(17.10 hodin)

 

Poslanec Josef Smýkal: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, pane předsedo vlády, členové vlády, kolegyně a kolegové, jako tzv. zastupující zpravodaj za kolegu Doktora mohu konstatovat, že má zpravodajská zpráva bude za prvé velmi stručná, za druhé si myslím, i vy jste vyslechli, že pan ministr objasnil předložený návrh, za třetí v samotné důvodové zprávě, ať již je tam zhodnocení stávajícího stavu navrhované úpravy, je dostatečně objasněna předloha, kterou pan ministr předkládá. Mohu jako zpravodaj doporučit předlohu do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám rozpravu. Písemné přihlášky nemám, z místa se nikdo nehlásí, takže rozpravu končím. Pardon, promiňte. Pan poslanec Petr Braný mi před chvílí sem řádně dal písemnou přihlášku. Tak se mu omlouvám. Určitě mu nechci upírat slovo.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená vládo, kolegyně, kolegové, nebudu využívat nepřítomnosti pana guvernéra, abych navrhoval řešení případných hospodářských výsledků do státního rozpočtu z roku 2008, to v žádném případě. To hlavně z toho důvodu že § 47 odstavec 2 tuto možnost řeší. Ani nebudu polemizovat ze sdělovacích prostředků, které jako pan Steigerwald a další zpochybňují, že kursovní pohyby nejsou reálné peníze, protože tisíce lidí investují na tyto pohyby kursu a reálné peníze, kdyby nedostali, to by se asi divili. Já se opravdu soustředím na to, co je zde předmětem.

Předložený návrh předjímá naše přijetí eura, což samozřejmě bude znamenat i určité proměny v činnosti naší centrální banky. Nový zákon o České národní bance ovšem sám o sobě neřeší, ani nemůže řešit právní problematiku zavádění eura v České republice. Zdá se, že rozsah a hloubka změn spojených s postavením a úkoly centrální banky státu, který vstoupil do eurozóny a zavedl euro jako svoji měnu, vyžaduje celkovou reformulaci tohoto postavení a úkolů, a tedy i novou právní úpravu na úrovni zákona, která toto vyjádří. Je to asi lepší řešení než novela zákona stávající. Bylo by jistě dobré, kdyby zákon o České národní bance byl v nějaké zase na určitý čas ucelené podobě, nikoliv v podobě zákona 16 let starého s mnoha novelami.

Dalším důvodem je, že konvergenční zprávy Evropské komise a Evropské centrální banky v letech 2004, 2006 i z roku 2008 poukázaly kriticky na to, že Česká republika nemá plně harmonizovanou legislativu týkající se centrální banky, kde mělo být harmonizace dosaženo již k datu vstupu České republiky do Evropské unie, tj. k 1. květnu 2004. Vyvstala tedy otázka rychlosti harmonizace legislativy o centrální bance, tedy zákon o České národní bance. Pokud bychom tedy tuto harmonizaci neprovedli, vystavila by se Česká národní banka i Česká republika znovu kritice.

Zdá se tedy, že z uvedených důvodů je přijetí nového zákona o České národní bance důvodné, a to i za současné situace určitého odkladu data vstupu České republiky do eurozóny. Je ovšem třeba říci, že potřeba nového zákona o České národní bance není nijak aktuální a zda tisk číslo 800 Poslanecká sněmovna projedná teď, nebo třeba za půl roku, není až tak podstatné.

Co je mi ovšem nejasné z předloženého návrhu, je to, že zatímco ve stávajícím zákonu číslo 6/1999 Sb., o České národní bance, je uvedeno v § 5 odstavec 2 písmeno g) - cituji: "Bankovní rada dále stanoví mzdové a další požitky guvernéra. Mzdové a další požitky viceguvernérů a dalších členů bankovní rady stanoví guvernér." V předloženém návrhu se o mechanismu určení výše mezd členů bankovní rady vůbec nehovoří.

Mimochodem, předkladatel se dopustil v tisku číslo 800 technické chyby. V důvodové zprávě na straně 33 se uvádí - cituji: "Úprava platů a požitků guvernéra, viceguvernérů a ostatních členů bankovní rady provedená v § 43a je zrušena Ústavním soudem pro neslučitelnost s nezávislostí centrální banky." K tomu dodávám, že nešlo o § 43a, ale § 49a. Bylo by proto dobré, kdyby předkladatel ještě v rámci druhého čtení pečlivě prošel tisk číslo 800 s cílem odstranit případné další nepřesnost.

Děkuji za odpověď na mou otázku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petru Branému. Rozprava pokračuje. Další přihlášky nemám, takže rozpravu mohu ukončit. Ptám se pana ministra, zdali chce vystoupit. Je tomu tak, takže mu dávám slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Pane předsedající, dámy a pánové, já sdělím tyto připomínky panu guvernérovi a před zahájením druhého čtení, resp. před zahájením v rozpočtovém výboru pan guvernér tyto vysvětlí a objasní. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji. Pan zpravodaj nehodlá vystoupit, takže přistoupíme k hlasování. Budeme se zabývat návrhem na přikázání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru rozpočtovému. Má někdo další návrh? Ne-li, zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 56. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 111 poslanců, pro 96, nikdo proti. Takže tento návrh byl přikázán rozpočtovému výboru. Končím první čtení s poděkováním panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Nyní se budeme věnovat

18.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 833/ - prvé čtení

Slova se ujme pan ministr Rostislav Vondruška, kterého jsem zde před chviličkou ještě viděl.

Co se týká zákona o veřejném zdraví, mám pro vás smutnou zprávu - chybí předkladatelka. Není za ni záskok, takže tento bod nezbývá než přeskočit. Tím jsme možná uvedli pana ministra Vondrušku do pozice, o které se domnívá, že má ještě dost času. On za to nemůže.

Pan ministr Rostislav Vondruška už je zde, takže ho prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr pro místní rozvoj vlády ČR Rostislav Vondruška Vážený pane předsedající, dámy a pánové, hlavním důvodem předložení novely zákona o veřejných zakázkách je transpozice tzv. dohledové směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 66/2007, kdy členské státy mají povinnost transponovat směrnici do své legislativy do prosince letošního roku. Na základě této implementace dojde kromě jiného k posílení kontroly nad zadávacím řízením, a to rozšířením pravomoci Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP