(10.50 hodin)
Poslanec Ladislav Mlčák: Děkuji za slovo. Pokud jsme se poslouchali, samozřejmě jsem si vědom termínu 2008, což je termín už nesplnitelný, ale podotýkal jsem, že - a pan dr. Motejl rovněž - v podstatě ty závěry, které byly ve zprávě za rok 2007, přenesl do zprávy za rok 2008 a jsou pojaty vlastně v tom dalším usnesení tisku 779. Jinak tu číslovku samozřejmě můžeme změnit u toho usnesení z 2008 na 2009.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Ano. Všichni víme, o čem budeme hlasovat, všichni jste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Já si dovolím přednést návrh usnesení. Prosím, přihlaste se i ti z vás, kteří přicházíte v tuto chvíli. Je nás málo. Zvoním, zvoním. Děkuji všem příchozím a prosím, aby se přihlásili svými hlasovacími kartami. (Stále není přihlášen dostatečný počet poslanců.)
Dámy a pánové, vlídná vstřícnost veřejného ochránce práv k tomu, že Poslanecká sněmovna projednává jeho souhrnnou zprávu za rok 2007 v červnu roku 2009, je maximem, co můžeme od pana dr. Motejla očekávat. To, že teď budeme o jeden hlas neusnášeníschopní a tím tuto zprávu odsoudíme, netroufám si popsat k čemu, by nevypovídalo příliš o úrovni tohoto zákonodárného sboru.
Pan kolega Hasil vyřeší problém převzetím náhradní karty, jejíž číslo mi vzápětí oznámí. Tak, pane poslanče Hasile, budete hlasovat s náhradní kartou číslo 13 - šťastné číslo.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi přednést usnesení: "Poslanecká sněmovna
1. bere na vědomí souhrnnou zprávu o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2007 dle sněmovního tisku 466;
2. žádá vládu, aby se zabývala legislativními podněty uvedenými v závěru souhrnné zprávy v části šesté - zevšeobecnění poznatků, doporučení Poslanecké sněmovně (strana 81 až 89) - a předložila Poslanecké sněmovně zprávu o využití těchto podnětů v termínu do konce roku 2009.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 428 a táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji vám.
Z přítomných 71 poslankyň a poslanců pro návrh 70, proti nikdo. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.
Přikročíme k následnému bodu.
193.
Souhrnná zpráva o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2008
/sněmovní tisk 779/
Rozprava podrobná. Opět prosím pana zpravodaje, aby formálně uvedl usnesení. Jeho text všichni známe.
Poslanec Ladislav Mlčák: Vážené kolegyně a kolegové, odvolávám se na sněmovní tisk 779/1, kde je uvedeno příslušné usnesení.
Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. Někdo další si přeje vystoupit v podrobné rozpravě? Není tomu tak, podrobnou rozpravu končím.
Dovoluji si vám přednést usnesení: Poslanecká sněmovna
1. bere na vědomí souhrnnou zprávu o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2008 dle sněmovního tisku 779;
2. žádá vládu, aby se zabývala legislativními podněty uvedenými v závěru souhrnné zprávy v části šesté - zevšeobecnění poznatků, doporučení Poslanecké sněmovně - a předložila Poslanecké sněmovně zprávu o využití těchto podnětů v termínu do konce roku 2009.
Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 429. Táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji vám.
Z přítomných 72 poslankyň a poslanců pro návrh 69, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.
Děkuji veřejnému ochránci práv panu Otakaru Motejlovi i zpravodaji.
Přikročíme k projednávání bodu 226, kterým je
226.
Vysvětlení ministryně zdravotnictví k povolení sloučení zdravotních pojišťoven
Ještě než zahájím tento bod, dovoluji si vás upozornit, že pravděpodobně bude v 11.30 hodin přerušen, neb jsme si takto odsouhlasili pevné zařazení bodu 233. To říkám zejména paní ministryni, aby nebyla překvapena, nastane-li tato situace.
