(14.40 hodin)
(pokračuje Bursík)

Vyměnili jsme si tady tehdy s panem bývalým ministrem Římanem názory, trochu někteří kolegové vyjadřovali nevoli nad takovou výměnou názorů, ale já si myslím, že je na místě, abych tady to téma otevřel a abyste tomu věnovali trochu pozornosti, protože si myslím, že se jedná o přílepek desetiletí, ne-li století. Myslím si, že kdybych teď byl v aukční síni a měl v ruce dřevěné kladívko, tak bych řekl: "Dámy a pánové, 68 miliard ze státu elektrárenským společnostem poprvé, podruhé, potřetí," a pak by bylo hlasováním odklepnuto. A já se pokusím ještě jednou vysvětlit, o co se konkrétně jedná, ještě dříve, nežli k tomu hlasování dojde.

Evropský parlament v prosinci minulého roku schválil klimaticko-energetický balíček, který mj. umožňuje členským státům, jejichž HDP je pod 50 % průměrného HDP v Evropské unii a které jsou z více než 30 % závislé při výrobě elektřiny na uhlí, uplatnit princip tzv. postupného náběhu aukcí v elektroenergetice. Tyto země mohou - podtrhuji mohou, nikoliv musí - v uvozovkách ulevit svým elektrárenským společnostem, a to tak, že tyto společnosti nebudou povinny od počátku roku 2013 nakupovat 100 % povolenek pro vypouštění emisí oxidu uhličitého při výrobě elektřiny v aukcích, ale budou moci významnou část těchto povolenek dostat zdarma. V roce 2013 budou povinny nakupovat pouze 30 % povolenek v aukcích a postupně se bude tento podíl povolenek, které dostanou zdarma, snižovat až na 100 % v roce 2020.

Ještě je potřebné od toho odečíst exporty, tzn. nebude se ve skutečnosti jednat o 30 %, ale české elektrárny, jestliže se rozhodne, a měla by se rozhodnout vláda a následně parlament, nikoliv parlament formou přílepku, tak to bude znamenat, že v roce 2013 české elektrárny budou povinny nakoupit 46 % povolenek v aukci, logicky 54 % povolenek dostanou zdarma.

Tohle je zpráva, kterou přivezl bývalý premiér Topolánek z jednání v Bruselu při jednání Evropské rady jako vítězství českého předsednictví. To je věcí názoru. To, co je podstatné, je zamyslet se nad tím, jestli je to vítězství pro občany České republiky, nebo jestli je to vítězství pro elektrárenské společnosti.

Proč takováto úvaha? Nepochybně uplatnění principu postupného náběhu aukcí v elektroenergetice sníží výrobní náklady pro výrobu elektřiny. Protože elektrárenské společnosti nebudou muset pokrýt veškeré emise nákupem emisních povolenek, tzn. sníží se jim výrobní náklady. O tomto není pochyb. Velkým otazníkem ovšem je, jestli snížení výrobních nákladů se promítne do koncových cen elektřiny pro české zákazníky. A na to odpověď je - nikoliv, nepromítne, protože ceny elektřiny se vytvářejí na trhu. Zisk tedy půjde nikoliv zákazníkům, spotřebitelům elektřiny v České republice, ale půjde o tzv. windfall profit, tzn. neočekávaný zisk, nebo také se to dá přeložit jako napadané ovoce pro elektrárenské společnosti. Elektrárenské společnosti si zvýší zisk, protože budou mít nižší výrobní náklady, ale na ceně elektřiny pro konečného zákazníka se to neprojeví. Tohle je myslím podstatný argument a je potřebné, aby tady zazněl pro ty z politiků, kteří by rádi použili populistický argument, že snížení nákladů na výrobu elektřiny rovná se nižší ceny elektřiny pro zákazníky. To není pravda.

To, co je ale myslím podstatné na tomto návrhu, na tom přílepku, který jsem označil jako přílepek ČEZu a Martina Romana, protože je natolik šitý na míru elektrárenské společnosti ČEZ, že není pochyb o tom, že pochází z dílny ČEZ. Pozměňovací návrh totiž obchází vládu, obchází Ministerstvo životního prostředí, které je kompetentní podle kompetenčního zákona upravovat téma ochrany klimatu, obchází vládu, vlastně neponechává na politické reprezentaci svobodu rozhodnutí, zdali postupný náběh aukcí uplatnit, nebo nikoliv, a formou protiústavního přílepku přilepuje tento pozměňovací návrh k novele zákona o spotřební dani a nechává Poslaneckou sněmovnu o tomto rozhodnout.

Návrh je šitý na míru ČEZu i z dalších důvodů. A je to na něm čitelné. Protože navrhuje podle principu, který je upraven v klimaticko-energetickém balíčku, úsporu, kterou realizuje elektrárenská společnost tím, že část emisních povolenek nebude povinna pořídit si a nakoupit v aukci, ale dostane je zdarma, tak může toto čerpat pouze tehdy, jestliže tuto úsporu využije pro další ekologické investice, které sníží emise skleníkových plynů. Pro toto ještě Evropská komise neurčila pravidla, ta teprve budou určena, ale každopádně členský stát bude muset předložit nejpozději do 30. září 2011 národní akční plán investic do vybavení a modernizace infrastruktury a do čistých technologií, který teprve bude Evropskou komisí schválen. Evropská komise ještě taková kritéria neurčila, ale již tady máme pozměňovací návrh akciové společnosti ČEZ jako přílepek, který ta pravidla přímo stanoví a říká, že minimálně polovina uspořených nákladů tím, že dostane elektrárenská společnost povolenky zdarma, musí být proinvestována do konce roku 2011. Toto je zjevně diskriminující návrh, protože je řada dalších elektrárenských společností, které nemají připraveny investiční programy, modernizační programy, tak aby polovina investic mohla být realizována do konce roku 2011. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP