(15.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kafkovi. Prosím pana ministra dopravy Gustáva Slamečku, aby na tuto interpelaci odpověděl. Pane ministře, máte pět minut na svou odpověď. Prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka (Hovoří slovensky:) Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já se tedy pokusím. Dostal jsem poměrně hodně otázek, tak se je pokusím zodpovědět. Mám připravený podklad, víceméně nebudu odpovídat na každou jednotlivou otázku, ale informuji pana poslance o tom, jak to s D11 vypadá.

My máme dneska na D11 v provozu úsek Praha-Sedlice, v polovičním profilu potom úsek Sedlice-Praskačka po provizorní sjezd a v navazujícím úseku Praskačka-Hradec Králové doposud není dokončeno majetkoprávní vypořádání pozemků, to je vlastně hlavně problematický pozemek paní Havránkové. Co se týká tohoto pozemku, tak na základě rozhodnutí pana předsedy vlády byla ustanovena pracovní skupina k problematice dokončení dálnice D11, která má za úkol zpracovat a předložit poradě ekonomických ministrů návrh řešení majetkoprávního vypořádání pozemků paní Havránkové, které jsou potřebné pro dokončení dálnice D11. Předsedajícím skupiny je pan Michal Frankl, ředitel sekce předsedy vlády pro odborné činnosti. Činnost pracovní skupiny nebyla doposud ukončena a konečné výstupy k dané problematice nejsou zatím k dispozici.

Je třeba si uvědomit, že v současné době ještě stále platí vládní nařízení a pozemky jsou v gesci Ministerstva zemědělství. V rámci této pracovní skupiny se samozřejmě řeší i možné alternativy, to znamená jedna alternativa je ta současná, to znamená 10 hektarů. Další alternativy jsou technické, to znamená udělat sjezd menší, anebo ho neudělat vůbec. To jsou všechno rozpracované věci, které my ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic nyní posuzujeme a pracovní skupině chceme předložit.

Z hlediska finančních prostředků jsou nejkritičtější nepokryté potřeby stavby Osičky-Hradec Králové, která zahrnuje úsek Praskačka-Hradec Králové, pro rok 2010 v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury předpokládaných 100 mil. korun, které se mají vyčlenit z dluhopisového programu. Dluhopisový program je 11,6 mld., které dostal fond navíc oproti původnímu výdajovému rámci. Bohužel pro další jmenovité akce na D11, to znamená Praskačka - státní hranice České republiky s Polskou republikou, nejsou v současné době pro roky 2010 až 2012 vyčleněny žádné finanční prostředky.

Co se týká trasování územní přípravy, tak v úseku Jaroměř - státní hranice České republiky s Polskou republikou koridor pro R11 byl stabilizovaný ve schváleném územním plánu velkého územního celku Trutnovsko-Náchodsko a tento stejný koridor je zapracovaný i do návrhu zásad územního rozvoje Královéhradeckého kraje. Při výběru koridoru pro R11 v územním plánu byly zvažovány dvě základní varianty, východní a západní. Východní směřovala na Náchod a z dopravního hlediska byla považována za přínosnější. Západní, o kterou usilovalo město Dvůr Králové z důvodu strategického napojení města na rychlostní silnici, směřuje na Trutnov. Tato západní varianta byla nakonec v územním plánu Trutnovska-Náchodska schválena. Proti této variantě vedení koridoru R11 v současné době protestují obce Kuks, Vítězná a Vočkovice (?) a požadují novou variantu na východ od obcí, kterou stejně tak prosazuje i Ministerstvo životního prostředí. Ředitelství silnic a dálnic prověřuje v současné době i tuto variantu.

14. 5. tohoto roku proběhlo jednání mezi Ministerstvem dopravy České republiky a Ministerstvem infrastruktury Polské republiky, kde polská strana oznámila dokončení výstavby spojení rychlostní silnice S3 z Lednice do Lubavky, státní hranice mezi Polskem a Českou republikou, v délce 69 km do konce roku 2012. Česká strana předpokládá dokončení rychlostní silnice R11 na česko-polské státní hranice v roce 2016, ale termín dokončení bude samozřejmě záviset na finančních prostředcích.

Takže já pevně věřím, že věcné otázky se mi nějak v této krátké době podařilo zodpovědět. Pokud ne, tak rád doplním.

Co se týká účasti ministerstva na setkání 22. 6., tam si je třeba uvědomit, že já jsem s panem hejtmanem o tom hovořil a my jsme vlastně hovořili o tom, že v tom čase gesce pozemkové výměny byla a i nadále stále je v gesci Ministerstva zemědělství. Takže já jsem tyto důvody panu hejtmanovi předal s tím, že jsem nepovažoval účast ministra dopravy za vhodnou, protože to bylo právě období, kdy v tisku -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, musím vás přece jenom přerušit, takže v případné doplňující odpovědi můžete dokončit svůj přednes. Ptám se pana poslance Davida Kafky, jestli má doplňující otázku. Ano, je tomu tak. Prosím, pane poslanče, máte jednu minutu na doplňující otázku. Máte slovo.

 

Poslanec David Kafka: Děkuji za odpovědi. Vy jste mluvil, pane ministře, o pracovní skupině pro pozemky paní Havránkové. Já bych rád věděl, kdy tedy pracovní skupina přinese nějaké výsledky, jestli je nějak termínově ohraničena, nebo jestli máte aspoň vy sám nějakou představu, kdy by mohla svoji činnost ukončit. Ještě tady je otázka. Když se nedá tedy stavět ten kousek mezi současným přejezdem přes železnici u Hradce Králové k městu Hradci Králové, proč se nepokračuje dál. Vždyť je to silnice, která fakticky spojuje Českou republiku s Polskem, čili dalo by se pokračovat na některém bezproblémovém úseku, který by se mohl klidně začít vykupovat a klidně by se na něm mohlo začít stavě jaksi per partes. Vždyť to není žádná novinka, že se dálnice -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, i vás musím požádat, abyste ukončil svoji doplňující otázku. Pane ministře, máte slovo k doplňující odpovědi.

 

Ministr dopravy vlády ČR Gustáv Slamečka Já se pokusím velmi rychle, protože je to podle mě složitá problematika. Takže co se týká toho, proč se nestaví dál. Odpověď je asi v tom, že jsem uvedl, že v rozpočtu fondu na další dva roky není na pokračování D11 zatím ani koruna. To znamená nemáme finanční prostředky. Já jako ministr dopravy bych byl velice rád a velice podporuji, abychom pokračovali, já si uvědomuji, že tato komunikace je důležitá, ale bohužel za chvilku budete projednávat i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, budeme vidět, že nám tam chybí v tomto roce asi 27 až 30 miliard. Budeme mít rozestavěné stavby, takže za současné ekonomické situace prostě není možné, abychom pokračovali dalšími úseky. Prostě nemáme peníze. Já vím, že vás tato odpověď asi nepotěšila, ale bohužel je to realita.

Co se týká pracovní skupiny, jak jsem vzpomínal, pracovní skupina je v gesci pana premiéra. My samozřejmě pracujeme. Nejdřív jsme řešili, jakým způsobem řešit pozemek paní Havránkové v současné podobě, to znamená těch 10 hektarů. V průběhu diskusí jsme právě i v souvislosti s tím, že se Ředitelství silnic a dálnic a Ministerstvo dopravy dívá na zlevňování staveb, tak jsme přišli s takovými alternativami, že bychom prostě ten sjezd tam buď postavili v jiných parametrech, což by si samozřejmě vyžádalo menší pozemkový zábor, anebo ho tam nepostavili vůbec. Ale v každém případě určitý pozemkový zábor tam bude. Tyto alternativy se samozřejmě musí prověřit. Takže já nechci říci, že je to teď jen prostě otázka rozhodnutí pracovní skupiny. Pracovní skupina čeká nyní na podklady z Ředitelství silnic a dálnic a my je finalizujeme. Tedy já si troufám dát termín za sebe, za Ministerstvo dopravy, že do 14 dní alternativy na pracovní skupinu dáme, a potom je to už otázka pracovní skupiny.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, pane ministře.

Přikročíme k interpelaci paní poslankyně Zuzky Bebarové-Rujbrové. Interpelovanou je paní ministryně Daniela Kovářová. Předmětem interpelace je přesčasová práce vězeňské služby. Vážená paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážená paní ministryně, obdržela jsem podnět od Vězeňské služby na Pankráci, ale nepochybně jde o problém širší, který se týká odměňování příslušníků vězeňské služby. Této vazební věznici byla odebrána část tabulkových míst, což zapříčinilo, že ve stávajícím stavu nejsou příslušníci schopni pokrýt potřeby věznice, a stalo se proto zvykem, že jsou nasazováni do služby i ve dnech svého volna. Jde přitom o plánované neobsazené služby. Zde ovšem toto navelení je bráno jako služba přesčas. Odsloužené hodiny jsou zaplaceny, nebo respektive nejsou zaplaceny, a jsou pokládány za práci přesčas v rámci 150hodinového ročního limitu pro bezplatné přesčasy příslušníků. Přitom zákon 361/2003 Sb. hovoří o možnosti uložit příslušníkovi v důležitém zájmu až těch 150 hodin přesčas za rok bez nároku na mzdy, ale nevysvětluje, co je tím zapotřebí chápat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP