(10.30 hodin)
Poslanec Václav Šlajs: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, nehospodárnost Nejvyššího kontrolního úřadu aneb pod svícnem tma - tak by se tady dala charakterizovat situace na nejvyšší kontrolní instituci tohoto státu, která by měla jít příkladem v hospodaření.
Když jsme 27. května zprávu skupiny poslanců, která ověřovala některé skutečnosti, s usnesením kolegia projednávali v kontrolním výboru, nechtěl jsem věřit svým očím, k jakým nehospodárnostem na nejvyšší kontrolní instituci dochází. Nechci prodlužovat toto jednání, přesto pár čísel. Podle závěrečného účtu kapitoly Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2008 průměrné běžné výdaje na jednoho zaměstnance v roce 2005 činily 827 000 a v roce 2008 již 1 201 000. Pokud to srovnáme s obdobnými institucemi, tak náklady na jednoho zaměstnance Kanceláře veřejného ochránce práv činí 700 000, Úřadu na ochranu osobních údajů 880 000, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže 890 000. Prostě ukazuje se, že náklady na chod NKÚ na jednoho zaměstnance jsou neúměrně vysoké.
Příčina je především ve vysokých nájmech, kde Nejvyšší kontrolní úřad si pronajímá drahé a luxusní komerční prostory. Opět několik čísel. Za rok 2007 vynaložil Nejvyšší kontrolní úřad na nájmy svých územních pracovišť, které mimochodem snížil, celkem 2 792 000 a v roce 2008 už to bylo 8 030 000. Jedná se o dramatický nárůst. Nárůst je to především na pracovištích v Plzni, Českých Budějovicích, Olomouci a v Jihlavě, kde tato územní pracoviště jsou v komerčních prostorách. Ani nájem sídla vedení nejvyššího úřadu není levný, a nechci to už dál podrobně rozebírat. Nejvyšší kontrolní úřad má problémy i v problematice bytů užívaných Nejvyšším kontrolním úřadem a v provozu vozidel. Těch problémů je více a bude potřeba, aby Sněmovna pověřila orgán, který tyto skutečnosti prošetří.
Mě při projednávání v kontrolním výboru především pak zaujal názor prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, který zprávu skupiny poslanců odmítl jako politickou a odmítl ji jako nepravdivou. Já si myslím, že řada čísel je nezpochybnitelná, a čekal jsem od prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu určitou pokoru, smysl pro řešení problémů.
Ze závěrů nebo z té analýzy vyplývá, že sám prezident si žije nad poměry. Užívá dva byty, byty, které mají užitnou plochu 203 metrů a další terasy... Pardon - byty o rozloze 212 metrů a terasy o rozloze 203 metrů čtverečních, má k dispozici tři byty. Prostě platí pod svícnem tma. Kolegyně, kolegové, je potřeba to řešit. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byl pan poslanec Václav Šlajs. Nyní se hlásí pan kolega Zdeněk Jičínský do všeobecné rozpravy.
Poslanec Zdeněk Jičínský: Vážená paní předsedající, kolegové, kolegyně, už tady bylo řečeno leccos, pokud jde o kontrolní zprávu týkající se NKÚ. Já jenom bych ještě rád poslancům a poslankyním připomněl po mém soudu velmi nevhodné chování pana prezidenta NKÚ ve vztahu k předložené zprávě, naprosto nekritický přístup. Je to něco, co po mém soudu zpochybňuje autoritu tohoto orgánu, která vzhledem k povaze činnosti této instituce měla být nezpochybnitelná. Připomínám vám rozdíl ve vztahu k bývalému prezidentovi Voleníkovi, který nebyl člověkem, který by byl po mém soudu méně uměnímilovný, než je podle těch objednávek pan současný prezident, ale rozhodně nedělal takové věci jako současný prezident. Takže já myslím, že je třeba, aby se Sněmovna a jí pověřené orgány touto věcí zabývaly velmi vážně.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To bylo vystoupení pana poslance Zdeňka Jičínského. Ptám se, zda se ještě někdo hlásí do všeobecné rozpravy. Ale není tomu tak, končím tuto rozpravu a můžeme přistoupit k rozpravě podrobné. Mám zde přihlášku pana kolegy Ladislava Šustra, ale pan Koníček coby předseda kontrolního výboru určitě může vystoupit nyní. Věřím, že to bude přijato s pochopením i od pana kolegy Šustra.
Poslanec Vladimír Koníček: Vážená paní předsedající, dovolte mi přednést návrh na usnesení, které by znělo: Poslanecká sněmovna pověřuje kontrolní výbor ve smyslu § 33 odst. 2 zákona č. 166/93 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, kontrolou hospodaření Nejvyššího kontrolního úřadu s majetkem státu včetně prostředků státního rozpočtu kapitoly 381 Nejvyšší kontrolní úřad.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Ano. Nyní má slovo pan poslanec Ladislav Šustr.
Poslanec Ladislav Šustr: Paní předsedající, dámy a pánové, prvně bych chtěl říct, že nemám nic proti tomu, co říkali předřečníci, ale zdá se mi návrh kontrolního výboru nedostatečný. Udělat revizi financí jako takovou dělá každoroční audit, který tam bývá ze zákona, každý si ho dělá na obci a všude možně, ale neobsahuje všechno. Mně jde o to, aby se udělal audit i k otázce náplně práce kompletně celého kolegia za posledních pět roků.
Proto navrhuji, aby Poslanecká sněmovna zajistila nezávislý forenzní audit činnosti NKÚ nejen ve finanční činnosti. Může být dle projednaného doporučení kontrolního výboru, ten má nejlepší pochopitelně (?), může precizovat zadání. A audit by měl obsahovat činnost NKÚ za posledních pět let. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji a prosím, abyste předal tento návrh usnesení panu předsedovi, který je zde v roli předkladatele i zpravodaje. Toho jsme neurčili. Vlastně vás bych mohla požádat, pane poslanče - teď mluvím k panu kolegovi Šustrovi - jestli byste se neujal role zpravodaje. Obvykle to tak bývá, že první vystupující, není-li zpravodaj určen, je o tuto práci požádán, tak bych vás o ni chtěla požádat.
Jsme v rozpravě podrobné. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Nehlásí se nikdo, proto podrobnou rozpravu končím. Mám zde napsáno, že je prostor pro závěrečná slova. Nevím, zda pan předseda kontrolního výboru chce vystoupit nyní se závěrečným slovem. Prosím.
Poslanec Vladimír Koníček: Já bych se chtěl připojit k panu poslanci Šustrovi v tom, že on jenom specifikuje to, co bychom si měli, řekněme, vyjasnit potom na kontrolním výboru - ten obsah a rozsah toho šetření, kdy už specifikuje, že to má být za posledních pět let, a i činnost kontrolního úřadu. Domnívám se, že to není v rozporu s návrhem, který jsem podal já, jenom to pověření. ***