(11.20 hodin)
(pokračuje Rath)
Podívejte se, kolik procent dělá na hrubém domácím produktu tento průmysl a navázané podniky a kolik dělá na bilanci zahraničního obchodu. Tak je důležitější, že lidé své úspory s příspěvkem státu investují do nového automobilu, který je ekologičtější a bezpečnější, ono to má ještě i tyto následky, že samozřejmě dvanáct třináct let staré auto chrání životy cestujících v tom autě daleko méně než auto vyrobené dnes. To je prostě jasné. Takže tím snižujeme do značné míry i ohrožení těch lidí na zdraví a životech a navíc jsme šetrnější k životnímu prostředí. Takže tuto investici, která je udělána, ODS klade na úroveň, jak jsem tady pochopil, třeba zahraniční dovolené například, já nevím, v Egyptě nebo Thajsku. Dámy a pánové, ale to jsou vyvezené peníze ven. Z toho tady daňový poplatník nemá skoro nic nebo zlomek proti tomu, když si koupí automobil české provenience, respektive provenience továrny, která sídlí v České republice. To je prostě jednoznačné. A uvědomují si to rozumné, chytré vlády na celém světě.
Takže, dámy a pánové, říkejte tu pravdu tak, jak je. Vložíme do toho 7 miliard a vybereme jen na DPH zhruba třikrát tolik. To je jednoduchá matematika. Navíc musíte do toho započítat i počet a platby za nezaměstnané. Už Škoda dnes avizuje - protože německé šrotovné končí, a v tom je myslím ten největší půvab českého šrotovného, v okamžiku, kdy německé končí, my aspoň trochu přispějeme k tomu, že se zvýší poptávka po automobilech třeba značky Škoda. Čili není to dublování, není to nesmyslně dávání ve stejné době, kdy to mají Němci, Slováci, Rakušané, ale ideálně to na tu věc naváže. Čili v tomto je to připraveno v České republice myslím velmi inteligentně, velmi prozíravě, takže v této chvíli my určitě zachráníme stovky pracovních míst. Tím pádem stát ušetří na podporách v nezaměstnanosti.
Takže nezlobte se, dívám se na to samozřejmě z pohledu ekonomického laika. Já vím, že takoví ekonomičtí giganti, kteří nasávali své ekonomické znalosti světové úrovně někde v pneumatikárnách, by mě asi trumfli, ale já jako ekonomický laik i tu ekonomickou stránku vidím jednoznačně pozitivně pro celou Českou republiku i pro Středočeský kraj.
Děkuji a prosím, abyste rozhodovali s vědomím i osudu stovek či tisíců lidí, kteří žijí a pracují v Praze a středních Čechách a jsou na tyto podniky bytostně svojí existencí na rozdíl od většiny z vás navázáni.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dámy a pánové, to byl pan poslanec David Rath. Nyní se slova ujme pan místopředseda Jan Kasal. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Vážený pane místopředsedo, děkuji za slovo. Řekl bych - jedno oko nezůstalo suché při těch dvou posledních vystoupeních. (Potlesk některých poslanců KDU-ČSL.) Proto bych rád něco řekl. Pan poslanec Rath posunul tu situaci do krajské úrovně, já tu zdviženou rukavici beru a řeknu něco z kraje Vysočina. Bylo vypsáno výběrové řízení na automobily, které mají zajišťovat zimní údržbu. Podotýkám, že na Vysočině vládne sociální demokracie s podporou KSČM. Vyhráli volby, mají na to právo, sociální demokracie si vybrala tohoto partnera. Společně se fotí u těch hezkých billboardů, které brání návratu komunistů k moci.
Ale proto jsem se nepřihlásil. Přihlásil jsem se proto, že toto výběrové řízení za mnoho desítek milionů korun bylo vypsáno tak, že se nemohla přihlásit Tatra, protože byly vyloučeny vozy vzduchem chlazené, ačkoli tatrovky, jak je dobře známo, svou úlohu při zimní údržbě perfektně plní.
Takže pánové, chcete-li tady hovořit o zachování pracovních míst v České republice, tak se podívejte do vlastních řad. Až pojedete na Vysočinu, tak se zeptejte, proč bylo výběrové řízení vypsáno tak, aby se soutěže nemohl zúčastnit český, respektive moravský výrobce. Dalo by to práci několika desítkám nebo stovkám lidí v průběhu dvou let. Jestli vám je lhostejný osud těchto lidí, mně tedy není. Proto jsem protestoval proti rozhodnutí krajského úřadu v této věci. Vyříkejte si to na konferenci hejtmanů.
Děkuji za pozornost. (Potlesk z řad koaličních poslanců.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Janu Kasalovi. S faktickou poznámkou ještě pan poslanec David Rath - nevím, jestli z pozice krajské, nebo celostátní, ale jistě jako poslanec má právo k faktické poznámce. Odevzdávám řízení panu místopředsedovi Kasalovi.
Poslanec David Rath: Děkuji. Dámy a pánové, opět ono každý by si měl zamést před vlastním prahem. Víte, ve středních Čechách se snažíme dávat - pokud to lze podle zákona o veřejných zakázkách aspoň trošku - velkou šanci domácím výrobcům. Takže samozřejmě já jezdím ve škodovce. A celý krajský úřad je navázán na automobily ze Středočeského kraje. Jak říkám - pokud to lze. Ale pane místopředsedo Sněmovny, viděl jsem snad špatně, že vy jezdíte v BMW? Proč kritizujete jiné, když sám se vozíte v německém autě! Jak to, že jste nekritizoval další své kolegy, kteří jezdí takto v cizích autech, a kritizujete teď kraj Vysočina? Čili prosím, aby to bylo věrohodné, tak začněte jezdit v superbu od automobilky Škoda, a pak vyčítejte ostatním, že kupují třeba zahraniční automobily. Takto je to klasicky farizejské.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Technickou má - Jiří Paroubek se hlásí jako první. Tady snad není přednost, pokud se nepletu, takže s faktickou by měl Jiří Paroubek nastoupit jako první. Pak pan poslanec Kasal.
Poslanec Jiří Paroubek: Já nebudu hovořit dlouho. Chtěl bych jenom, pokud jde o tyto věci, říci, že sociální demokracie vždycky bude dávat přednost českým výrobcům, pokud to samozřejmě půjde, pokud jejich nabídky ve výběrových řízeních na úrovni centra, ale i na dalších úrovních, ale já chci hovořit o úrovni centra, budou plně konkurenceschopné ve všech směrech. Já jsem minulý týden navštívil například českou Zbrojovku a také Meoptu v Přerově a hovořil jsem o věcech (předsedající upozorňuje na čas) s těmi lidmi, které se týkají - já budu pokračovat, děkuji za nápovědu, později.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Poprosím místopředsedu Kasala.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji za vstřícnost panu poslanci Paroubkovi. Jenom řeknu, že když jsem poukazoval na čas, bylo to proto, že pan místopředseda Zaorálek mi spustil časomíru na ty dvě minuty. Já jsem se přihlásil proto, abych panu poslanci Rathovi sdělil sladké tajemství. Předsedou Poslanecké sněmovny je člen sociální demokracie. Mohu ho upozornit, že žádný z místopředsedů nemá nejmenší šanci rozhodovat o tom, jaké auto používá. On to dobře ví. On to dobře ví! Ať se obrátí na předsedu Poslanecké sněmovny, ať si to vyřeší v klubu sociální demokracie a pak ať říká takovéto věci, které tady zazněly. (Potlesk z řad koaličních poslanců.)
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě se hlásí poslanec Jiří Paroubek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Paroubek: Nominantem lidové strany na pozici ministra obrany byla dnešní poslankyně lidové strany. Když jsem navštívil českou Zbrojovku a Meoptu v Přerově a seznámil jsem se s některými zbraňovými systémy, tak musím říci, že tamní management a také odboráři vůbec nebyli schopni pochopit, proč, pokud jde o dodávky zbraní pro Ministerstvo obrany, dostávají přednost jiné zbrojovky nežli české. Jiné podniky nežli české. Takže pánové, zkuste si udělat pořádek nejprve ve svých řadách a pak raďte těm druhým. Nicméně ty věci, které se týkají Vysočiny, samozřejmě mě budou zajímat také.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se hlásí předseda Sněmovny Miloslav Vlček. Prosím.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Dámy a pánové, já jsem byl tady napaden, že rozhoduji o tom, že se kupují pro Sněmovnu bavoráky, nebo že o tom rozhoduji. Není to žádná pravda. O tom rozhoduje komise pro práci Sněmovny, jaké automobily se budou nakupovat. (Smích z řad koaličních poslanců.) Jestli se někdo směje, směje se proto, že neví, jaké procedury a jakým způsobem se tyto věci tady řeší. Takže já bych doporučil prostřednictvím vás, pane předsedající, třeba panu poslanci Ambrozkovi, aby se s tím seznámil, jak se tyto věci tady projednávají, jakým způsobem se tyto věci řeší. Takže já o tom vůbec nerozhoduji, to jde mimo kompetenci předsedy Poslanecké sněmovny.***