(15.20 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane místopředsedo. Vy mi dobře rozumíte. Prosím pana předsedu vlády, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Pane předsedající, dámy a pánové, za prvé jsem si vědom, že problém je nemalý, závažný, s velkými důsledky. Není to tak, že stát nebo resorty, zejména Ministerstvo financí, jsou nečinné. To by asi bylo neodpustitelné. Já tady mám připravenu nesmírně dlouhou odpověď, ze které něco vyříznout by bylo strašně složité. Já to zkrátka a dobře pošlu. Odpovím v té lhůtě.
Ale jednu věc bych si přece jenom dovolil jaksi vyoperovat z té záležitosti, a to byla ta věc, o které pan místopředseda Zaorálek hovořil, a to byla výpověď, což je jedna z nejdramatičtějších záležitostí. Podle našich analýz a analýz Ministerstva financí jasně převažuje právní názor, že nelze vypovědět část smlouvy a tak dále. Ministerstvo financí oznámilo RPG Industries SE dopisem ministra financí ze dne 16. 9., že považuje výpověď za neplatnou a nadále trvá na plnění závazků z tohoto článku vyplývajících.
Takže toto z toho jenom vyjímám plus podrobnou odpověď zašlu písemně.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane premiére. Pan místopředseda Zaorálek využije svého práva na položení doplňujících otázek.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já děkuji panu premiérovi za to, co tady řekl, že mi pošle ještě důkladnější odpověď. A vůči poslednímu - samozřejmě v zásadě to je správné, že ministerstvo odmítlo výpověď. Otázka podle mě stojí, jestli je to dostatečné. Vzhledem k tomu, že už uplynula poměrně dost dlouhá doba od té doby, kdy to bylo podáno na Ministerstvo financí, mě také mrzí, že ta informace se objevila až v posledních dnech. Já se obávám, že tady může dojít třeba k tomu, že bytové portfolio s pomocí prodeje firmy RPG byty, že společnost RPG Industries může prodat firmu RPG Byty a to bytové portfolio takto může být vyvedeno z vlastnictví RPG Industries. Myslím si, že zabránit těmto krokům, na to je možná málo pouze konstatovat, že ta výpověď neplatí, a čekat na to, až se to stane. Připadá mi, že právě ochrana práv nájemníků je v tom vážná, že když se to stane, tak... (Předsedající upozorňuje na čas.) Že dojde pouze k tomu, že se 30 milionů zaplatí jako pokuta, ale s tím se nebude možné dál nic dělat, prostě připadá mi, že to je vážnější a že ty kroky nejsou dostatečné.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Uděláme všechno pro to, aby kroky byly efektivní a energické a předpokládám, že to vyplyne i z písemně dodané zprávy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane předsedo vlády. Nyní prosím pana poslance Čepelku, který bude interpelovat pana předsedu vlády ve věci dodržování lustračních zákonů.
Poslanec Jiří Čepelka: Vážený pane premiére, vážený pane místopředsedo. Vážený pane premiére, zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky, takzvaný velký lustrační zákon, jasně definuje podmínky a předpoklady, za kterých je možné obsazovat mimo jiné významné posty ve státní správě. Vztahuje se i na posty náměstků ministrů a jeho cílem je zamezit, aby taková významná místa ve státní správě byla obsazována lidmi, kteří aktivně napomáhali totalitnímu komunistickému režimu nebo působili ve složkách, které takovou činnost vyvíjely. Vedle toho pak takzvaný malý lustrační zákon, zákon č. 279/1992 Sb., stanoví některé podmínky a předpoklady odchylně pro výkon funkcí v Policii České republiky či policistů v rámci Ministerstva vnitra.
Vážený pane premiére, souhlasíte s tím, že lustrační zákony jsou stále pro naši zemi důležité a že je potřeba je dodržovat? A vztahují se tyto zákony i na prvního náměstka ministra vnitra, to znamená velký lustrační zákon podle zákona č. 451/1991 Sb.?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. A nyní prosím pana premiéra, aby odpověděl na vaši interpelaci.
Předseda vlády ČR Jan Fischer: Pane předsedající, dámy a pánové, k první části dotazu. Veškeré platné a účinné zákony této země považuji za takové, že je nutné je samozřejmě respektovat. Je nutné jednotlivým ustanovením samozřejmě se podřídit, to platí pro kterýkoliv zákon, čili včetně zákona lustračního, má-li být tento stát opravdu právním státem.
Já už jsem s problematikou lustračního osvědčení a situací okolo pana prvního náměstka Komorouse, neb tam to směřuje, to je jasné, konfrontován byl a mám dokonce dojem, že tady z toho místa jsem, ale určitě nejen z tohoto místa, prohlásil, že budu dbát na to, aby veškerá jmenování byla slučitelná se zákonem. Nechal jsem si vypracovat takzvanou analýzu aplikace lustračních zákonů na osoby, které vykonávají funkci náměstka ministra vnitra v rámci služebního poměru jako příslušníci bezpečnostních sborů. Mám ji tady. Nechal jsem posoudit dvě otázky: Musí osoba, která byla jmenována náměstkem ministra pověřeného řízením Ministerstva vnitra, v rámci svého služebního poměru k Policii ČR vyhovět požadavkům lustračních zákonů, případně v jakém rozsahu? A druhá otázka: Lze osobu, která nesplňuje podmínky stanovené lustračními zákony pro jmenování do funkce náměstka ministra pověřeného řízením Ministerstva vnitra v rámci pracovněprávního poměru jmenovat do téže funkce, pokud ji bude vykonávat v rámci služebního poměru jako příslušník Policie České republiky? Nezávislá analýza - nebudu ji číst, ale mohu ji předat. Já ji nepovažuji za nějakou sekretní, tajnou záležitost.
Odpověď je následující.
Za prvé. Příslušník Policie České republiky povolaný pro výkon jmenované funkce v rámci Ministerstva vnitra musí vyhovět požadavkům takzvaného malého lustračního zákona, to znamená velký lustrační zákon se na něj v takovém případě nevztahuje, byť řada právních domněnek směřovala k tomu, že to je právě naopak. Musím říct, že jsem si to zpočátku jako právní laik myslel rovněž.
Za druhé. Příslušník Policie České republiky ve služebním poměru, který byl v období od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989 příslušníkem SNB zařazeným v StB může vykonávat funkci obsazovanou jmenováním v rámci Ministerstva vnitra, pokud v rámci StB nepůsobil ve složce StB na úseku s kontrarozvědným zaměřením, popřípadě nebyl v rámci - v závorce: jakékoliv složky StB - zařazen na funkci náčelníka oddělení a vyšší.
To je závěr analýzy. Další spekulace lze vést o řekněme zařazení do služebního poměru náměstka a tak dále, a tak dále. Ale chladná právní analýza vyznívá takto a to je moje odpověď, čili já jsem vzal na vědomí, že za těchto okolností a s přihlédnutím k odpovědím na tyto moje dvě otázky, které jsem nechal prozkoumat velice pečlivě, jmenování bylo slučitelné se zákonem. K dalším okolnostem - nejsou předmětem interpelace. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane předsedo vlády. Pan poslanec Čepelka využije svého času k položení dalších otázek.
Poslanec Jiří Čepelka: Děkuji, pane místopředsedo. Pane premiére, zeptám se vás. V podstatě to, co proběhlo, samozřejmě bylo legální, nicméně považujete jednání ministra vnitra pana Martina Peciny v souladu se zákonem, když svého prvního náměstka plukovníka Jiřího Komorouse nechal nejdříve zpět přijmout do služebního poměru, aby se na něj nevztahoval velký lustrační zákon? ***