(11.00 hodin)

 

Poslanec Cyril Svoboda: Podle mého názoru - já navrhuji panu poslanci Petrovi, jestli by nestáhl svůj návrh, protože jeho návrh zní, jak jsme si tady potom ještě napsali: Poslanecká sněmovna ukládá vládě, aby zrušila tendr na odstranění ekologických zátěží. Zdá se mi, že to, co jsme teď hlasovali, odkazuje na úctu k českému právnímu řádu, a žádám tedy pana poslance, jestli na návrhu trvá. (Reakce mimo mikrofon.)

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Ano, nemůžeme ukládat, samozřejmě.

 

Poslanec Břetislav Petr: Z toho hlediska, že byl přijat návrh usnesení pana kolegy Svobody, já stahuji své usnesení. Děkuji.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Děkuji. V tom případě máme ještě další návrh, to je návrh pana poslance Carbola: "Poslanecká sněmovna ukládá kontrolnímu výboru Poslanecké sněmovny prověřit efektivitu, účelnost a rizika veřejné zakázky na odstranění některých ekologických zátěží vzniklých před privatizací."

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Toto usnesení můžeme hlasovat. Zahajuji tedy hlasování s pořadovým číslem 219. Táži se vás, kdo souhlasí s takto navrženým usnesením. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 132 poslankyň a poslanců pro návrh 80, proti 30. I tento návrh byl schválen.

 

Poslední návrh usnesení je usnesení pana poslance Kalouska, kdy bereme na vědomí.

S faktickou poznámkou se uprostřed hlasování o jednotlivých usneseních hlásí pan ministr Slamečka. Já si dovolím, jestli proti tomu nebudete zásadně namítat, mu slovo udělit. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Slovensky.) Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, jestliže bude přijato usnesení v tom smyslu, že by vláda měla zrušit ten proces, tak potom si buďme vědomi toho, že z toho mohou být nějaké arbitrážní důsledky. Bylo tu řečeno panem premiérem, že vláda se může samozřejmě podívat na to, jestli je možné po právní stránce proces zrušit, a proti tomu samozřejmě moje faktická poznámka nesměřuje. Ale jestliže by mělo být přijato něco v tom smyslu, že by měl být fakticky zastaven ten proces a zrušen, tak potom tam jsou určité důsledky, o kterých od tohoto stolu nikdo není schopen říci, jaké budou, protože ony se mohou na konci ukázat v arbitráži. Ale je třeba s nimi počítat.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Ano, já vám děkuji za upozornění, pane ministře. Pan poslanec Petr své usnesení stáhl, stejně v případě, kdyby bylo navrženo ve znění "ukládá vládě", by bylo nehlasovatelné. Myslím, že toto riziko z usnesení, které bylo přijato na návrh pana poslance Svobody, nehrozí. Pane zpravodaji, je tomu tak?

 

Poslanec Cyril Svoboda: Přesně tak. Já odkazuji na to, že musí být všechno v souladu s českými právními předpisy, takže nevyzýváme vládu, aby porušovala zákon. V žádném případě.

Já si myslím, že návrh pana poslance Kalouska není hlasovatelný.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: "Bereme na vědomí" pozbývá smysl v případě schválení předchozích usnesení. Můžeme tedy ukončit projednávání tohoto bodu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré dopoledne, paní a pánové, vážení členové vlády, budeme pokračovat schváleným pořadem schůze. Tím je v tuto chvíli bod číslo 77, který byl přerušen ve všeobecné rozpravě dne 21. 10.

77.
Zpráva předsedy vlády k programovým prioritám vlády na období do řádných voleb

Vyčerpali jsme část rozpravy a zbývají nám tedy další přihlášení. Prvním přihlášeným je pan poslanec Ondřej Liška. Připraví se paní poslankyně Věra Jakubková. Ne? (Reakce mimo mikrofon.) Pan poslanec Liška. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Liška: Děkuji. Toto je bod, který byl přerušen už před drahnou dobou. Já se přesto pokusím navázat na tu debatu jenom velmi stručně. Myslím si, že to podstatné v té debatě již bylo řečeno. K prioritám vlády a k tomu, co přednesl pan premiér Fischer bych chtěl dodat snad jenom několik stručných bodů.

Otázka evropských fondů. Já jsem zaznamenal, že například ODS zformulovala požadavek, aby v těch příštích několika měsících se vláda pokusila zjednodušit systém čerpání evropských fondů natolik, aby absorpce i celkový systém čerpání byl mnohem průhlednější a jednodušší. Návrh, s kterým ODS přišla, považuji v mnoha ohledech za problematický. O tom, že se měly zjednodušit operační programy a místo nějakých myslím 24 operačních programů jich mělo být mnohem méně a měly být více provázány, o tom víme všichni. Tato debata se ale vrací vždycky po několika letech a je celkem zřejmé, že již je docela pozdě. Přesto si myslím, že na jednotlivých resortech a řídících orgánech, které mají na starosti evropské fondy, je možné mnoho udělat. Nicméně si myslím, že ten pokus změnit národní strategický referenční rámec, tak jak to navrhla ODS, považujeme za velmi problematický a v podstatě uprostřed toho rozpočtového období za nerealizovatelný.

Za druhé jsem chtěl říci, že je zde celá řada doporučení, která formulovala ekonomická rada expertů NERV, která zapadla. Bohužel je to osud mnoha takových projektů, ať už to byla vládní Rada pro lidské zdroje, která přišla s velmi ucelenou představou, jak povzbudit českou ekonomiku, jakým způsobem zlepšit podnikatelské prostředí, jak zkvalitnit vzdělání, vzdělávací systém, a přesto tento dokument spadl pod stůl. Já se obávám, že něco podobného se dneska děje i se samotnými závěry a doporučeními této ekonomické rady NERV, a proto jsem chtěl požádat vládu a pana premiéra, zda by se v těch příštích měsících pokusili vytáhnout z těchto doporučení ta, která jsou řešitelná v tomto krátkodobém a střednědobém horizontu, a pokusit se je zakomponovat do sledu legislativních a exekutivních kroků. Je tam celá řada věcí, které jsou řešitelné i v řádu právě měsíců. Jedna z nich je věc, která je tady samozřejmě dlouhodobě diskutována, to je podpora vzdělávání, vědy a výzkumu, jakým způsobem tu situaci řešit nejenom rozpočtově, ale i ve smyslu celé struktury. Tolik stručně k tomuto bodu.

Za třetí. Myslíme si, že je potřeba, a to zdůraznil ve svém projevu i pan premiér, pokračovat v úsilí snižovat a eliminovat korupci. Existuje celá řada návrhů, které leží zde ve Sněmovně, které by ale i sama vláda mohla iniciovat na základě znalosti programových priorit a volebních programů politických stran zastoupených v této Sněmovně, které by bylo možné realizovat. Ať už je to otázka zkvalitnění zákona o veřejných zakázkách, ať už je to zákon o střetu zájmů, ale je to i otázka anonymních akcií na doručitele a dalších věcí, které by mohly české politické prostředí učinit mnohem průhlednější.

Je to také otázka související s financováním politických stran. My se domníváme, že namísto toho, aby tady pokračovala praxe, kdy existují vlastně neomezené stropy na volební kampaně, kdy se vydávají i z veřejných prostředků stovky milionů korun na volební kampaně, je možné si vzít příklad z jiných civilizovaných zemí, jako je Velká Británie či Německo, a pokusit se zprůhlednit financování politických stran. Například tím, že by byla zavedena povinnost zavést samostatné účty pro volební kampaně, že by existovaly zákonné stropy pro prostředky, které mohou politické strany věnovat na volební kampaně, a další konkrétní kroky, o kterých jsme diskutovali i v minulosti a o kterých existuje poměrně přesná představa. Toto jsou věci, o kterých jsme hovořili i na setkání předsedů politických stran u pana premiéra Fischera na jeho pozvání a které jsme formulovali jako určité priority.

Potom je zde poslední věc, kterou bych chtěl zdůraznit i vzhledem k debatě mých předřečníků v první půlce tohoto přerušeného bodu. Nechci opakovat to, co zde již zaznělo, ale jedna věc mi zde scházela. Je to otázka jakéhosi bezpečnostního a geostrategického zhodnocení vývoje na energetickém trhu a vůbec otázka energetické bezpečnosti České republiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP