(11.40 hodin)

 

Poslanec František Laudát: Děkuji. Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, já nebudu hovořit tak dlouze, uvedu pouze několik bodů.

Za prvé chci říci panu ministru Janotovi: Pane ministře, přijďte s balíčkem číslo 2. Pokud se sociální demokracie, a zejména pan Sobotka, domnívá, že ze dne na den vláda, která nastoupí a bude - nevím kdy a jak - sestavena, připraví dokumenty a změny zákonů tak, aby je urychleně uvedla do praxe, já jsem velice skeptický. A bude to trvat několik let.

To, že schodky státního rozpočtu v letech 2006 a ještě 2007 byly tak vysoké i přes velký ekonomický a zřejmě neopakovatelně vysoký ekonomický růst, bylo výsledkem řady legislativních nesmyslů, které schválila na svém posledním zasedání Sněmovna v roce 2006 před volbami. A to je přesně ukázka toho, co by se odehrávalo, pokud by pan ministr Janota nepřišel se systémovými změnami. Pro mě je zcela nepochopitelné, proč sociální demokracie dělá takovouto politiku.

Ne vzdálená mladá generace - většinou, když nám bude dopřáno osudem, nejenom ti mladí, kteří sedí tamhle nahoře, ale i my se dočkáme toho, že převážná část z daní bude vlastně vybírána, každá koruna, velice úporně od těch, co produkují hodnoty, a pak pouhým kliknutím na počítači převáděna na splátky dluhů.

Požádal bych pana ministra, aby tady možná v nějakém svém vystoupení jenom krátce řekl, jaká je aktuální situace u té tzv. ekologické superzakázky. Domnívám se, že žádný z těch uchazečů ještě nenabídl cenu. A je to tedy pro mě záhadou. Možná že ale pan Hovorka je skutečně nadán nadpřirozenými schopnostmi, když zde mluví, že ta cena nebo ta zakázka je již nyní předražena. Já to nevím. A něco jiného je jakýsi rámec finanční. To je ta děsivá částka, která je nasčítána mechanicky z jakýchsi starých závazků státu. A něco jiného je, s čím přijde ve skutečnosti vítěz soutěže. Samozřejmě v případě, že cena nebude odpovídat aktuálním možnostem státu, pak bych požádal pana premiéra Fischera, aby takováto soutěž byla bez milosti poslána k ledu a nebyl vyhlášen vítěz soutěže.

K valorizaci důchodů. Já samozřejmě, podobně jako asi všichni, přeji důchodcům. V tuto chvíli se ale domnívám, že s výjimkou růstu nájemného v některých lokalitách republiky jsou důchodci skupinou obyvatel, která má relativně - relativně - největší jistoty alespoň nějakých příjmů. Nevidím tedy v tuto chvíli důvod, abychom nějaké miliardy uvolňovali a zavazovali vládu do ještě většího roztáčení dluhové spirály.

Všiml jsem si, a samozřejmě v současné hospodářské krizi by asi stálo za to udělat podrobnou analýzu efektivnosti hospodářské politiky sociální demokracie. Všiml jsem si, že i přes velkorysou proinvestiční politiku pro nadnárodní firmy se v současné době, když se podíváte na mapu nezaměstnanosti, vyskytuje ve vysokých hodnotách zrovna tam, kam šly neuvěřitelné úlevy, podpora pro chudé nadnárodní firmy. To jenom ukazuje na to, že efektivita těchto financí, těchto úlev a podpor a konkrétních peněz asi nebyla to pravé ořechové.

Zapojení mimořádných příjmů tady zaznělo. Já se domnívám, a měli bychom se varovat - a říkám: Pane ministře Janoto, ani korunu do mandatorních a standardních výdajů státu. Mimořádné příjmy, pokud ještě vůbec nějaké jsou, prosím chránit. Čeká nás, ať se to komu líbí, nebo nelíbí, důchodová reforma. Čeká nás nějaké řešení těch obrovských dluhů. To skutečně není přijatelné, aby to takto dále vypadalo. A ještě si dokážu představit, že na konkrétní projekt s konkrétním profitem během několika let lze dát mimořádný příjem, ale varoval bych před, s prominutím, rozfrcáním posledních nějakých aktiv, finančně zhodnotitelných aktiv, naší země na mandatorní či zbytečné výdaje. Jinak se dostaneme do situace Řecka, které je na pokraji bankrotu. Tamní vláda, ta předchozí a zřejmě i ta, která teď začíná fungovat, se uchylují až ke lží. A očekával bych od Evropské unie, že to může i skončit tím, že bude Řecko vyhozeno z eurozóny.

Kdo na dluhovou past nejvíce doplatí? Samozřejmě ti nejchudší. Varoval bych před tím, aby se skutečně o další a další desítky miliard s každým rokem zvyšovala obsluha státního dluhu. Je to celkem logické, že vždycky na problémy státu doplatí ti, kteří jsou poživateli státních požitků, tzn. důchodci, lidé postižení, školství, vzdělanost, prostě to, co se platí z veřejného sektoru, protože nelze škrtat těm, kteří ty finance nepřijímají.

Skutečně souhlasím s tím, co tady říkal pan kolega Kalousek - že se blížíme k situaci, že nebude koho zdaňovat. Naprosto se ztotožňuji s panem kolegou Sobotkou v tom, že naše republika si dále nemůže dovolit takové skupiny nebo mraky veřejných výdajů na státní orgány, kraje, některé obce a podobně.

Jestliže pan Liška tady mluvil o tom - zeptejte se starostů obcí. Ano. Jsou skutečně chudé malé obce, které nemají ani na základní potřeby, na základní servis pro své občany. Na druhé straně, podívejte se na některé městské části, na středně velká a velká města, kde neustále na jedné straně jejich podpora do sociální sítě, péče o postižené a podobně jsou mizivé proti tomu, co vydávají na sebechvalných plátcích, které prakticky nikdo nečte. Čili tam mají obrovské rezervy. A neměly by jenom chtít, chtít, ale také samy hledat rezervy tam, kde to možné je. A je to skutečně zejména u těch větších měst. I když, na druhé straně, pro základní dopravní infrastrukturní stavby peníze nestačí.

Skutečně pouze snad pan kolega Braný, pokud si vzpomínám, tady upozornil i na riziko inflace. Já se také bojím, že ta takzvaně pokroková řešení v západoevropských zemích a ve Spojených státech amerických, tištění peněz bez věcného krytí, skončí pokud ne nějakým krachem, tak minimálně nějakou hyperinflací. A zase - znehodnotí to vklady i těch občanů, kteří si chtěli jít vlastní cestou a něco si naspořili pro svoje období, kdy již nebudou výdělečně činní.

Nebudu zdržovat. Já podporuji peníze do výstavby infrastruktury na rozdíl od Strany zelených a části sociální demokracie. S čím mám problém? Chtěl bych, aby za těch 93 miliard se v přepočtu dejme tomu na dálnice nepostavilo 90 kilometrů, ale 180. Ta situace v cenové politice a v tom, co se tady děje, je skutečně neúnosná. Je to nemravné, kam to dospělo. Není to problém jedné vlády, ale několika předchozích vlád, že nesáhly zřejmě k nestandardním a velice tvrdým opatřením, aby takovéto finanční prostředky nebyly vkládány do tak mála staveb.

Nevím o tom, že by nějaká část dálnice v naší republice, rychlostní silnice nebo jedniček, toho, co patří pod stát, do státní kompetence, byla postavena zbytečně. Jenom proto, že projednávání, různé obstrukce při výstavbě... To je důvod, proč se často staví neefektivně, po částech, nenávazně na sebe. Ale stále to zapadá do jakéhosi kontextu. (Trvalý silný hluk v sále.)

Pokud bychom měli začít nějakou stavbu stavět v současné legislativně věcné situaci tak, jak to zřejmě někteří požadujete, tak vás upozorňuji, že dodnes nebude postavena dálnice D8, protože teprve teď by se začala stavět a byla by na úrovni rozestavěnosti úseku přes České středohoří. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP