření předsedy ODS pana Topolánka, který jednoznačně řekl, že nebyla dosažena dohoda. No tak se dohodněte. Ti, kdo tam nebyli, na tom na jednání, tvrdí, že byla dosažena dohoda, pan Nečas prostřednictvím předsedající, další představitelé ODS, a pan Topolánek říká, že nebyla dosažena dohoda. Já říkám, že nebyla dosažena dohoda. Ostatně i kdyby byla dohoda dosažena a kdyby byla hloupá, jako že nebyla dosažena, tak vám jen řeknu vyjádření jednoho konzervativního politika, předsedy CDU a kancléře SRN Konrada Adenauera, když se ho novinář zeptal: Pane kancléři, včera jste ale říkal něco jiného. Víte, co mu řekl ten konzervativní, obdivuhodný politik, kterého já osobně ohromně obdivuji? "Co je mi do mých hloupých řečí ze včerejška. " ***