Nyní prosím paní ministryni zdravotnictví Danu Juráskovou, aby se ujala slova.
Ministryně zdravotnictví vlády ČR Dana Jurásková Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi tedy uvést své sdělení.
Zákonnost rozhodnutí o sloučení Zdravotní pojišťovny AGEL a Hutnické zaměstnanecké pojišťovny vydává Ministerstvo zdravotnictví na základě ustavení § 6 odst. 3 zákona č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách v platném znění. Dne 21. dubna 2009 byla Ministerstvu zdravotnictví doručena žádost Hutnické zaměstnanecké pojišťovny o povolení ke sloučení této zdravotní pojišťovny. Žádost splňovala náležitosti dle výše uvedeného zákona a správního řádu. Dnem doručení žádosti tedy bylo zahájeno správní řízení a Ministerstvo zdravotnictví je povinno vydat rozhodnutí ve lhůtách stanovených správním řádem. Jelikož řízení o povolení sloučení zdravotních pojišťoven je obecně považováno za zvlášť složitý případ, je Ministerstvo zdravotnictví povinno o žádosti rozhodnout ve lhůtě 60 dnů od zahájení řízení. Byla-li žádost doručena Ministerstvu zdravotnictví dne 21. dubna, pak tedy ministerstvo muselo rozhodnout do 20. června. Ministerstvo vydalo, to je odeslalo, rozhodnutí o schválení sloučení zdravotních pojišťoven dne 12. června. Jak je patrno, zákonem stanovené lhůty byly zachovány. V případě, že by ministerstvo nerozhodlo v zákonem stanovené lhůtě, zasáhlo by svým postupem do ústavně garantovaných práv na spravedlivý proces. S porušením tohoto práva je spojena povinnost státu nahradit žadatelům škodu, která v případě zmařeného sloučení nemusí být nikterak nízká.
Ministerstvo zdravotnictví tedy posoudilo žádost dle ustanovení § 6 v závaznosti zejména na ustanovení § 4 zákona č. 280/1992. V souladu s ustanovením § 6 odst. 3 citovaného zákona si vyžádalo vyjádření Ministerstva financí, které nemělo proti sloučení námitek. Žadatelé společně s žádostí doložili, že budou splňovat podmínky požadované k udělení povolení k provádění všeobecného zdravotního pojištění ve smyslu ustanovení § 6 odst. 3 zákona č. 280/1992. Na základě podkladů pak Ministerstvo zdravotnictví dospělo v souladu s vyjádřením Ministerstva financí k závěru, že podmínky uložené zákonem pro povolení sloučení byly žadateli splněny, a proto vydalo souhlasné rozhodnutí.
Ministerstvo zdravotnictví zdůrazňuje, že jako správní orgán je povinno se řídit účinnými právními předpisy, a z tohoto důvodu by bylo absurdní přihlížet k návrhům právních předpisů, u nichž legislativní proces není ještě ukončen.
Ráda bych ještě uvedla některé faktické informace o sloučení Hutnické zaměstnanecké pojišťovny a Zdravotní pojišťovny AGEL. Zdravotní pojišťovna AGEL nemá žádné problémy s placením zdravotnickým zařízením. Jejím jediným problémem jsou náklady na provoz, které jsou při současném počtu pojištěnců 64 000 dlouhodobě neufinancovatelné. Zdravotní pojišťovny totiž mohou použít na svůj provoz pouze 3,5 % ze svých příjmů. Celkové náklady na fúzi zaplatí HZP ze svého provozního fondu, tedy nikoli z peněz určených na zdravotní péči.
Konkurence v regionu mezi zdravotními pojišťovnami nebude sloučením Zdravotní pojišťovny AGEL a Hutnické zdravotní pojišťovny negativně ovlivněna. V regionu zůstane i po sloučení jedna z nejkonkurenceschopnějších situací v České republice. Budou zde působit tři zdravotní pojišťovny, z nichž každá má zhruba 30 % pojištěnců, a přítomno je ještě několik dalších pojišťoven. ***