(14.20 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Ostatní výhrady, které sociální demokracie uplatnila, se týkaly výdajových položek. Týkaly se návrhů na škrty v oblasti rodičovského příspěvku, které by činily až 10 %. Týkaly se návrhů na škrty v oblasti porodného, snižování příspěvku na sociální služby v první a druhé skupině. Musím říci, že pro nás bylo velmi nemilým překvapením, že vláda do balíčku zařadila také zrušení opatření, která jsme velmi nedávno schválili zde v Poslanecké sněmovně tím, že jsme přehlasovali veto prezidenta republiky. Já to pokládám za velmi kontroverzní krok ze strany vlády, protože jestliže vláda hledala konsensus, jak to tvrdí, a jestliže hledala taková opatření, která byla získala maximální podporu v Poslanecké sněmovně, pak nechápu, proč navrhuje rušit opatření, která se téměř před několika dny tady v Poslanecké sněmovně odhlasovala. Je to zpětné snížení rodičovských přídavků o 50 korun. Chci jenom upozornit na to, že Ministerstvo práce a sociálních věcí tento týden vydalo tiskovou zprávu o tom, že se tyto přídavky o 50 korun budou zvyšovat. Chtěl bych pana ministra práce a sociálních věcí upozornit, že tato vláda navrhla opětovně snížení. Čili bylo by možná korektní, kdyby ministerstvo znovu vydalo tiskovou zprávu, že se chystá opět snížit dětské přídavky o 50 korun, které nyní avizovalo. Myslím, že to docela dobře ukazuje, že ne všechny části státního aparátu ještě chápou dopad balíčku, který Fischerova vláda do Poslanecké sněmovny předložila.

To, co pokládám za ještě horší, je fakt, že vláda sahá do zvýšených podpor pro lidi, kteří přišli o práci kvůli krizi. Jestliže jsem zde před chvílí kritizoval vládu za to, že tento balíček není prorůstový, že je spíše protirůstový, že tento balíček neposkytuje v podstatě žádná řešení pro současnou hospodářskou situaci naší země, pak toto je věc, která zasahuje přímo proti lidem, kteří jsou obětí hospodářské krize. Já už jsem zde o tom mluvil, když jsme projednávali návrh samotný. Myslím si, že je hanebné, aby tito lidé, kteří přišli o práci kvůli krizi, nyní kvůli balíčku přišli o vyšší podporu v nezaměstnanosti. Oni v té stávající situaci na trhu práce prostě práci nenajdou. Jediné, co uděláme, je, že ještě zhoršíme jejich životní úroveň.

To bylo devět konkrétních bodů, které sociální demokracie kritizovala. Já jsem těchto devět bodů zmínil na pátečním jednání u ministra financí. My jsme očekávali jako sociální demokraté vzhledem k tomu, že máme v Poslanecké sněmovně 71 mandátů, 71 zástupců, že vláda k těmto devíti připomínkám přihlédne. Pro mne osobně bylo velkým zklamáním jako pro předsedu poslaneckého klubu sociální demokracie, druhého největšího klubu v této Poslanecké sněmovně, že vláda ani k jedné z těchto devíti připomínek v konečné verzi tohoto balíčku nepřihlédla.

Je zřejmé, že vláda spoléhá na to, že si nikdo rozumný v naší zemi nepřeje rozpočtové provizorium. Tak tomu je. Sociální demokracie si v žádném případě nepřeje, abychom neměli včas schválený státní rozpočet. Vláda zřejmě spoléhá na to, že v této Poslanecké sněmovně i vzhledem ke krátkému času, který máme k dispozici, se obtížně najde shoda na jiné podobě než právě takovéto podobě balíčku. Ale myslím si, že by určitě přispělo k lepší průchodnosti, k lepšímu vzájemnému pochopení, kdyby vláda projevila větší snahu projednávat tyto změny včas, dopředu, i se sociální demokracií. Zejména proto, že to byla sociální demokracie, která umožnila vznik této vlastně úřednické vlády.

Myslím si, že tento balíček nám dává s určitým časovým předstihem signál o tom, jak bude vypadat návrh zákona o státním rozpočtu na příští rok. Zdá se, že tento návrh zákona bude mít celou řadu problémů. Už jsem zde zmínil valorizaci důchodů, zmínil jsem zde otázku platů zaměstnanců veřejného sektoru. Rád bych také zmínil otázku budoucnosti.

Informace, které v tuto chvíli máme k dispozici, hovoří o tom, že vláda se chystá hodně investovat do betonu v oblasti zejména dopravní infrastruktury, pokud jde o rozpočet fondu dopravy. Já to nechci kritizovat. Koneckonců my jako sociální demokraté vidíme investice do dopravní infrastruktury jako dobrý nástroj na posílení zaměstnanosti a na podporu hospodářského růstu. Nicméně když porovnáme nárůst prostředků pro fond dopravy a současně se podíváme na investice, které by zajistily lepší budoucnost a vyšší zaměstnanost pro Českou republiku v příštích letech, tak je to smutná podívaná. Já zde hovořím o rozpočtu pro akademii věd. Já zde hovořím o rozpočtu pro vysoké školy. Já zde hovořím o rozpočtu pro vědu a výzkum.

Vím, že teď neprojednáváme státní rozpočet, ale chystáme jeho základní kontury. Rád bych využil toho, že přece ještě je pár dnů před tím, než se finálně rozpočet bude schvalovat. Rád bych požádal jak pana premiéra, tak ministra financí, aby kromě betonu ještě mysleli také na budoucnost České republiky. Jestliže chceme být konkurenceschopní, tak konkurenceschopnost nezajistíme tím, že budeme snižovat daně. Na to už vláda přišla a její politika touto cestou nejde. To chci ocenit. Současně také nezajistíme konkurenceschopnost tím, že nebudeme investovat do vědy a výzkumu, že nebudeme investovat do vysokého školství. Jestliže se plánuje několikaleté zmrazení prostředků, které by vláda měla do této oblasti věnovat, pak uprostřed krize přestáváme myslet na lepší budoucnost. Jestliže tuto chybu uděláme, tak se z té krize ještě dlouho nedostaneme.

To jsou všechno základní poznámky, které jsem k tomuto návrhu chtěl říci.

My jako sociální demokraté předkládáme pouze omezený počet pozměňujících návrhů. Už zde o tom hovořil i Jiří Paroubek. Nechceme komplikovat projednávání tím, že bychom připomínkovali vše, s čím v tomto návrhu nesouhlasíme, koneckonců je toho opravdu hodně. Ale namítáme pouze to, o čem jsme hovořili, namítáme to, o čem jsme vedli v minulých dnech politická jednání. Chceme se soustředit na základní změny v balíčku, které jsou dnes v zásadě v rozsahu cca 8 miliard korun. Pokud se tyto změny podaří vyřešit uspokojivým způsobem, pak si myslím, že je cesta k tomu, aby tento balíček v Poslanecké sněmovně prošel, otevřená. Nicméně to nic nemění na vážných výhradách, které k tomuto návrhu máme, nemění to nic na naší skepsi k tomu, že tento balíček české ekonomice v příštím roce nepomůže, že nepomůže zaměstnanosti, že koneckonců poškodí životní úroveň velkého množství obyvatel České republiky.

V tuto chvíli děkuji za vaši pozornost. (Potlesk z levé části sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl pan poslanec Bohuslav Sobotka. Nyní o slovo požádal ministr financí Eduard Janota. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, chtěl bych zareagovat na vystoupení předsedy rozpočtového výboru pana Sobotky ve třech rovinách.

Za prvé. On mě zde tak trošku nařkl z možnosti určitých triků. Já jsem s ním čtyři roky spolupracoval a o žádné triky jsem se v době, kdy jsem byl prvním náměstkem ministra financí odpovědným za státní rozpočet, nepokoušel. V tomto smyslu mě jeho slova překvapují. Připouštím, že jsme měli odlišné názory na věc. Odlišné názory na různé reformy, které se děly před volbami v roce 2006. Já jsem s nimi nesouhlasil, psal jsem zamítavá stanoviska k návrhům, které nakonec prošly vládou i Parlamentem. Vážil jsem si tehdejšího ministra Sobotky, že mě za to tehdy nevyhodil. Toho jsem si tehdy vážil. Znovu říkám, že dnes mě toto překvapuje. Vidím to z jeho pohledu jako určitou facku. Pokud by to měla být pravda, byl bych radši, kdyby mi sdělil, že jsem hrál za jeho zády, přímo do očí.

Odborné otázky. Ano, ekonomika díky balíčku poklesne o 0,6 procentního bodu. Ano, my preferujeme nižší deficit před ekonomickým růstem, protože to považujeme za daleko nebezpečnější a větší problém. Toto jsem sdělil včera, možná bylo chybou, že jsem to nezdůraznil nyní při svém vystoupení na dnešním jednání.

Co se týče jednání se sociální demokracií, myslím si, že můj kolega Mládek coby poradce pana premiéra je zástupce sociální demokracie, a s ním jsem jednal dvakrát. Jednou hodinu, jednou třicet minut minimálně. Čili nemůžete tvrdit, že jsem s nikým z vás nejednal. Ano, pan kolega Mládek sám o jednání požádal a já jsem mu vyhověl. Pochopitelně naše názory byly velmi rozdílné, takže došlo k výměně názorů, k výměně stanovisek, ale na to mám já legitimní právo. Já jsem odpovědný za státní rozpočet, já jsem odpovědný za to, že předložím něco, co bude mít šanci, aby bylo schváleno ve Sněmovně. Čili tolik k této věci.

Věci, které se týkají pátečního jednání. Ano, potvrzuji, že pan předseda rozpočtového výboru Sobotka měl devět návrhů, které jsme velmi zvažovali, ale jeho návrhy v pojetí, jak zde byly vyjmenovány, měly rozpočtový dopad 38 miliard. Já jsem s nimi nesouhlasil, protože mně není jedno, jestli rozpočet bude mít deficit 155 miliard, nebo 199 miliard. Čili na to mám zas já legitimní právo takhle se chovat. Takže nechtěl bych to tady hrotit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP