(17.20 hodin)
(pokračuje Hovorka)
Za druhé. Kdo na ministerstvu jmenovitě rozhoduje o umísťování nákladné zdravotnické techniky z prostředků integrovaného operačního programu, případně ze státního rozpočtu? V minulosti to byla přístrojová komise, dnes není jasné, kdo o tom rozhoduje v současné době.
A za třetí bych se chtěl zeptat, kdy proběhne certifikace využití prostředků regionálního operačního programu a integrovaného operačního programu.
Chtěl bych se ještě zeptat, jestli je vám známo, že v těch výběrových řízeních, která probíhají ať už na prostředky z regionálního operačního programu, nebo z integrovaného operačního programu, ve všech případech je zadáváno výběrové řízení přes prostřednické firmy, to znamená není technika poptávána přímo od výrobců. A je známo, že nákladná zdravotnická technika bývá předražena zhruba až o 30 procent.
Takže na tyto otázky bych prosil dostat odpověď. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Poprosím o odpověď paní ministryni Danu Juráskovou.
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Vážená paní předsedající, vážení přátelé, já se pokusím odpovědět na první dotaz, kdo na ministerstvu jmenovitě rozhodoval o zařazení, resp. vyřazení jednotlivých nemocnic mezi specializovaná onkologická centra, a tím předurčil jejich možnost využití prostředků z regionálních operačních programů a integrovaných operačních programů. Musím říci, že Ministerstvo zdravotnictví nemá kompetenci rozhodovat o regionálních operačních programech, jen na upřesnění, takže všechny moje odpovědi se budou týkat integrovaných operačních programů.
O přidělení statutu bylo rozhodnuto poradou vedení na základě doporučení pracovní skupiny pro superspecializovanou péči v oblasti onkologie a traumatologie, která byla zřízena při odborném fóru. Tato pracovní skupina, jejímiž členy byli zástupci všech dotčených odborných společností, poskytovatelů zdravotní péče a plátců zdravotní péče, nejprve připravila kritéria pro hodnocení poskytování těchto druhů péče. Ta jsou zveřejněna ve Věstníku Ministerstva zdravotnictví č. 6 a 7 z roku 2008. Většina materiálů převzatých od výborů příslušných odborných společností. Tyto podmínky potom byly ověřovány, na základě těchto ověření každé zařízení dostalo osvědčení o splnění případně informaci o tom, že podmínky nesplnilo.
Hlavním motivem pro koncentraci specializované péče nebyl a není pouze následný proces přidělování prostředků z Evropské unie. K těmto dlouhodobě plánovaným aktivitám se ministerstvo rozhodlo především proto, že koncentrace specializované péče je hlavním požadavkem pro zvyšování kvality péče a samozřejmě i efektivity využití prostředků.
Já jenom tady možná popíšu přesně: tým pro traumacentra byl tvořen jedním zástupcem Ministerstva zdravotnictví, třemi zástupci zdravotních pojišťoven, čtyřmi zástupci odborných společností, mezi nimiž byly Česká společnost pro ortopedii a traumatologii, Česká společnost pro úrazovou chirurgii, Česká lékařská společnost J. E. Purkyně, Společnost urgentní medicíny a medicíny katastrof České lékařské společnosti J. E. Purkyně, Česká neurochirurgická společnost téže společnosti a jeden zástupce poskytovatelů. Odborný tým pro onkocentra byl tvořen jedním zástupcem ministerstva, třemi zástupci zdravotních pojišťoven a opět čtyřmi zástupci odborných společností, dvě Česká onkologická společnost a dvě Společnost radiační onkologie, biologie a fyziky. Jeden zástupce poskytovatelů.
Kdo na ministerstvu jmenovitě rozhoduje o umisťování nákladné zdravotnické techniky z prostředků IOP. Musím říci, že stanovená kritéria, která byla takové posuzována v případě zařazení zdravotnických zařízení do sítě, vyjmenovávala také zdravotnické prostředky, tedy přístroje, které by příslušné centrum mělo mít, a tam samozřejmě z toho u těch, které nějakým způsobem ta kritéria splňovaly, ale bylo důležité, aby došlo buď k obměně takového přístroje nebo aby bylo případně to přístrojové vybavení doplněno, tak tato kritéria byla stanovena.
V rámci integrovaného operačního programu oblasti 3/2, služby v oblasti veřejného zdraví, postupuje Ministerstvo zdravotnictví v souladu se schváleným programem IOP Evropskou komisí a dále dle operačního manuálu IOP. Postupy výběru a hodnocení projektu stejně jako hodnoticí kritéria byly schvalovány monitorovacím výborem IOP. Systém hodnocení a výběru je detailně popsán a předem poskytnut žadatelům v rámci příruček pro žadatele a příjemce uveřejněných na webových stránkách Ministerstva zdravotnictví. V hodnocení kritérií přijatelnosti a formálních kritérií je každý projekt posouzen dvěma nezávislými experty a posudky jsou dále hodnotiteli obhajovány v rámci jednání hodnotící komise. Po jednání hodnotící komise je seznam doporučených i nedoporučených projektů schvalován výběrovou komisí IOP a výsledky jednání výběrové komise jsou dále schváleny poradou vedení MZ ČR. V rámci výběrové komise jsou jmenováni zástupci Asociace krajů, Svazu měst a obcí a také zástupci odborných lékařských společností.
Rozhodování o umístění nákladné zdravotnické techniky v rámci státního rozpočtu. Za rozhodování o umísťování nákladné zdravotnické techniky pořizované ze státního rozpočtu jsou odpovědné věcně příslušné odborné útvary ministerstva a jejich konečné schvalování probíhá na úrovni vedení Ministerstva zdravotnictví.
Jen pro informaci: Finanční prostředky z prostředků integrovaného operačního programu nebyly v minulosti přidělovány pouze přímo řízeným organizacím, jak bývá mylně interpretováno, ale mezi těmi příjemci jsou například také Krajská nemocnice Tomáše Bati, Krajská nemocnice Liberec, Nemocnice České Budějovice, Krajská zdravotní Ústí nad Labem, Nemocnice Jihlava, ale také Nemocnice s poliklinikou v Novém Jičíně. Celková částka pro onkologii činí 491 milionů 281 tisíc. Pro traumatologii to jsou například Krajská nemocnice Liberec, Krajská zdravotní Ústí nad Labem, Nemocnice České Budějovice, celkový objem finančních prostředků 232 milionů 719 tisíc.
Certifikace využití prostředků IOP. Ministerstvo zdravotnictví jako zprostředkující subjekt odpovídá pouze za oblasti podporované v rámci integrovaného operačního programu. Odpovědnost za regionální operační program, jak již jsem řekla, mají regionální rady. Ministerstvo zdravotnictví do působnosti ROP nezasahuje. V rámci IOP v oblasti podpory 3/2 předpokládáme, že certifikace výdajů dle předem stanovených termínů pro certifikaci bude dokončena v březnu až dubnu roku 2010.
Co se týče vaší informace o nákupu nákladné zdravotnické techniky resp. jeho ceny, já takovou informaci nemám, ale v každém případě za ni děkuji a ověřím to.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní ministryně. Pan kolega má ještě doplňující otázku. Prosím tedy.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážená paní ministryně, já bych se chtěl tedy ještě zeptat, kdo jmenovitě. Já jsem pochopil, že tam jsou nějaké úrovně různých komisí a nějaké porady vedení a podobně. Ale podle mého názoru musí být někdo, kdo je jmenovitě, kdo rozhoduje. Dřív to byla komise, dneska je to několik komisí, ale musí být někdo, kdo rozhodne. Čili rád bych znal ta jména, případně kdybyste mi to mohla aspoň předat.
A druhá věc: ta kardinální otázka záležitosti, proč jsou vyřazeni přímo ti výrobci a proč se všechny dodávky realizují prostřednictvím jakýchsi prostředníků nebo kompletátorů nebo kompletátorských firem, jak se to nazývá.
Ještě jedna věc, která nezazněla k té minulé interpelaci. Chtěl bych vědět, neustále se omezují prostředky na krajské hygienické stanice a navrhuje se snížení počtu pracovníků o 200 a s tím snížený rozpočet. Snižuje se rozpočet na preventivní programy a neustále se opakuje, že probíhá nějaká analýza. Už tři roky probíhá analýza zeštíhlení krajských hygienických stanic. My jsme žádnou neviděli. Proto bych rád viděl tu analýzu a podle mého názoru potom by měly následovat konkrétní kroky a rozpočet. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Paní ministryně má teď možnost odpovědět.
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Ano, děkuji. Já jsem tady vyjmenovala zástupce v komisích, které posuzovaly, zda přihlášená zdravotnická zařízení splňují, nebo nesplňují kritéria. Komise rozhoduje hlasováním, tudíž jmenovitě žádná fyzická osoba takovou pravomoc nemá. Samozřejmě mohu dodat jmenovitý seznam.
Co se týče vaší poznámky - prostředníci - znovu opakuji, nemám takovou informaci a ověřím to.
Krajské hygienické stanice a státní, resp. zdravotní ústavy. Tam je důležité, abychom si řekli, že zdravotní ústavy nedostaly pro rok 2009 žádnou státní dotaci. Jsou pověřeny výkonem státní správy v oblasti ochrany veřejného zdraví a prostřednictvím státního rozpočtu tedy dostávají za výkon státní správy na úseku ochrany veřejného zdraví finanční prostředky.
Co se týče krajských hygienických stanic. Krajské hygienické stanice mají v tuto chvíli 2495 zaměstnanců, pro příští rok se předpokládá, že budou mít 2416 zaměstnanců, což je úbytek zaměstnanců o 79. Tato opatření jsou projednána se všemi krajskými hygienickými stanicemi.
A co se týče analýzy, kterou jste zmiňoval, tak záměr zpracovat ji vznikl koncem roku 2008. Když jsem přišla na ministerstvo, tak jsem zjistila, že práce na této analýze byly zastaveny, a že tudíž vzhledem právě k omezeným zdrojům státního rozpočtu a ke krácení i rozpočtové kapitoly Ministerstva zdravotnictví je potřeba se podívat, jakým způsobem krajské hygienické stanice fungují. Rozhodně ve chvíli, kdy ta analýza bude hotová, má ji na starosti paní dr. Šedivá, která byla za tímto účelem na Ministerstvo zdravotnictví přijata, bude vám dána k dispozici. ***