(10.50 hodin)
(pokračuje Němec)

Pan ministr, nebo bývalý ministr Kalousek, tvrdí, že obce nelze zapojit do procesu povolování hazardních her na jejich území, že mohou regulovat jen výlučné klasické výherní hrací přístroje. To ale není pravda. Ministerstvo může již dnes umožnit obcím, aby byly účastníky správního řízení, a to podle ustanovení § 27 odst. 2, nebo § 28 odst. 1 správního řádu. Tento postup ostatně Ministerstvo financí zvolilo v první polovině roku 2006, tedy ještě za doby, kdy byl ministrem Bohuslav Sobotka. Nikdo proti takovému postupu nic nenamítal. V září 2006 se vyměnil ministr, pak ještě jednou a pak znovu. Na pozici šéfa státního dozoru došlo také ke změnám. Rychlou změnu šéfa státního dozoru nad loteriemi několik hodin po svém nástupu provedl bývalý ministr Tlustý. Po nástupu Miroslava Kalouska se na této funkci také střídalo, a to dokonce dvakrát. Uvidíme, jak se k této otázce postaví současný ministr financí Janota.

Za celou dobu nedošlo ke změně legislativy, přesto se ovšem diametrálně změnily postupy Ministerstva financí. Opakuji, v první polovině roku 2006 byly obce účastníky řízení a mohly tak ovlivnit provozování i například videoterminálů v obci. Následně se již obce pouze vyjadřovaly k dopisům Ministerstva financí fakticky pouze v tom směru, zda trvají na tom, že někdy přijaly obecně závaznou vyhlášku, a na omezeních, která tam jsou stanovena. Od února tohoto roku s nástupem nové ředitelky odboru loterií ale obce ztratily jakoukoliv možnost cokoliv ovlivnit. Nová paní ředitelka začala zcela bezhlavě podepisovat tisíce rozhodnutí a povolila terminálové systémy i do míst, kde předtím na základě obecně závazných vyhlášek musely ukončit provoz klasické výherní hrací přístroje. Teprve na základě diskuse se Svazem měst a obcí v průběhu jarních měsíců tohoto roku se přístup Ministerstva financí opět změnil. Podotýkám, že tedy opět bez změny legislativy, nicméně ta změna je pozitivní, tedy musím současného ministra a tehdejšího náměstka pochválit.

Já tady budu citovat rozhodnutí - a to je velmi důležité - náměstka ministra Zítka, které se velmi týká měst a obcí, a tímto jim tu informaci přenáším: S účinností od 1. června 2009 bude Ministerstvo financí požadovat, aby žádosti o vydání povolení k provozování sázkových her podle ustanovení § 50 odst. 3 loterijního zákona do míst, na něž se vztahuje vyhláška příslušné obce o regulaci provozu výherních hracích přístrojů vydaná podle ustanovení § 50 odst. 4 nebo 17 odst. 11 loterijního zákona, obsahovaly prohlášení žadatele o tom, že došlo k dohodě s obcí a obec nemá námitky proti vydání povolení k provozování technického zařízení v takto dotčeném místě. V případě, že žádost toto prohlášení obsahovat nebude, Ministerstvo financí ve smyslu návrhu postupu pro vyřizování žádostí o povolení sázkových her ze dne 13. března 2009 povolení nevydá.

Já bych se chtěl v závěru zeptat nového pana ministra na dvě otázky. Ptám se, proč nebylo takové rozhodnutí přijato dříve, proč mezitím stoupl počet povolených videoterminálů desetinásobně z cca 3000 kusů v polovině roku 2006 na dnešních asi 33 000 kusů. Dále, jak hodlá ministerstvo řešit situace před 1. 6. 209. Bude Ministerstvo financí rušit vydaná povolení k provozu hazardních her, pokud je předtím povolilo na místech, ze kterých dříve obce vymístily klasické automaty, výherní hrací přístroje, pomocí obecně závazné vyhlášky?

Nástroje k tomuto postupu Ministerstvo financí podle mého názoru jednoznačně má. Může se opřít o možnost revizního postupu podle § 43 odst. 5 písm. b) zákona o loteriích. Podle reakce současného ministra financí pak zvážím, zdali nepodám návrh na usnesení o vyslovení nesouhlasu s odpovědí na tuto interpelaci. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Vidím přihlášeného dalšího vystupujícího pana poslance Braného k této interpelaci. Já vám dám slovo, jenom upozorňuji, že náš čas se chýlí k závěru a že budu muset možná v 11 hodin přerušit. Jenom abyste na to byl připraven. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji. Já se pokusím být velice stručný, aby ještě popřípadě mohl reagovat pan ministr. Vypustím vše, co tu již bylo řečeno. Jenom se připojuji k tomu, že jsem se též podíval na některá opatření, která se v této oblasti udála, a zejména s dopadem na obce a města. Bývalý pan ministr financí Kalousek zde není. Vím, že to zahýbalo i KDU-ČSL, kdy více než asi otázka obcí a měst to byl i ideový podnět papeže Benedikta VI., který právě odsoudil zábavní průmysl, zejména ve vztahu na děti, na zranitelné osoby, který nemilosrdně vykořisťuje nevinnost a citlivost mladých lidí. Byl spor, že křesťanský demokrat toto nechápe. Ale myslím si, že to nevedlo k tomu, že dneska možná vzniká nová strana. Takhle dramaticky bych to neviděl.

K tomu celému. Když jsem si to prostudoval, tak jsem i zvedl ruku na stažení tisku 722, to je návrh ze Senátu z hlediska loterií, protože jsem si jist, že z hlediska problémů, které jsou, tak argumentace právní Ministerstva financí je formálně v pořádku. Tím samozřejmě nemůžu říci, že tento problém neexistuje a nepadá na obce, jak tu kolega Němec uvedl.

Ale proto se ptám pana ministra ještě navíc, jaký je stav přípravy nového loterijního zákona, protože v březnu měl být učiněn nějaký krok z hlediska vlády. Nestalo se tak. Avizované spuštění nového zákona k 1. červenci 2010 vidím značně ohroženo. Fischerova vláda nemá nic v programovém prohlášení. Ani jsem neslyšel, že by o tom byla debata. Jestli by pan ministr mohl říci, jestli i vedle přípravy základního dokumentu, rozpočtu na příští rok, budou mít ještě sílu a chuť připravovat tento nový zákon, aby byl přijat co nejdříve. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě máme pár minut, takže bych požádal - trošku vás vyvolávám, pane ministře, ale předpokládal jsem, že budete chtít vystoupit. Prosím. Vystoupí ministr financí pan Janota, aby reagoval na to, co tady zaznělo. Opět upozorňuji, že v 11 musím přerušit. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí vlády ČR Eduard Janota Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, říkám tady, že nejsem příznivcem hazardu, nicméně to, co tady sdělil můj předřečník pan Němec, který se tím zabýval v době pana ministra Sobotky na ministerstvu, z velké části byla pravda. Jen základní věc je trošku mimo realitu, a to že Ministerstvo financí podle platné dikce zákona o loteriích nemůže zakazovat provozovatelům, aby si zřídili videoterminály. Je na to právní názor a já nepůjdu do případných arbitráží, které by mohly tímto vzniknout. Bohužel vyhláška, kterou vydávají obce, se vztahuje pouze na výherní hrací automaty, nikoliv na videoterminály. Takže tolik k tomu.

Znovu říkám k opatřením. Jsem pro to, upozorňovat obce. Dokonce, tady to nebylo zmíněno, my jsme nabádali obce, aby postupovaly ve smyslu porušování i jiných zákonů, které v podstatě by umožnily zakázat tyto videoterminály, to znamená přestupkový zákon, trestní zákon. Drogy, nepořádek, kriminalita, to všechno velmi úzce s touto problematikou souvisí.

Pakliže má být respektováno právo a pakliže zejména poslanec by se toho měl držet, tak v tomto smyslu nezbývá nic jiného, než apelovat na to, aby co nejrychleji byl přijat nový zákon o loteriích, který by to jednoznačně postihl. Věcný záměr návrhu zákona je v této době na Legislativní radě vlády. Očekávám, že v nejbližších dnech dostanu stanovisko, protože já jsem musel doplňovat tuto normu o upřesnění, které se týkalo RIA, to znamená dopadu na podnikatelskou sféru. To jsem udělal, takže jsem připraven neprodleně tento materiál projednat vládou a zadat vypracovány paragrafovaného znění ještě řekněme v tomto roce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP