(18.00 hodin)
(pokračuje Liška)
Za druhé, organizační a technické podmínky. Co se týče zajištění technické infrastruktury - jedna z nejdůležitějších věcí při přípravě státních maturit - výsledky tendru na komunikační infrastrukturu byly žalostné. Jediná nabídka - nabídková cena o více než 50 % vyšší, než se původně předpokládalo, a v absolutních číslech dokonce činil rozdíl více než 200 milionů korun. To já jsem jako ministr odmítl akceptovat.
Výsledky externího auditu z června 2008 poskytla hlavní zjištění a ta poukazovala na nepodloženou koncepci navrhovaných technologických řešení, nedostatečné vyhodnocení rizik, nedůvěryhodnost některých podkladů, nedostatečné zhodnocení zkušeností a investic projektu Maturita nanečisto, zvýšené riziko vícenákladů a dalších nákladů na zdroje. Vedení CERMATu však výsledky auditu z větší části odmítlo a v původní koncepci provedlo pouze minimální úpravy. Následný vývoj však potvrdil zjištění auditorů, že chybně zvolená koncepce logistického modelu nezohlednila jeho náročnost na ekonomické možnosti resortu, lidské zdroje a časové limity pro realizaci jednotlivých procesů.
Já můžu říci, že všichni, kdo si přejí, aby státní maturita byla plně digitalizována, mezi ně patřím i já, musí zároveň říci, odkud tyto peníze vzít, protože současný rozpočet a rozpočet, který je dán, už dlouhou dobu státní maturitě prostě neumožňuje plnou digitalizaci. Znamenalo by to o několik stovek milionů korun navíc a zadání v době krize zvláště zní: dodržte rozpočet, snažte se zajistit bezpečnost, ale také dodržení rozpočtu.
Co se týče zajištění vzdělávání učitelů, to mělo být realizováno prostřednictvím externího subjektu. Jediná podmínkám výběrového řízení vyhovující nabídka s cenou řádově v desítkách milionů korun byla mnohem vyšší, než se původně předpokládalo, a vzdělávání učitelů k nové maturitní zkoušce nebylo v roce 2008 vůbec realizováno. Do ledna 2009 byl vytvořen pouze nepatrný zlomek potřebného vzdělávacího obsahu.
Co se týče prostředků z Evropského sociálního fondu, tak tam projekt nebyl zajištěn, nebyl zpracován - a tohle všechno mě vedlo k této závažné personální změně. Není podivná, je doložitelná, argumenty jsou jasné. Já jsem si toto troufl udělat proto, že jsem měl v rukou velmi dobrý a průkazný audit. A o pět měsíců později, v květnu 2009, v těchto třech oblastech byla následující situace. V legislativní oblasti byl finální návrh maturitní vyhlášky předložen Legislativní radě vlády. Za druhé - organizační a technické podmínky byly zajištěny, v březnu ministerstvu byl předložen návrh upraveného logistického modelu spolu se svod analýzou a analýzou rizik, v dubnu byly zahájeny práce na úpravách a rozšíření stávajícího informačního systému CERMATu a v květnu také vyhlášena nová výběrová řízení. Co se týče vzdělávání učitelů, byla zahájena realizace dvou celoplošných projektů s tím, že se odehrála ve velmi zrychleném režimu, ale konečně se odehrávala a učitelé byli školeni. Za třetí - prostředky z Evropského sociálního fondu. Původní projekt byl přepracován, následně schválen expertní skupinou a od 1. 4. 2009 realizován. Tak to byl stav v květnu 2009.
Teď mi dovolte říci několik slov směrem k ředitelům a učitelům. Já jsem v pochybnostech, které se kolem tohoto projektu pravidelně a dlouhodobě objevují, nakonec vyslyšel hlas reprezentace mluvčích školských asociací středoškolských vzdělávacích institucí, tzn. středních škol, kteří se vyslovili s určitými výhradami, ale přesto se vyslovili proti odkladu státních maturit. A jestliže bere někdo skutečně vážně zájem učitelů a ředitelů škol, tak nemůže přehlédnout tento hlas jejich zástupců.
A ke studentům. Já si velmi vážím těch slov, která zazněla v dopise, který přečetla Olga Zubová. Myslím si, že to, co je důležité, co tam zaznělo, je jakýsi respekt k obavám, které studenti a studentky mohou právem mít, a naší povinností je na ně odpovídat, naslouchat jim a ptát se, jaký mají základ, a s tím se co nejlépe vyrovnat. Já jsem při rozhovoru při setkání s organizátory protestů proti státním maturitám přišel s určitou výzvou a tu si dnes dovolím zopakovat:
Studenti středních škol, chcete-li přebírat větší odpovědnost za kvalitu vzdělávání - a to jste demonstrovali i při protestech a já tyto protesty beru za ztělesnění toho, že chcete do věcí mluvit, a je to tak správné - zkuste se zorganizovat a založit komoru středoškolských studentů a zkuste na této platformě formulovat svoje požadavky tak, abyste příště byli skutečně respektovaným subjektem a partnerem v diskusi o tom, jakým způsobem má být český vzdělávací systém v oblasti středního školství organizován. Váš hlas nebude nějakým způsobem snižován, naopak získá na váze a vy tím budete moci ovlivňovat i věci veřejné. To je koneckonců, doufám, něco, co si přejeme my všichni tady, aby lidé, kteří opouštějí v 18 letech školu, mají voličské právo, bez ohledu na to, koho volí, aby dokázali tuhle odpovědnost přejímat.
Já jsem zaznamenal to, že tato myšlenka se ujala, a já ji rozhodně budu dál podporovat. Bohužel musím ale konstatovat, že pokud dojde k odkladu státních maturit nedej bože o dva roky, protože to by znamenalo jejich skutečnou smrt a to ví každý, kdo se tímhle projektem kdy zabýval, protože by to znamenalo, že projekt nebude moci být placen z evropských strukturálních fondů, pokud dojde k tomuto odkladu o rok, tak to bude především vzkaz všem, kdo si už dávno mysleli, že žádný velký projekt na zkvalitnění českého školství nedokážeme dotáhnout do konce. To je smutné.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl pan poslanec Ondřej Liška. Nyní tedy s faktickou poznámkou pan poslanec Ohlídal. S faktickou poznámkou, jinak samozřejmě s přednostním právem paní ministryně školství Miroslava Kopicová. Prosím, pane poslanče, k faktické poznámce.
Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo. Já bych jen reagoval na pana poslance Lišku. Skutečně tu změnu v čele CERMATu, tzn. změnu ředitele Zeleného za ředitele Macha, jsem měl především na mysli, když jsem hovořil o podivných personálních změnách. Na tom slově podivných trvám, protože vy jste sice zdůvodnil, proč jste odvolal pana ředitele Zeleného, měl jste k tomu, jak říkám, své důvody, ale na druhé straně později byl právě tento pan ředitel Zelený znovu povolán paní ministryní Kopicovou do čela této organizace místo ředitele Macha. Takže musíte uznat, že tohle jsou jakési podivné kroky. Jeden z vás prostě musel provést zvláštní podivný krok. Když sleduji situaci za posledních několik let, tak mám jakési důvody, které zde teď nemohu kvůli nedostatku času říkat, že ten podivný krok v této personální změně jste učinil vy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní tedy paní ministryně Miroslava Kopicová. V tuto chvíli poslední diskutující. Paní ministryně, máte slovo.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy vlády ČR Miroslava Kopicová Děkuji a slibuji naposledy a velmi krátce. Jenom k té poznámce. Musím říct, že já nemám v úmyslu nechat ministerstvo řídit zaměstnanci ani studenty, protože jsem se dlouho věnovala teorii řízení a firma, která je řízena zaměstnanci, tenduje k průměru. To odmítám.
Musím zareagovat na dvě věci, které tu zazněly. Za prvé na to, že vlastně mě ODS hodila přes palubu, stejně jako ostatní strany, se kterými jsem jednala. Já musím říct, že právě tento moment je pro mě tím důkazem, že tato Sněmovna má ještě smysl. Protože kdybych měla politické zadání a nemohla říct svůj odborný názor a diskutovat se svými kolegy a ze všech stran - vy dobře víte, že jsem vás oslovila všechny - tak bych považovala za zbytečné tu dnes vystupovat. Já si toho velmi cením, že takové limity stranické jsem ze žádné strany neměla.
Pokud jde o to, proč jsem odvolala pana Macha a instalovala pana Zeleného. Já vás nechci unavovat svými důvody, protože je mám samozřejmě zmapované a jsou vám k dispozici kdykoli a nechci vás tady zdržovat. Chci vám jenom říct tolik: Protože výběrová řízení, tak jak byla panem Machem připravena, v zásadě selhala všechna. Já jsem si nechala samozřejmě audit, který byl na pana Zeleného udělán, velmi dobře ukázat a zmapovat. A návrhy, které byly lepší technické kvality, znamenaly, že se pošle do počítačů zadání - no jo, ale víte, jak jsou vybaveny naše školy? A kde by to ty děti vyplňovaly? Že by se to promítalo nakonec na stěnách v tělocvičně, to byl poslední nápad, který mi řekl: tak dost a touto zprávou se dále nezabývám.
Takže to jsem chtěla jenom na vysvětlení. Já si za svými kroky stojím a jsem schopna je prokázat. ***