(12.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já nechci vést polemiky o tom, jestli je dobrá analýza Ministerstva financí ve vztahu k restauracím, jestli to bude mít pozitivní vliv na ceny nebo na zaměstnanost, jaká pracovní místa to udrží, co se stane, ale chci jasně říci, že dopad do veřejných rozpočtů se dá spočítat velmi přesně, ty peníze budou chybět a budou se muset financovat v rámci dluhové služby. To je jedna a jedna, a já myslím, že každý z nás už má své zkušenosti a je schopen si tyto věci spočítat.

Kdyby současně vláda navrhla adekvátní úsporná opatření a my jsme je v této Poslanecké sněmovně schválili, tak by situace byla jiná. Nicméně přece všichni víme, že úsporná opatření se v této Sněmovně schvalují velmi obtížně a vždycky tady prochází mnohem lépe a mnohem rychleji snížení daní než tady na půdě Poslanecké sněmovny v kterémkoli funkčním období, ať je tady většina jakákoliv, pravicová nebo levicová, než snižování jakýchkoliv výdajů, ať už jsou to výdaje běžné, nebo jsou to výdaje mandatorní. To je realita, a buďme si toho, prosím, poctivě vědomi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sobotkovi. Vystoupí pan poslanec Petr Nečas.

 

Poslanec Petr Nečas: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dámy a pánové, chce se mi zvolat: zlatá slova, pane poslanče Bohuslave Sobotko! Já bych o té rovnováze příjmů a výdajů a o tom, když něco slibujeme na výdajové stránce, že to musíme ošetřit i na příjmové stránce a vice versa, čili naopak, bych vám velmi rád připomenul při celé řadě bodů, které navrhuje sociální demokracie, a také vám je připomenu, takže je dobré se konzistentně tohoto názoru držet, ne pouze účelově tam, kde se nám to hodí.

Musím říci jednoznačně, že sociální demokracie se mýlila ve slevě na sociálním pojistném. Vláda od počátku říkala, že udává velmi konzervativní odhad, kdy jako horní hranici výpadku příjmů udává 18 mld. Kč. Sociální demokracie udávala výdaje, které jdou nad tento limit. My jsme od začátku říkali maximálně, a ukazuje se, že jsme měli pravdu, maximálně tedy 18 mld. Kč.

Opět jste prokázal značnou míru nepřesnosti, pane předsedo rozpočtového výboru prostřednictvím pana předsedajícího, když jste označil výpadek na důchodovém účtu za důsledek daňové politiky. Příjmy důchodového systému s daňovými příjmy vůbec nijak nesouvisí. Dokonce sazba důchodového pojištění v rámci sociálního pojištění se nijak nezměnila. Činí 28 procentních bodů odváděných zaměstnancem a zaměstnavatelem, je úplně stejná, nebyla snížena. Jediný objektivní faktor, ano, to je třeba říci, který to dočasně snížil, a to jsme od počátku korektně říkali, byl právě podíl slevy na sociálním pojištění, resp. adekvátní část, která odpovídá důchodovému pojištění.

Mimochodem, ten výpadek příjmů na důchodovém účtu je primárně dán vývojem zaměstnanosti a nezaměstnanosti jako důsledek ekonomické krize. To je korektní údaj. Klesá nám zaměstnanost. My jsme dosáhli v loňském roce v podstatě rekordní úrovně zaměstnanosti téměř 5 mil. osob, zhruba 4,1 zaměstnanců, 850 tisíc osob samostatně výdělečně činných a jim pomáhajících rodinných příslušníků. Zaměstnanost rostla v průměru ročně o 60 až 70 tisíc v posledních třech letech. V letošním roce zaměstnanost klesá, naopak roste nezaměstnanost, a klesá tempo růstu průměrných mezd. Zatímco za první pololetí loňského roku vzrostly průměrné mzdy o 8,2 procentního bodu proti prvnímu pololetí předcházejícího roku, v letošním prvním pololetí to bylo již jen o 1,9 procentního bodu. Tyto jevy, to znamená pokles zaměstnanosti, nárůst nezaměstnanosti a pokles tempa růstu průměrných mezd vzhledem k tomu, že odvody jsou placeny z tohoto objemu mezd, logicky vede k výpadku příjmů na důchodovém účtu. Mimochodem, tento výpadek by měl ty politické strany, které se doposud stavěly proti důchodové reformě, vést k tomu, abychom tuto důchodovou reformu ve všech třech etapách dokončili, protože se jednoznačně ukazuje, že důchodový systém může být stabilní pouze tehdy, jestliže jsme v době ekonomického růstu, a že vyžaduje hlubší změny, a hlubší reformy právě proto, aby byl rezistentní i vůči výkyvům ekonomického cyklu, čili i pro doby ekonomického poklesu.

Já jsem přesvědčen, že vývoj důchodového účtu je vážným mementem pro českou politickou reprezentaci, aby důrazně pokračovala v důchodové reformě.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Nečasovi. Nyní je řádně přihlášen pan poslanec Michal Doktor, ale s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Škromach a pan poslanec Opálka.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, já myslím, že pan poslanec Nečas tady opět manipuluje fakty, která nejsou. Zkrátka a dobře, největší pohromou pro příjmy důchodového systému dnes byla opatření, která provedla minulá vláda. Já chápu, že se panu bývalému ministru Nečasovi hodí do krámu potom říkat důchodcům: ale na ty důchody není, ono se nevybralo. To je pravda. Na druhé straně je potřeba říci, že v důchodové reformě, kterou započala už vláda sociální demokracie, je potřeba pokračovat. To určitě ano, ale není možné používat neférové argumenty ekonomické krize a výpadku na příjmech. Tam bych se možná prostřednictvím předsedajícího zeptal pana Nečase: Jak jste se chtěli vyrovnat s op-outem, kdybyste vyvedli ze systému 20, možná 30 miliard korun na kapitálové spoření? To byste také říkali: to přišla krize, to přišla pohroma?

Já mám pocit, že největší pohromou tady byla vláda Mirka Topolánka a Mirka Kalouska v minulých třech letech. Bohužel se to projevuje právě v období krize, a i na výpadku důchodového účtu minimálně z poloviny, ne-li z větší části, se právě podílejí opatření, která provedla předcházející vláda.

Ale já myslím, že tady řešíme jiné věci a důchodová reforma si určitě zaslouží serióznější diskusi, tak aby bylo možné ji skutečně nasměrovat k těm, kteří ji potřebují, a to je k občanům České republiky.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Škromachovi. Nyní vystoupí pan poslanec Opálka.

 

Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo, já bych chtěl reagovat na slova kolegy Nečase a chtěl bych upozornit na ten fakt, že všechny strany by si měly uvědomit, jak citlivý je ten systém na jakékoli minimální změny. Ano, bylo zde řečeno, že výpadek je příčinou nárůstu nezaměstnanosti a malého růstu průměrných mezd. To je pravda, a proto také k srpnu tohoto roku byl výpadek na důchodovém účtu kolem 10 miliard. Z toho se dalo odvíjet, že výpadek bude ke konci roku do 15 miliard Kč. Ale jaká je pravda? Prognózován je výpadek 33 miliard Kč, a na navýšení už má vliv sleva na sociálním zabezpečení a stropy na odvodech do sociálního zabezpečení. To je fakt, který nemůžeme pominout. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Opálkovi. Nyní pan poslanec Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, já bych chtěl uvést několik krátkých poznámek ke skutečně projednávané věci.

Víte, připadá mi ta debata, zejména ve vztahu k tomu, že máme za sebou poměrně dlouhou debatu na téma státního rozpočtu k roku 2010, jako debata vedená mimo čas a prostor. Já nechci trápit pana ministra průmyslu a obchodu dotazy, které by měly směřovat výhradně k panu ministru financí, ale je to poměrně zvláštní a velmi kuriózní situace, je-li v prvním čtení uzavřena z pohledu bilance státního rozpočtu na rok 2010 debata o tom, s jakými příjmy a s jakými výdaji počítáme, a nyní se nacházíme v situaci, kdy navrhujeme změnit režim docela významného zákona, kterým je zákon o dani z přidané hodnoty, a tím zkrátit bilanci výnosů o 5 miliard korun. Tedy těch výnosů, se kterými už schválená bilance schváleného rozpočtu na rok 2010 počítá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP