(15.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane poslanče. Pan premiér bude reagovat.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Pane předsedající, nerad bych odpověděl nějakou ranařskou odpovědí z fleku, je to předmět dost jemného jednání. Odsud, z toho empiru, hned říci, že to tak bude, slíbit to, to já neprovozuji, takovouto taktiku. Ale pobavit se o tom bude samozřejmě docela dobře možné. Pokud to, a to vidím, že nesměřuje, k celé změně legislativy.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane předsedo vlády. Nyní vystoupí pan poslanec Miroslav Krajíček s interpelací ve věci jednání vlády o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Vážený pane premiére, před dvěma týdny jsem interpeloval ministra dopravy ve věci již zahájené realizace stavby komunikace 1/11, která byla návrhem rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2010 a další v podstatě zastavena a její realizace by podle tohoto návrhu trvala 27 let. To je pro nás všechny zajisté nepřijatelné, aby se stavby realizovaly tímto způsobem. Na dotaz proč je v tomto případě porušován zákon, se mi dostalo odpovědi, která mě zaskočila. Proto jsem se rozhodl se svou interpelací obrátit na vás.

Odpověď spočívala v tom, že zákon není porušován, protože vláda na svém jednání přijala usnesení v této věci. Tedy se ptám: Skutečně tomu tak je, že vaše vláda nechce být odpovědna Poslanecké sněmovně a bude přijímat usnesení k provedení zákona, které jednoznačně překračuje jeho meze? Mám na mysli zákon o státním rozpočtu pro rok 2009, který Poslanecká sněmovna schválila v loňském roce, a tím také rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury pro tuto stavbu včetně harmonogramu pro její realizaci. Pokud by to tak bylo, tak to pro mě znamená, že tímto postupem vláda zpochybňuje současný politický systém této země, a o tom v programovém prohlášení této vlády nezaznělo vůbec nic. Proto jsem hlasoval také pro důvěru vaší vládě. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Krajíčkovi. Příležitost k odpovědi pro pana předsedu vlády.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Děkuji pěkně. Pane předsedající, dámy a pánové, děkuji za důvěru, ale jak se říkávalo, za důvěru jakost. Vláda zde skutečně není pro to, aby nebyla zodpovědná Sněmovně. Nejen proto, že by to bylo protiústavní, ale prostě proto, protože musíme nejen tuto ústavní povinnost nějakým způsobem naplňovat.

Já k tomu mohu říci jedině tolik, protože jsem si myslel, že dotaz bude směřovat trochu někam jinam, že využiji své lhůty třiceti dnů a k té slučitelnosti usnesení s dalšími věcmi, o kterých jste tady hovořil, vám podám písemné vyjádření.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane předsedo vlády. Pan poslanec využije svého času?

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji vám, pane premiére, že jste alespoň rozptýlil mé pochybnosti v tom, že vláda chce být odpovědna Poslanecké sněmovně. Nicméně si přes to z tohoto místa dovolím požádat, aby se vláda tímto problémem zabývala a přijala taková opatření, která budou respektovat zákon a umožní realizaci této stavby v souladu se zákonem schváleným pouze Poslaneckou sněmovnou. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Repliky není třeba, takže je příležitost pro pana poslance Petra Krilla, aby interpeloval předsedu vlády ve věci zrušení celního úřadu v Jeseníku.

 

Poslanec Petr Krill: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vážený pane premiére tato interpelace by měla spíše směřovat na ministra financí, ale protože pan ministr financí je řádně omluven a já nemám nejlepší zkušenosti s dodatečnými odpověďmi, dovolte mi oslovit vás.

Vážený pane premiére, v poslední době pobouřila zejména podnikatelskou veřejnost a orgány veřejné správy na Jesenicku informace, že v Jeseníku bude ke konci letošního roku zrušena pobočka celního úřadu. Co by to znamenalo pro jeden z ekonomicky nejslabších regionů v České republice? Nic jiného než další překážku rozvoje podnikání v této oblasti, a to jak stávajícím podnikatelům, tak i možným novým investorům.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: (K hloučku bavících se poslanců v takřka prázdném sále:) Dámy a pánové, vím, že projednáváte důležité věci, ale prosil bych vás, aby to bylo v klidu.

(K poslanci Krillovi:) A vy máte k dobru deset vteřin.

 

Poslanec Petr Krill: Zrušení pobočky zhorší proces dovozu i vývozu či vystavování cca více než dvaceti exportérům a dovozcům do a z třetích zemí, protože by museli realizovat celní služby na úřadech v Šumperku či Krnově, které jsou vzdáleny od Jeseníku asi 60 km. Pro úředníky možná neznalé geografického profilu oblasti se to nemusí zdát daleko, ale Jeseník je od těchto měst oddělen masivem hor s dvěma přechody v nadmořské výšce okolo 1000 metrů, což zejména v zimních měsících je vážným problémem, a navíc kamiony směřující převážně do Ruska a východních zemí využívají přechodu Bílý Potok - Paczków nebo Vidnava - Kalków a nemusejí přes hory do České republiky. Přestože starosta Jeseníku i předseda krajské a okresní hospodářské komory již jednali v této záležitosti s Generálním ředitelstvím cel, není rozhodnuto.

Proto si dovoluji položit, vážený pane premiére, dvě otázky. Považuje ministerstvo tento krok za podporu tohoto chudého regionu? Nelze zcela jistě jen takový (upozornění na čas) ekonomický problém celního úřadu v Jeseníku řešit jinak, např. snížením pracovníků? Děkuji a věřím ve vaši podporu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Odpoví předseda vlády Jan Fischer.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Děkuji pěkně. Pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, když na to odpovím konkrétně, tak to je krásný příklad takového sváru, řekl bych, mezi tendencí redukovat počty úředníků, redukovat státní správu, činit její chod racionální apod., na druhé straně se vždy najde nějaký důvod, proč to tam v jednotlivých, singulárních případech prostě nejde, bráníme se tomu a pod.

Já jsem čelil takovéto situaci na konci devadesátých let ve své dosavadní instituci, kde jsme se tehdy rozhodli zrušit organizačně 76 okresních oddělení statistického úřadu. Byli jsme tehdy vystavováni kritice, že ten systém zcela destruujeme. Dnes ten systém funguje naprosto bez problémů a všechny funkcionality jsou zajištěny. Čili vždycky je důležité, aby ty funkce, které byly na tom místě plněny, byly plněny zkrátka třeba s menším počtem pracovníků a s patřičným, řekněme, uživatelským komfortem. Byli jsme schopni počet úředníků, státních zaměstnanců, snižovat. Jinak jsme v bludném kruhu.

Celní správa se racionalizuje, což považuji za správné. Jedno z racionalizačních opatření je také přiměřená centralizace, kam patří i rušení tohoto útvaru. Není to první případ, racionalizovalo se takto v Karlových Varech, kde se rušil externí útvar v Sokolově, v Žatci apod. V Uherském Brodě se rušilo externí oddělení celního úřadu Uherského Hradiště.

Takže Celní ředitelství Olomouc přistoupilo k realizaci tohoto záměru, centralizovalo výkonné činnosti v oblasti správy cel a daní do působnosti příslušných útvarů dislokovaných v sídle celního úřadu Šumperk. Mám informaci, že oddělení v Jeseníku patří k dlouhodobě k nejméně zatíženým útvarům v rámci celého Celního ředitelství Olomouc. Jediný největší dovozce využívající tohoto pracoviště zde projednal od začátku letošního roku do konce srpna celkem 30 dovozů. Další dva ostatní subjekty v dovozu projednaly za prvních osm měsíců tohoto roku celkem osm - opakuji osm - případů jednotného správního dokladu. Ostatní subjekty za toto období využily toto pracoviště jednou až dvakrát.

Takže to je k analýze nebo k výsledkům té analýzy, které mám k dispozici. Celní správa je v současné době podnikatelským subjektům schopna nabídnout celou řadu účinných nástrojů, které oblasti správy cel a daní umožňují při zachování požadovaných nároků výrazně zjednodušit a co nejlépe přizpůsobit průběh celního a daňového řízení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP