(11.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám a otevírám rozpravu. Prosím, aby v této rozpravě alespoň zazněl odkaz na toto usnesení. Pan kolega Hamáček.

 

Poslanec Jan Hamáček: Děkuji. Navrhuji, abychom hlasovali o usnesení, které navrhl rozpočtový výbor.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, děkuji vám a zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nehlásí se nikdo, končím rozpravu.

Budeme hlasovat o návrhu usnesení, které zní takto: "Poslanecká sněmovna dává souhlas s ratifikací Smlouvy mezi Českou republikou a Kyperskou republikou o zamezení dvojímu zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu, která byla podepsána v Nikósii dne 28. dubna 2009."

 

Zahajuji hlasování číslo 135. Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení? Kdo je proti?

Hlasování číslo 135, přítomno 96, pro 79, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji oběma zpravodajům. Končí projednávání bodu číslo 33, sněmovního tisku 839.

 

Budeme se věnovat dalšímu bodu. Zahajuji projednávání bodu číslo

34.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací Dohoda mezi Českou republikou a Kanadou o podpoře
a ochraně investic, podepsaná dne 6. května 2009 v Praze
/sněmovní tisk 852/ - druhé čtení

O úvodní slovo požádám opět ministra financí Eduarda Janotu.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, tato dohoda nahradí dosud platnou dohodu uzavřenou mezi vládami ČSFR a Kanady o podpoře a ochraně investic z roku 1992. ČR přistoupila ke sjednání nové investiční smlouvy především proto, že dohoda z roku 1990 není v souladu se závazky vyplývajícími z komunitárního práva, a dále také proto, že v oblasti ochrany investorů a jejich investic již neodpovídala současným mezinárodním trendům. Stejně jako ve všech dalších případech je podepsání této dohody reakcí na článek 307 Smlouvy o založení Evropských splečenství, kdy ČR byla vyzvána, aby ve vztahu k ostatním zemím sjednala takovéto dohody, které odpovídají článku 307.

Část dohody týkající se oblastí náležejících do výlučné působnosti práva ES vyjednala s Kanadou samotná Evropská komise v rámci tzv. technické pomoci nově přistoupivším členským státům. Ostatní části dohody upravující ochranu investic a investorů byly sjednány již na bilaterální úrovni mezi Českou republikou a Kanadou. Jednání se podařilo dokončit v roce 2007.

Nová dohoda s Kanadou je moderním typem dohody o podpoře a ochraně investic, která na jedné straně zaručuje zahraničním investorům vysokou míru ochrany investic, zároveň však na druhé straně podrobnější úpravou jednotlivých ustanovení dohody zpřesňuje závazky hostitelského státu, a tím omezuje riziko sporů vyplývajících z této dohody.

Vzhledem k rozsahu předložené dohody odkazuji na předkládací zprávu pro Parlament, ve které jsou jednotlivá ustanovení dohody detailně vysvětlena. Bez ohledu na to bych chtěl upozornit na několik ustanovení dohody s Kanadou, která považuji za zásadní.

Podle čl. VII odst. 6 dohody bude smluvní strana oprávněna zakázat nebo omezit transfery plateb prováděné finančními institucemi, pokud to bude považovat za nezbytné k zachování jejich zdravého stavu. Uvedené ustanovení by bylo možné využít kupříkladu za situace, kdy by se pobočka ocitla ve vážných potížích a převod jejích finančních prostředků mimo území smluvní strany by mohl vážně ohrozit nezbytnou výši jejích kapitálových rezerv. Jedná se tedy o ustanovení podporující stabilitu finančních institucí, které lze v době probíhající finanční krize považovat za velmi přínosné.

V čl. IX odst. 2 bych upozornil na opatření, které umožňuje přijímat opatření na ochranu bezpečnosti a stability finančního systému, a to za účelem ochrany jednotlivých účastníků finančního trhu nebo finančních institucí.

Klíčový je rovněž čl. X - Řešení sporů mezi investorem a hostitelskou smluvní stranou, včetně navazující přílohy. Na rozdíl od standardních investičních dohod jsou omezeny žaloby finančních institucí a investorů majících investice ve finančních institucích druhé smluvní strany, a to pouze na nároky, které by mohly vyplynout z porušení článku o vyvlastnění (nebo) převodu plateb nebo ze závěrečných ustanovení.

Dále bych rád zmínil odst. 5 v čl. X, který žalujícího investora opravňuje zahájit proti hostitelskému státu arbitrážní řízení pouze za předpokladu, že ve stejné věci nevede stejné řízení před soudem hostitelské strany. Investor rovněž není oprávněn vést proti druhé smluvní straně rozhodčí řízení, pokud již ve stejné věci smluvní stranu žaluje investor třetího státu podle jiné mezinárodní dohody a dotčená investice je tímto investorem nepřímo vlastněna. Cílem uvedeného ustanovení je minimalizovat riziko více sporů v případě nepřímo vlastněných investic podle různých dohod o ochraně a podpoře investic.

Dalším faktorem omezujícím riziko mezinárodních arbitráží je zavedení tříleté objektivní lhůty pro podání žaloby proti státu. Po uplynutí tří let od okamžiku, kdy se investor dověděl nebo mohl dovědět o událostech, které daly vzniknout sporu, již tedy investor nemůže proti hostitelskému státu zahájit arbitrážní řízení.

Jak jsem se zmínil, předložená dohoda nahrazuje dosud platnou dohodu z roku 1990 a po vstupu nové dohody v platnost se budou spory řídit touto novou dohodou, i když události zakládající vznik sporu nastaly před jejím vstupem v platnost. Po uplynutí tří let od vstupu nové dohody v platnost však částečná retroaktivita nové dohody zanikne, protože spory starší tří let již nebude možné žalovat.

Kanadská strana bezpodmínečně trvala na zařazení tzv. přílohy B, která detailně upravuje otázku veřejnosti rozhodčího řízení a přístup třetích stran do řízení. Kanada požadovala, aby rozhodčí řízení bylo otevřeno veřejnosti a třetí strany měly do řízení přístup. V zájmu dosažení dohody se podařilo nalézt vzájemně přijatelný kompromis, který zohledňuje jak zájmy Kanady, tak ČR, a rozhodčí řízení tedy bude v zásadě neveřejné, žalovaná smluvní strana se však může po konzultaci s investorem rozhodnout, že je ve veřejném zájmu řízení veřejnosti otevřít.

Platnost dohody je možné ukončit s jednoroční výpovědní lhůtou. Na investice existující k datu ukončení platnosti dohody se budou ustanovení dohody vztahovat po dobu dalších 15 let.

Dohoda o ochraně investic s Kanadou je v souladu se závazky vyplývajícími z členství ČR v EU. Doporučuji proto, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vyslovila souhlas s tímto návrhem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Zpravodajem zahraničního výboru je pan poslanec Tomáš Dub. Odůvodní záznam z jednání výboru, který byl rozdán jako sněmovní tisk 852/Z. Prosím, pane kolego.

 

Poslanec Tomáš Dub: Děkuji vám za slovo. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, zahraniční výbor opět sněmovní tisk 852 projednal na své 41. schůzi 8. září a stejně jako v mém předchozím vystoupení musím říct, že spíše z důvodů procedurálních než věcných nepřijal k této věci žádné usnesení, a z tohoto důvodu se též hlásím pak do podrobné diskuse. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano, děkuji. Otevírám rozpravu. Nemám do ní žádné přihlášky. Pan poslanec Tomáš Dub je prvním, kdo se přihlásil. Má proto slovo.

 

Poslanec Tomáš Dub: Dámy a pánové, ještě jednou. Já si dovoluji navrhnout Sněmovně toto usnesení: "Poslanecká sněmovna dává souhlas s ratifikací Dohody mezi Českou republikou a Kanadou o podpoře a ochraně investic, podepsané dne 6. května 2009 v Praze." Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Dubovi. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nevidím takovou přihlášku, rozpravu končím a budeme hlasovat o navrženém usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR dává souhlas s ratifikací Dohody mezi Českou republikou a Kanadou o podpoře a ochraně investic, podepsané dne 6. května 2009 v Praze."

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 136. Táži se, kdo je pro tento návrh usnesení. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 136, přítomno 93, pro 69, proti nikdo. S návrhem usnesení byl vysloven souhlas.

 

Děkuji tedy panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji. Končí projednávání bodu číslo 34, sněmovního tisku 852. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP