(11.10 hodin)
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Děkuji. Já odpovím panu poslanci na dotazy, na které, mám pocit, jsem neodpověděla ve svém vystoupení, a samozřejmě jsem připravena mu předložit podklady, které má ministerstvo k dispozici, které teď u sebe nemám.
Součástí rozhodnutí o sloučení je samozřejmě za prvé zdravotně pojistný plán, který pojišťovna předkládá, a ten je při vydání souhlasného stanoviska tedy také odsouhlasen. To je k té predikci, zda bude pojišťovna schopna plnit své závazky a zda je pod dohledem její finanční plán. A jak tady bylo zmiňováno, já jsem to sice ve svém vystoupení neřekla, ale součástí rozhodnutí je také podmínka, že do 30. června proběhne finanční audit u obou subjektů.
Co se týče dopadů na české zdravotnictví. Pojišťovna po sloučení bude mít na starost 4,1 % pojištěnců. Já se nedomnívám, že by ten dopad byl tak zásadní, protože pojišťovna je schopna plnit své závazky vůči pojištěncům, resp. vůči zdravotnickým zařízením. Dluhy AGELu v tuto chvíli představují vyrovnanou rovnováhu mezi jejími závazky a pohledávkami, to znamená nehrozí tam, že by i z tohoto důvodu přebrala HZP nějaké velké dluhy kromě půjček.
Ráda bych řekla, jak si představuji budoucnost pojišťoven. Vy víte dobře, že během svého působení na ministerstvu nejsem schopna do toho zásadním způsobem zasáhnout. Souhlasím s tím, že vznik kartelů a vznik různých propojení není pro konkurenci na trhu zdravotního pojištění dobrý. Také musím uvést, že součástí té, jak já jí říkám, velké novely osmačtařicítky byla opatření, která měla zpřísňovat vznik zdravotních pojišťoven, a to tím, že žadatelem nesmělo být ani zdravotnické zařízení, nesmělo být ani zřizovatelem zdravotnického zařízení, ani vlastníkem, ani spoluvlastníkem. Zdravotní pojišťovna by nesměla být vlastněna právnickou osobou, která je zřizovatelem, vlastníkem nebo spoluvlastníkem zdravotnického zařízení. Nábor pojištěnců nesmí pojišťovna provádět prostřednictvím třetích osob. Při náboru nových pojištěnců nelze poskytovat peněžní, nepeněžní nebo jiné bonusy, které se liší od nabídky pojištěncům. Žádost obsahuje závazek, že bude zdravotní péče poskytována prostřednictvím smluvní sítě zdravotnických zařízení. Žadatel musí předložit plán výdajů na vznik a nábor pro první rok činnosti a původ těchto finančních prostředků. Nejnižší hranice pro výši základního fondu pro první rok činnosti je minimálně 50 milionů, pro druhý rok také.
Co se týče činnosti, tak byl to návrh na zpřísnění kontroly pojišťoven. Reporting dat každé tři měsíce, výsledky hospodaření každý měsíc, přísnější obsah výroční zprávy stanovený ministerstvem, přísnější obsah zdravotně pojistných plánů, výhled zdravotně pojistných plánů na dva roky, přísnější financování z fondu prevence, přísnější pravidla pro přesun z fondu základního do fondu prevence a samozřejmě i pokuty pro nedodržení pravidel. Součástí novely bylo i zpřísnění pravidel na sloučení, nejen souhlas Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva financí, ale také doložení všech podmínek, kterými pojišťovna dokládá, že bude schopna plnit svoji základní funkci, a tedy funkci směrem ke svým pojištěncům.
V tuto chvíli, pane poslanče, je to vše, co jsem schopna k tomu na vaše dotazy sdělit, a to, co jsem řekla, že vám dodám písemně, samozřejmě splním.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní ministryně. Pan poslanec Rath se hlásí nyní o slovo.
Poslanec David Rath: Dámy a pánové, celá záležitost tady byla již prezentována. Já jsem přesvědčen, že to, co vidíme, není dobrý příběh, není to příběh, není příběh, který by byl prospěšný pro české zdravotnictví. Je to příběh, kdy vznikla jedna zdravotní pojišťovna, která na svůj rozjezd potřebovala poměrně velké finanční prostředky, které ji vlastně uvrhly do poměrně velkých ekonomických problémů, a teď tato částka, o které se debatuje, v řádu asi sto milionů, možná i vyšší, vlastně sloučením padá na bedra fungující zdravotní pojišťovny. To je zvláštní systém, kdy někdo jako podnikatelský záměr vybuduje pojišťovnu, udělá tam poměrně velký deficit a sloučením ten deficit hodí na bedra jiné existující pojišťovny. Přitom vlastně část klientů, a mě by zajímalo, jestli ministerstvo ví, kolik procent těch klientů, vlastně přetáhlo původní pojišťovně, na kterou teď hází ty dluhy. Bylo by to zajímavé zjištění, protože samozřejmě v tom regionu to nebude nepodstatné procento lidí, které nejdřív vytáhli z příslušné zdravotní pojišťovny, aby teď je vrátili zpátky, ale zhruba se stomilionovým dluhem.
Je to taková zvláštní hra a je zvláštní, že Ministerstvo zdravotnictví u toho sekunduje, byť Ministerstvo financí k tomu vydalo záporné stanovisko. Čekal bych, že Ministerstvo zdravotnictví zde využije všech možností, které mu dává správní řád. A to, že to umíte, paní ministryně - ne vy, ale vaše ministerstvo, pod, bohužel, nezlobte se, ne tak úplně vaším vedením, ale vedením Marka Šnajdra, protože já skutečně nevěřím, že vy jste za těmito rozhodnutími. Vy tady sloužíte trošku jako zástěrka, za kterou se někteří bezcharakterní jedinci schovávají, a tím bezcharakterním jedincem myslím vašeho prvního náměstka. A mohu to i doložit, protože s námi jako se Středočeským krajem hraje v rámci stejného správního řádu hru na kočku a na myš, kdy my tam vždycky pošleme žádost o zápis veřejného neziskového ústavního zdravotnického zařízení, měsíc se nic neděje, a pak nám přijde zamítnutí s odůvodněním naprostého blábolu, že tam chybí nějaký podpis nebo datum, to tam je, nebo není, my samozřejmě v rámci správního řízení máme omezené možnosti, jak dokazovat, že tam ten podpis je, či není, museli bychom se s ministerstvem soudit, což by trvalo skutečně roky, takže než bychom se dobrali toho, že my máme skutečně pravdu a vy nás taháte za nos a tak trošku šikanu úřednicky šikanujete, tak vy už byste dávno nebyla ministryní, byl by tam jiný ministr a my bychom na to koukali několik let a chodili k soudu.
Takže je zajímavé, že stejný správní úřad, tedy ministerstvo, v jednom případě koná proti zájmu občanů, proti zájmu České republiky, ale v zájmu soukromého investora, velmi bohatého a velmi vlivného soukromého investora, tam problémy nejsou, tam žádná data, podpisy, příp. informace neschází, zatímco u nás, kde nejde vlastně o nic, o zápis veřejného ústavního neziskového zařízení, už podruhé nám tu věc prodlužuje. Takže je vidět a to víme oba, kdo se trošku v té veřejné správě pohybuje, tak dobře ví, že prostě když úředník chce, tak v rámci správního řízení to řízení může protahovat téměř donekonečna a není na to žádný prostředek, jak ho donutit, aby rozhodl, jak má rozhodnout. V podstatě ho může donutit soud, ale jak jsem zde řekl, soudní líčení trvají dlouhou dobu, a co je vám platné, že za dva za tři roky vám dají za pravdu. To bychom také mohli mít už příští volební období.
Takže tady na konkrétním příkladu ze života jsem chtěl ukázat, jak do značné míry bezcharakterně se chová Ministerstvo zdravotnictví řízené Markem Šnajdrem, kde na jednu stranu, protože politicky nesouhlasí se vznikem neziskových nemocnic, vymýšlí hlouposti a přes úředníky tam píše nesmyslná zdůvodnění, jen aby to prostě prodlužoval, šikanoval nás, dokazoval, jak má prostě tu úřednickou moc, protože má to razítko, a v druhém případě, kde vlastně hrozí finanční ztráta, poškození zdravotní pojišťovny, a jak jsem tady říkal, je to v zájmu čistě jednoho soukromého investora, najednou to razítko tak přistane, byť Ministerstvo financí je proti.
Paní ministryně, já vás skutečně nepodezírám, že vy jste tím strůjcem. Ale měla byste si na ministerstvu udělat konečně pořádek. Protože jinak ta zodpovědnost padá na vás a povleče se s vámi po zbytek vašeho profesního života. To vám už nikdo neodpáře. Prostě vedete ten úřad, máte za něj plnou politickou zodpovědnost, i za tato rozhodnutí, jejich správnost, nestrannost a objektivnost. Bohužel to zajištěno není a já pro to mám jednoznačné důkazy. Pokud vy nebudete schopna v tomto zjednat jasnou nápravu, tak prostě se nesmíte pak divit do budoucna, že vás někdo bude za to vést k odpovědnosti.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl pan poslanec Rath. Paní ministryně se ještě hlásí o slovo. ***