(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobré odpoledne přeji vám, dámy a pánové. Dovolte mi, abych sdělil, že dalším bodem pořadu jsou

116.
Ústní interpelace
 

V první fázi jsou určeny předsedovi vlády. My jsme za účasti ověřovatelů opět vylosovali pořadí poslanců, v němž by měli vystupovat a podávat ústní interpelace. V případě předsedy vlády to bude v čase od 14.30 do 16 hodin. Pak na ostatní členy vlády budou interpelace podávány od 16 až do 18 hodin. Seznamy poslanců byste měli mít k dispozici a já bych dal první slovo poslanci Petru Wolfovi, který byl vylosován na první místě. Přednese ústní interpelaci na premiéra Fischera ve věci výstavby plánovaných staveb na komunikacích první třídy.

 

Poslanec Petr Wolf: Dobré odpoledne, vážený pane premiére, má interpelace se bude týkat stavu přípravy a ohrožení realizace výstavby plánovaných staveb na komunikacích první třídy I/11 až I/57, které tvoří páteř Moravskoslezského kraje ve směru od slovenské hranice přes Ostravu, Opavu na polskou dálnici.

Chtěl bych jenom připomenout, že vláda České republiky na svém zasedání 16. září 2009 svým usnesením č. 1176 schválila rozpočet SFDI na rok 2010 a střednědobý výhled na roky 2011 a 2012. Dále svým usnesením č. 1177 schválila harmonogram výstavby dopravní infrastruktury v letech 2008 až 2013, aktualizace pro roky 2010 až 2012. Bohužel ale konstatuji, že i přes rekordní výdaje státu na dopravní infrastrukturu v roce 2010 bude řada klíčových staveb v Moravskoslezském kraji pozastavena nebo nebude zahájena vůbec, aspoň tak to nyní vypadá. Jenom připomínám, že z dluhopisového programu mají být financovány stavby spojené s dálnicí D47. Celkové výdaje na tyto stavby budou činit 5,125 miliardy korun. Zbývající finanční prostředky ve výši 6,525 miliardy korun však budou použity pravděpodobně na realizaci staveb mimo území Moravskoslezského kraje, které s dálnicí D47 nemají žádnou přímou souvislost. Připomínám, že finanční prostředky vynaložené na základě uvedeného zákona mohou být použity výhradně na výdaje spojené s výstavbou dálnice D47, nemohou být však vynaloženy na stavby jiné. Ještě bych chtěl doplnit, že Ředitelství silnic a dálnic ČR rozhodlo v dubnu 2009 o stažení žádosti o spolufinancování stavby silnice I/11, a tak dále bych mohl pokračovat.

Proto, vážený pane premiére, se vás ptám, co s tím budete dělat a kdy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To byla první interpelace na pana premiéra, takže já prosím pana premiéra Fischera, aby se chopil odpovědi. Prosím, pane premiére, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Dobré odpoledne, pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci. Interpelace pana poslance Wolfa, teď budu v úvodu velice stručný, ale nabízí velmi zajímavé poohlédnutí na tu dopolední či včerejší debatu, jak se vlastně porvat s těmi prioritami. Má to být školství, mají to být sociální služby, platy učitelů? Často jsme tu slyšeli kritiku na přemrštěné výdaje pro rozvoj dopravní infrastruktury. Na druhé straně vidíme, že i tady se těch prostředků někdy nemusí právě dostávat. Já si teď nechci široce hrát s tím tématem drahých či levných - levných asi ne, ale drahých českých silnic a dálnic. To není předmětem interpelace. Jenom je to o té složitosti, jak se za těchto okolností s těmi všemi prioritami vyrovnat.

Teď konkrétně o komunikacích první třídy. Pokud jde o rok 2010, tam je vyčleněno zhruba 34 miliard korun v rozpočtu na silnice první třídy včetně rychlostních silnic a je to včetně přípravy a údržby. Pokud se bavíme o I/11 v Moravskoslezském kraji, tam je alokováno 640 milionů korun. V srpnu roku 2008 byla zahájena realizace akce I/11 Hrádek průtah s předpokládaným zprovozněním v roce 2011. Pro nepokryté potřeby stavby Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostrava se pro rok 2010 předpokládá vyčlenění finančních prostředků ve výši 150 milionů korun. Pravda je, že pro další jmenovité akce v oblasti nejsou v roce 2010 až 2012 vyčleněny v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a střednědobém výhledu žádné finanční prostředky. To je akce Oldřichovice - Bystřice na téže komunikaci, mimochodem k vydanému územnímu rozhodnutí bylo podáno odvolání a Nebory - Oldřichovice, ta má pravomocné rozhodnutí a nejsou pro ni, pravda, vyčleněny finanční prostředky. A tři odvolání jsou podána k navazujícímu úseku Třanovice - Nebory, protože tam už byla vydána tři odvolání k územnímu rozhodnutí. Na I/57, na tu stavbu, je v roce 2010 alokováno 300 milionů korun a na čtyřicetsedmičku 6,2 miliardy korun. Je toho poměrně hodně.

My jsme si vědomi samozřejmě, že tam jsou problémy, jsou problémy na čtyřicetsedmičce a vzhledem k tomu, že zřejmě, abych nepřetekl s časem, což by se mi mohlo stát, tak s ohledem na jednací řád bych podal detailnější informaci do 30 dnů, pane poslanče.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, panu poslanci Wolfovi to stačí? Stačí, takže můžeme přejít k další interpelaci - pana poslance Jana Látky, který chce interpelovat premiéra ve věci evropských fondů. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Látka: Dobrý den, pane premiére. Česko dohání zpoždění, které nabralo při čerpání prostředků z evropských fondů na léta 2007 až 2013. Ze 17 operačních programů, které spravují české úřady, zatím prý zaostávají především Vzdělávání pro konkurenceschopnost a Výzkum a vývoj pro inovace. Vy sám, pane premiére, považujete právě tuto činnost jako určitou slabinu současné vlády. Jistě i proto jste ve zprávě předsedy vlády k programovým prioritám vlády do řádných voleb zmínil, že chcete problematiku čerpání peněz z evropských fondů řešit mimo jiné i tak, že odpovědnost za tuto oblast nebude mít již jen Ministerstvo pro místní rozvoj. Jaký tedy konkrétní orgán by to měl být?

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to byla interpelace. Prosím, pane premiére.

 

Předseda vlády ČR Jan Fischer: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já jsem skutečně označil tu oblast za oblast, kde prostě vidím problém. Nepatřím k lidem, kteří si někde něco lakují narůžovo, když mám pocit, že o té barvě příběh není. Skutečně bych rád, aby vláda té věci věnovala systematickou pozornost, jednotliví ministři, zajišťovali jsme dobrou souhru, někdy nám vázne koordinace. Ty procesy jsou někdy poznamenány velmi silnou administrativou, byrokracií. A jak už jsem říkal včera, problém je mimo jiné i v tom, že budeme někde potřeboval mimo jiné i realokovat. Evropské peníze nemusejí jít nutně na to, kde za prvé přestalo to dávat smysl, a za druhé potřebujeme alokovat peníze tam, kde je potřebujeme pro boj s krizí. Paní ministryně školství třeba chce zapojit evropské peníze, a velmi dobře, do řešení i platové situace ve školství. Proč ne? Potřebuje to jednání s Bruselem a něco holt oželet. Takže jde i o realokace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP