(15.50 hodin)
(pokračuje Lhota)

Otázka bezpečnosti, to je úplně až evergreen. Oddělme od sebe skutečně letiště civilní dopravy a letiště vojenská a ještě jednou letiště určená k civilní přepravě. My se bavíme ne o území, ale o inventáři, o jeho efektivní správě. A co se týká bezpečnosti, tady chci připomenout, že kdyby bylo zjištěno jakékoli pochybení v provozu, v případě bezpečnosti to platí dvojnásob, ale v případě provozu, že podle zákona o civilním letectví, a to mi doufám potvrdí i kolegové z KSČM, je právem státu, aby bezpodmínečně na toto letiště vstoupil a učinil patřičné kroky k zjednání nápravy. Je to zkrátka jeho neodmyslitelným právem.

Jinými slovy, strategie, jde tedy o to, zdali - a vy všichni tady cestujete - zdali budeme z České republiky cestovat do okolních států a z okolních států cestovat do nejrůznějších končin světa, anebo zdali celý svět bude létat sem, právě k nám. Zda budeme srdcem uprostřed Evropy, anebo periférií uprostřed. O to se tady jedná. Je tady řečeno, že letiště je náš přístav, vzduch naše moře. Ano, to je pravda. Akorát, že v našem okolí, v okolí tohoto státu je celá řada dalších přístavů, které pracují na dvojnásobný výkon, a my tady pracujeme na polovinu toho, co jsou naše možnosti. O tom je celá řeč.

A abych to úplně shrnul: My se dneska nebavíme vůbec o prodeji, a každý, kdo tady chce mluvit korektně, to přeci musí říct. My se vůbec nebavíme o prodeji, my se bavíme pouze o přípravných krocích pro eventuální vstup strategického partnera, práce, na které se pracuje několik let. Několik let. O případném vstupu, za jakých podmínek, kolik procent a tak dále. Nic víc, nic míň. Několik let práce.

Jiným slovy, myslím si, že je tady tisíc argumentů pro to, aby se na této práci pokračovalo, ani jeden pro to, aby se tato práce zastavila. Přes to všechno troufám si prognostikovat, jaký může být výsledek.

Co třeba Strana zelených? Koukal jsem se na hlasování. Strana zelených neustále bojuje proti jaderné energetice, přestože se vůči životnímu prostředí jedná o jednu z nejvíce ekologických energií, aby nám pak oznamovala, že jsme energeticky nesoběstační a takřka závislí na Rusku. Kdyby bylo po jejím, tak zastaví nejraději výstavbu všech silnic a dálnic. Říká si proevropská strana, která shodila vládu uprostřed evropského předsednictví, a to jenom kvůli tomu, jeden z důvodů, že jí nebylo vyhověno v omezování kamionové dopravy. Tak co můžeme čekat v takhle zásadních věcech? Ani neposlouchají.

Strana lidová. Od roku 1920 ve všech zákonodárných sborech. Její předseda říká, že tento postup není příkladem vhodným na vytesání do učebnic. Opak je pravdou. Tento případ je vytesán do učebnic, protože zcela narušuje standardní legislativní postupy, takové, jaké jsou. Není v tomto smyslu tomuto subjektu nic, co by bylo svaté. A už ani tomu "dobrý den" se nedá věřit.

Komunistická strana. Z čích řad se rekrutovali největší byznysmeni, někdy až nemilosrdní? Přes to všecko se nám snaží neustále připomínat, že vlastnění výrobních prostředků může být pouze a jedině v rukách státu a nikoho jiného než státu. Takže kam se můžeme dostat?

Takže já bych teď navázal v souvislosti se státním rozpočtem, pan Jandák mi s tím dal souhlas, přišel s takovou zajímavou myšlenkou: teze - antiteze - syntéza.

V minulém století, v prvních desetiletích byla teze kapitalismus, antiteze komunismus a hádejme, co se stalo syntézou. A hádejte, čí programy se tomu nejvíce blíží. Nepřál bych vám to vidět, jak si jsou některé věci podobné. Ale dobrá, to bylo minulé století.

Takže jiná věc. V současné době právě v souvislosti se státním rozpočtem jsem zde připomínal, že v současné době 30 procent vytváří produktivní sféru včetně všech služeb a zdravotnictví na straně jedné. Na straně druhé více než 50 procent v sítích nejrůznějších vládních programů, kterým já tedy, v nezbytné míře ano, kterým já tedy moc nevěřím. Takže jestli je tady deset procent, kterých chce něco vytvářet, tak to považuji za tezi. Jestliže tady je více než 50 procent dneska v sítích sociálních nebo vládních programů, tak to je ta antiteze. A jestli chceme syntézu, dejme prostor těm, kteří to chtějí někam posouvat. Ať je například i na tu důchodovou reformu a pro důchodce, kteří jsou taktéž hnáni do bezvýchodných situací. To je syntéza.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Než udělám další slova, tady je technické sdělení: pan poslanec Tlustý má náhradní kartu číslo 39. Pan ministr Kocáb se z dnešního jednání omlouvá.

Děkuji panu poslanci Lhotovi. Otvírám rozpravu a jako první pan poslanec Kováčik. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo. Jen krátká reakce a využiji přitom takzvané Kalouskovy finty. Ta reakce na slovo předřečníka a Kalouskova finta, pamatujete si určitě reakci pana kolegy Kalouska na jednu z kritických připomínek z řad sociální demokracie, kterou teď neustále využívá k tomu, aby propagoval jakousi novou stranu. Takže pro pana kolegu Lhotu, který žije v určitém jednoduchém schématu, připomínám na jeho tvrzení, že pro komunistickou stranu neexistuje nic jiného a pouze a jenom státní a státní a státní vlastnictví, připomínám, že Komunistická strana Čech a Moravy poučena i chybami minulosti stala se právě po těchto zkušenostech moderní stranou a ve svém programu má rovnost všech forem vlastnictví a všech forem podnikání.

Prosím, pane předsedající, abyste to panu kolegovi Lhotovi vyřídil, neboť s ním nemohu mluvit napřímo. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Pane senátore, budete muset počkat, protože další s přednostním právem je pan poslanec Cyril Svoboda. Já musím udělit panu poslanci slovo, protože se přihlásil jako předseda poslaneckého klubu. Poté by vystoupil pan senátor Korytář a další přihlášení. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Děkuji, pane předsedo. To, co tady bylo řečeno, že jenom privatizace je řešení, že to povede ku prospěchu, není zaručeno, protože když vidíme, jak se privatizuje ČSA a kam to vede, tak to není záruka toho, že nachází jenom správné a prospěšné řešení. Letiště je skutečně naším jediným přístavem, my jsme země, která nemá další možnosti. A také riziko je, že to koupí někdo, kdo v budoucnu zavře nějakou dráhu nebo omezí rozvoj letiště třeba proto, že má k tomu nějaké jiné strategické zájmy. A protože máme špatnou zkušenost s usnesením, jak vláda poslouchá, protože jsme vládě k mému návrhu dali usnesení, aby prověřila BIS Sklo Bohemia ve Světlé nad Sázavou, nikdy se tak nestalo, nebo jsme usnesením Sněmovny uložili vládě, aby v souladu s naším právním řádem zastavila superzakázku na ekologické zátěže, a tentýž den pan náměstek Fuksa do rozhlasu říkal, že ho to vlastně nezajímá, že se pokračuje dál. No tak když máme takovou reakci vlády, že nedá na dobré slovo Sněmovny, tak to musí být zákon. A tím není řečeno, že to je jednou provždy. Že už se nemůže s tím nikdy nic udělat. Protože doufám, že vláda, která teď vyjde z voleb, bude mít silný mandát a politickou vůli a strategii, co s letištěm má udělat. Ať to udělá vláda s plným mandátem. Není možné tiše pokračovat, protože se stanou nevratné kroky, které mohou přijít velmi draze. Dokonce tak draze, že potom někdo řekne, že už nelze nic jiného, než pokračovat v nastoupené cestě. A to je důvod, proč tento zákon zaslouží podporu. Ať to řeší vláda po volbách, protože je to strategický zájem České republiky.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Ještě vás, pane senátore, předběhne pan místopředseda Filip. Prosím, pane místopředsedo máte slovo. Poté snad již, pane senátore, dostanete slovo. Prosím.***




Přihlásit/registrovat se do ISP