(17.00 hodin)
Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Pane místopředsedo, dámy a pánové, několikrát jsem se setkal s tím, že se zákonem, který jsem chtěl zařadit na jednání Sněmovny, jsem neuspěl. Tady jsem se o nic nesnažil a ten zákon se zařadil takříkajíc sám. Nevím, kdo byl tak aktivní a tento zákon zařadil.
Nicméně pakliže tady ta možnost je, tak si dovolím zmínit, že je to norma, kterou do Sněmovny poslala ještě vláda Mirka Topolánka, konkrétně pan ministr Kalousek, a týká se spotřební daně. Byla vypracována na základě plánu legislativních prací vlády na rok 2008. Zahrnuje změny, které vyplývají z praktických zkušeností daňových subjektů a správců daně. Jejím cílem je upřesnit některé pojmy v zákoně a identifikovat oblasti, které jsou pro praktickou aplikaci příliš obecné na jedné straně nebo technicky nepřesné na straně druhé. Ale v souhrnu se zejména jedná právě o to technické upřesnění.
Podstatnou změnou návrhu zákona je stanovení podmínky pro osvobození od daně ze zemního plynu použitého pro výrobu tepla v domácnostech a v kotelnách, pokud instalovaný tepelný výkon zdroje tepelné energie pro vytápění a ohřev teplé vody je nižší než padesát kilowattů a teplo je dodáváno domácnostem. Dále ruší podmínku dodání tepla domácnostem pro osvobození daně z pevných paliv a ze zemního plynu pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla. Upřesňuje daňový režim předprodeje energetických produktů mezi konečnými spotřebiteli a z toho vyplývající povinnosti nebo rozšiřování oprávnění daňových subjektů týkající se vydávání elektronických dokladů. Návrh zákona taky umožňuje provádět opravy dokladů v souladu se zákonem o dani z přidané hodnoty. Dále dochází například k upřesnění vedení evidencí, prodloužení lhůty pro podání dodatečných nových přiznání na nižší daň a podobně.
Termín nabytí účinnosti je navržen k prvnímu dni druhého kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení.
Navrhované řešení je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a není v rozporu s mezinárodními smlouvami.
Já se omlouvám - pochopitelně tento zákon se týká daně z přidané hodnoty. Tolik jenom na upřesnění. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já vám děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení. Mám tady poznamenáno, že to bude pan poslanec Hrnčíř, takže mu dávám slovo. Ale zřejmě proto, že organizační výbor určil, že to měl být původně jeho kolega pan poslanec Doktor, tak o tom budeme raději hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, aby zpravodajem pro prvé čtení byl pan poslanec Hrnčíř, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko "ano". Děkuji. Kdo je proti panu poslanci Hrnčířovi? Děkuji.
Hlasování (číslo 53) skončilo. Hlasovalo 129 poslanců, pro 87, nikdo nebyl proti. Takže pan poslanec Hrnčíř se stává zpravodajem pro první čtení.
Poslanec Pavel Hrnčíř: Děkuji. Dámy a pánové, vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, ve stručnosti shrnu ve své zpravodajské zprávě jenom to, že cílem tohoto návrhu zákona je zpřesnit ustanovení zákona číslo 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, která se také týkají energetických daní z plynu, pevných paliv a elektřiny, a to na základě praktických zkušeností, jak zde přednesl pan ministr Janota. Uvedl, že například se jedná o upřesnění daňového režimu přeprodeje energetických produktů mezi konečnými spotřebiteli, zpřesnění podmínky pro osvobození od daně ze zemního plynu pro domácnosti, jak bylo řečeno, při tepelném výkonu do padesáti kilowattů. Nebo také povinnost přiznat a platit daň z neoprávněného odběru elektřiny dnem zjištění neoprávněného odběru, což má sloužit ke zvýšení právní jistoty. A obdobně je to i u energetických odběrů.
Souhlasím s tím, že návrh zákona řeší aktuální problematiku. Je v souladu s mezinárodními smlouvami i s právními akty Evropských společenství a Evropské unie. V důvodové zprávě je naznačeno, že nebude mít také ani významný dopad na státní rozpočet. Proto se vláda rozhodla 30. 3. tento návrh doručit do Poslanecké sněmovny k tomu, abychom jej projednali.
Já vám jej po této zpravodajské zprávě doporučuji postoupit do dalšího čtení a přikázat výborům tak, jak navrhl organizační výbor. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hrnčířovi.
Otevírám rozpravu. Písemně se nikdo nepřihlásil, a proto můžu dát slovo panu poslanci Hrnčířovi. Rozuměl jsem mu správně, že chce vystoupit v rozpravě? Nerozuměl jsem mu správně. Takže se zdá, že rozpravu mohu ukončit.
Zeptám se pana ministra, zdali hodlá vystoupit se závěrečným slovem. Ne. Pan zpravodaj? Taky ne. Přistoupíme tedy k hlasování. Ano, odhlásím vás. Poprosím o novou registraci.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Jsou další návrhy? Nejsou.
Takže v hlasování pořadové číslo 54 se ptám: kdo souhlasí s tím, aby návrh projednal rozpočtový výbor, ten ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování skončilo. Z 99 přítomných pro 94, nikdo proti. Takže tento návrh byl přijat a já mohu ukončit první čtení tohoto vládního návrhu zákona s poděkováním panu ministrovi i panu zpravodaji.
Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je
16.
Vládní návrh zákona o České národní bance
/sněmovní tisk 800/ - prvé čtení
Pan guvernér byl informován o tom, že se blíží projednávání tohoto tisku. Ví o tom, nicméně je vázán služebními povinnostmi mimo Poslaneckou sněmovnu. V případě, že se mu podaří ukončit svou misi na konferenci, tak přijde samozřejmě. Pokud ne, tak jsme kompetentní to projednat v prvním čtení sami.
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Eduard Janota, takže mu dávám slovo.
Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, tento zákon je rovněž zajímavý z pohledu pestrosti a obsahu dnešních předloh. Tento zákon má stanovit pravidla pro činnost České národní banky jakožto ústřední banky pro období - a poslouchejte pozorně - po vstupu České republiky do eurozóny, kdy dojde k zásadní změně role České národní banky. Česká národní banka logicky již nebude vytvářet měnovou politiku České republiky, neboť ta bude věcí Evropské centrální banky a Česká národní banka se bude na této měnové politice Evropské centrální banky toliko podílet.
Přijetí tohoto zákona se zejména v současné situaci veřejných rozpočtů může zdát jako předčasné, nicméně Evropská komise a Evropská centrální banka v minulosti ve svých konvergenčních zprávách kritizovaly neslučitelnost některých ustanovení stávajícího zákona o České národní bance s komunitárním právem a byly ujišťovány, že s novým evropským právem slučitelný zákon o České národní bance bude připraven tak, aby mohl nejpozději do konce roku 2009 nabýt platnosti. To je ten důvod, proč tento materiál je zařazen na jednání ještě na podzim letošního roku.
Pochopitelně účinnost tohoto zákona je navržena až ke dni, kdy bude zavedeno euro v České republice, a to by si nikdo z nás ani z vás přesně v dané chvíli netroufl tipovat.
Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, předpokládám, že v této podobě a po tomto vysvětlení vám nebude činit potíže tuto dílčí novelu, která vstoupí v účinnost až v momentu vstupu České republiky do eurozóny, schválit. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Já děkuji panu ministru financí Eduardu Janotovi.
Nyní změníme opět zpravodaje, protože místo nepřítomného a omluveného pana poslance Doktora bude zpravodajem pan poslanec Smýkal. Musíme to nicméně potvrdit hlasování, které jsem právě zahájil. Je to hlasování pořadové číslo 55. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Ze 107 hlasujících pro 96, nikdo proti. Takže pan poslanec Smýkal se stává zpravodajem pro prvé čtení a dostává ode mne slovo. ***