(18.00 hodin)
(pokračuje Jakubková)
Prostřednictvím pana předsedajícího, pane premiére, pane ministře financí, pane ministře dopravy, prosím, věnujte těmto informacím pozornost.
Jsem přesvědčena o tom, že k revizi rozpočtu fondu mělo dojít už nyní a výsledky měly být zohledněny v návrhu úsporných opatření ke státnímu rozpočtu ve prospěch nás všech. Přesto nechci dnešní jednání zatěžovat podrobnostmi o nedostatcích navrženého rozpočtu SFDI. Sněmovnu s nimi seznámím při jeho projednávání a schvalování, k němuž dojde v dalších týdnech.
V závěru považuji za důležité informovat Sněmovnu o tom, že dozorčí rada Státního fondu dopravní infrastruktury ani na svém opakovaném zasedání k návrhu rozpočtu SFDI pro rok 2010 nepřijala žádné usnesení. Důvodem tohoto stavu byly věcné námitky členů dozorčí rady a také neusnášeníschopnost dozorčí rady. V této souvislosti považuji za nezbytné Sněmovně sdělit, že dozorčí rada SFDI nemůže v současnosti plnit svou funkci, kterou je kontrola činnosti a hospodaření Státního fondu dopravní infrastruktury. Dle zákona číslo 104/2004 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, má mít dozorčí rada pět členů, přičemž k přijetí usnesení potřebuje čtyři hlasy. Poté co se vzdali mandátu poslanci Kala a následně Sehoř, který byl předsedou této dozorčí rady, má rada jen tři členy a je fakticky nefunkční. Členy dozorčí rady volí Poslanecká sněmovna.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím pana poslance Pavla Němce, který je posledním písemně přihlášeným v obecné rozpravě.
Poslanec Pavel Němec: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, já se chci v debatě vrátit ještě k jedné otázce a to je otázka hazardu, zdanění a regulace. Já bych chtěl poprosit pana ministra financí - máme tady dnes předložené pozměňovací návrhy od některých našich kolegů poslanců, pokud jde o zdanění hazardu. Je tam návrh na zrušení osvobození daně z příjmu u provozovatelů sázkových her. To je jeden návrh. Druhý - zdvojnásobení odvodů na tzv. veřejně prospěšné účely z provozování jednotlivých typů hazardních her. Přiznám se, že by mě zajímal názor pana ministra financí na tyto dva návrhy, to znamená, jestli je bude podporovat, jestli bude navrhovat nějaké doplnění nebo něco.
Přiznám se, že jsem překvapen tím slovem, které on tady řekl. Řekl asi to, že do konce října tohoto roku předloží - teď nevím, jestli vládě nebo do Sněmovny, těžko říci - nějakou novelu loterijního zákona, která vyřeší dvě věci. Za prvé zdaňování a otázky spojené s financováním a za druhé práva měst a obcí. Já mohu pana ministra ubezpečit vzhledem k tomu, že jsem se podílel jako člověk, který se hazardu trošičku věnuje (smích v sále), na přípravě senátního návrhu novely zákona o loteriích - obě tyto věci tento senátní návrh řeší a že je možno ho použít. Poslanecká sněmovna není schopna zhruba rok tento návrh projednat, není schopna se touto otázkou zabývat, a já musím říci, že mám trošičku obavy z toho, co pan ministr říkal. On nám tady jedním slovem říká, že do konce října tohoto roku předloží nějaký další návrh novely, pravda je ovšem ta, že jeho ministerstvo není schopno předložit ani věcný záměr nové úpravy zcela nového zákona. Když vláda se vyjadřovala k senátnímu návrhu novely zákona o loteriích - a propos, je to sněmovní tisk 722, takže si ho všichni mohou najít a přečíst - tak měla negativní stanovisko. A řeknu vám proč. Vláda řekla, že protože otázka loterií se musí řešit komplexně zcela novým zákonem, nechce podpořit dílčí novelu současného zákona o loteriích. Pan ministr dnes přichází s tím, že připraví návrh novely loterijního zákona. Já tam vidím trošičku rozpor, ale přičítám to pouze tomu, že pan ministr dnes sedí v jiné vládě než v té, která v únoru 2009 dávala ono stanovisko k senátnímu návrhu novely loterijního zákona, takže mu to odpouštím.
Ale chci říci jednu věc. Nevím, kdo z vás viděl ten návrh věcného záměru zákona o loteriích, nebo nového zákona, který by reguloval hazardní hry. Musím říci, že to, co tam je dnes napsáno, je šílenost. Tam se plně navazuje na praktiku pana tehdejšího ministra Kalouska, který v závěru minulého roku povolil internetové kurzové sázení a umožňuje se v této zemi zavést veškeré typy hazardu po internetu - výherní hrací přístroje, kasina, videoloterijní terminály, veškeré typy hazardu chce pan ministr dostat do českých domácností na PC, a nejenom na PC, ale i na mobilní telefony. Já se přiznám, tohle je prostě věc, ze které já jsem velmi zklamán, protože jsem vnímal pana ministra, že tu otázku chce řešit, ale ač jsem se ho ptal v této Sněmovně na cokoli, tak vždycky byla jenom snaha od toho tématu utéci a říci "ano, budu se tomu věnovat". A já si myslím, že toto dělat nemůžeme. My se tomu opravdu už musíme začít reálně věnovat.
Takže já, pane ministře, navrhuji, pojďme se o tom bavit a pojďme si říci, že v této Sněmovně oprášíme tisk 722, že z něj vezmeme to, co má smysl, a začneme to opravdu projednávat. Pokud vy do konce října předložíte nějaký další návrh, ten samozřejmě musí mít nějaké lhůty, musí tam být nějaké vyjadřovací řízení a mám pocit, že do konce řádného období této Sněmovny se tento váš případně podaný nový návrh novely zákona již prostě nestačí projednat. Takže pojďme se o tom pobavit. Já chci jenom znát vaše stanovisko, protože dnes tady máme dva konkrétní pozměňovací návrhy, které se týkají zdanění, jaké k tomu máte jako ministr financí, který je odpovědný za tuto agendu, stanovisko. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ministr financí Janota se hlásí o slovo. Prosím, můžete reagovat.
Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedající, dámy a pánové, já jsem tady říkal, že připravujeme věcný záměr zákona. Možná jsem neříkal, že jsem v úzkém kontaktu i s provozovateli těchto her, protože chci slyšet jejich podrobné názory. Pochopitelně otázka sazeb a zdanění je výlučně a výsostně záležitostí Ministerstva financí, vlády a Parlamentu. To je jedna věc.
Že jsme nepředložili teď nic jiného. My jsme nemohli, a je to špatně, protože já mám celou řadu problémů s výherními hracími automaty, které dnešní zákon jednoznačně neřeší. Jsou tady protichůdné názory, že to lze, že to nelze, takže jediným možným řešením je, že pokud bude pokračovat vláda pana premiéra Fischera, pokud bude mít mandát i na to, aby mohla přijít s nějakými legislativními návrhy, tak s nimi rád přijdu.
Návrh, o kterém jste mluvil vy, myslím návrh, který se dostal až do Legislativní rady vlády, nebyl dobrý a já v něm nepokračuji. My jsme se rozhodli, že půjdeme trošku jinou filozofií. Ve stručnosti to znamená posílit rozhodování obcí o umístění těchto automatů a umožnit jim participaci na výnosu, protože jakmile obce zjistí, že prostředky jim posílí obecní rozpočty, už tak protestovat nebudou. To mi bylo sděleno při jednání, které jsem měl minulý týden.
Musíte těch možná ještě pár týdnů vydržet. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Přátelé, zdá se, že jsme vyčerpali všechny písemné přihlášky. Ještě se hlásí pan poslanec Hojda, zřejmě to bude faktická poznámka k vystoupení pana ministra. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Abych se dostal ke slovu, musel jsem použít tlačítka, protože vy jste se na moji stranu vůbec nekoukal, přestože jsem se hlásil opakovaně.
Já nechci vystupovat k tomu, co řekl pan ministr financí, protože to není přímo můj obor. Chtěl bych jenom krátce reagovat na to, co zde říkala paní poslankyně Jakubková. Ano, je zapotřebí urychleně rekonstruovat dozorčí radu. Je to z toho důvodu, že dva poslanci z dozorčí rady odstoupili, nemohly se zatím konat volby a je zapotřebí, aby se tato situace urychleně řešila.
Chtěl bych jenom podotknout, že to, co tady bylo řečeno o Státním fondu dopravní infrastruktury, by se mělo nejprve důkladně projednat v hospodářském výboru, a potom nechť je diskuse v Poslanecké sněmovně. Domnívám se, že výtky, které byly dnes řečeny vůči Státnímu fondu dopravní infrastruktury, mají své opodstatnění, ale jsou důsledkem toho, jakým způsobem se pokračuje v naší zemi z hlediska staveb. Není vyřešena otázka územního řízení, zejména pozemků. Není vyřešena ani otázka, jak se přistupuje k hospodářské soutěži a k soutěži firem, které nakonec získají zakázky na státní zakázky. A to si myslím, že je podstata. Takže jestliže si někdo stěžuje, měl by se v první řadě podívat na to, jak jsou řešeny zákony a otázky výkupu pozemků právě pro liniové stavby. ***