(9.50 hodin)

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, já teď chci spíše jenom jako zpravodaj říci stručně, v jakém jsme stadiu diskuse. My jsme včera vlastně projednali, byly zde podány případně další pozměňovací návrhy i v podrobné rozpravě. V současné době je, dovolím si to odhadnout s vysokou jistotou pravděpodobnosti, vše podáno k základnímu tisku 744. Určitý dílčí problém, nebo větší, podle toho, jak to kdo hodnotí, nastal při pozměňovacím návrhu, který dnes zazněl z úst kolegy Římana, a to je pozměňovací návrh, který rozšiřuje celou oblast, kam zákon o spotřebních daních zasahuje, a to je další vstup zákona č. 695, to znamená je to nad rámec zákona o spotřebních daních.

Zde nastala situace, že rozdaný pozměňovací návrh, když to takto nazvu, byl v určitých místech zpochybňován a upravován dalšími předkladateli a dostali bychom se do situace legislativní nouze, to znamená bychom měli pozměňovací návrh, kde by mohla vzniknout diskuse o jeho hlasovatelnosti a co vlastně by další k němu měnili.

Tady bych chtěl každého upozornit, já vím, že diskuse asi bude ještě k tomuto pokračovat, aby se vyvarovali toho, že k pozměňovacímu návrhu, který je podán, dávat další pozměňovací návrhy. Je to totiž takzvaně zjednodušeně řečeno přílepek a není to nějaký komplexní návrh nový. Každý, kdo má ambice v tomto to nějak jinak pojmout, tak bych ho žádal, aby to činil, když tak chce činit, nevyvolám tuto potřebu, ale když tak chce činit, aby dal pozměňovací návrh zase celý samostatný, aby nenapravoval to, co tady slyšel z úst kolegy Římana.

Takže tolik moje poznámka jako zpravodaje. Věřím, že už tím rychle proplujeme, abychom třetí čtení mohli zvládnout nejpozději v příštím týdnu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Branému. Nyní vystoupí pan poslanec Martin Bursík, připraví se pan poslanec Libor Ambrozek. (V sále je hluk.)

 

Poslanec Martin Bursík: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já vás poprosím, abyste věnovali teď pozornost, což činíte, protože pozměňovací návrhy, které jsou tady popisovány panem poslancem Římanem, Urbanem, pozměňovací návrh není zdaleka tak nevinný a ve prospěch České republiky, jak by se z toho načítání zdálo.

Jedná se o drobných 68 miliard korun, které ze státního rozpočtu v období mezi roky 2013 a 2020 budou převedeny dominantně do rozpočtu akciové společnosti ČEZ a do rozpočtu dalších elektrárenských společností. Koukáte na mě a nevíte, o čem mluvím. To je právě kouzlo přílepku. V tom je kouzlo toho, že se tady vlastně předkládá novela zákona úplně jiného, která má dokončit bohulibý proces, ve kterém česká vláda prosadila postupný náběh aukcí v elektroenergetice, kde já na svoji obhajobu, protože na to někdo řekne, vy jste byl členem vlády, já jsem byl proti tomuto principu postupného náběhu aukcí. Snažil jsem se takto působit i v zahraničí, ale dobrá, beru na vědomí, že klimaticko-energetický balíček byl schválen tak, že země, jejichž HDP je nižší nežli 50 % průměrného HDP v Evropské unii, a země, která je více nežli ze 30 % závislá při výrobě elektřiny na uhlí, má možnost - opakuji možnost, nikoliv povinnost - využít tohoto principu a požádat Evropskou komisi o postupný náběh aukcí v elektroenergetice.

To znamená, že v roce 2013, kdy začne platit klimaticko-energetický balíček, ve většině západních zemí budou muset elektrárenské společnosti nakupovat emisní povolenky v aukcích. Počítá se, že cena uhlíku půjde nahoru. Evropská unie počítá s tím, že dva roky nato se vytvoří uhlíkový trh OECD. Ve Spojených státech prezident Obama předkládá takzvaný cup and trade, zákon, který chce zavádět emisní obchodování ve Spojených státech. Počítá se s tím, že se propojí uhlíkové trhy Evropské unie, Spojených států, Austrálie, Kanady. Japonsko to také vlastně jako pilotní projekt zavádí. Nové členské státy, respektive jejich elektrárenské společnosti, si vylobbovaly postupný náběh.

Dobrá, řeknete, je to proto, že jsme závislí na uhlí a chceme, aby se nepromítly ceny povolenek do ceny elektřiny a aby nedošlo k nárůstu cen elektřiny. Problém je v tom, že už v současné době elektrárenské společnosti, které dostávají povolenky zdarma formou národních alokačních plánů, promítají minimálně 80 % těchto cen povolenek, protože povolenky mají cenu na trhu, do ceny elektřiny.

Tímto návrhem, který bude schválen, to bude nikoliv výhra pro Českou republiku nebo pro občany České republiky, ale je to výhra pro elektrárenské společnosti a dominantně ČEZ, protože bude nadále promítat ceny povolenek do elektřiny tak jako nyní, ale umožní se mu takzvaný windfall profit, to znamená zdarma budou převedeny finanční prostředky za státu dominantně na ČEZ, protože jsou tady i další elektrárenské společnosti. Že to běží formou přílepku, že se obchází Ministerstvo životního prostředí, že neexistuje RIA, že se vlastně předbíhá doba, protože nejprve vlastně musí Evropská komise připravit pravidla, poté členský stát připraví národní plán investic. Největší riziko, které tam je, je v tom, že jde o to, které z investic elektrárenských společností se uznají jako takzvané additionality, to znamená to, co elektrárenská společnost udělá navíc oproti tomu, co by udělala v každém případě, bussines as usual. Ministerstvo životního prostředí má velmi neblahou zkušenost s elektrárenskou společností ČEZ, která odmítá předložit podklady k modernizaci elektrárny Prunéřov 2. My se domníváme, že takhle to poběží i u dalších elektráren. To znamená, že si společnosti vylobbují, že to, co by udělaly za normálních okolností, započítají jako additionality, a na základě toho budou čerpat povolenky zdarma. Výsledek bude, že z toho občan České republiky co do zlepšení technologie, zlepšení stavu životního prostředí nebude mít vůbec nic, ale stát bude chudší.

A teď vám, dámy a pánové, vyčíslím, o kolik. Tohle je zajímavé poslouchat, protože tento nevinný pozměňovací návrh převádí finanční prostředky z výnosů, které má dostat stát, do výnosů, které dostane ČEZ. Čili my tady budeme o tomto návrhu, který bohulibě předkládá pan poslanec Říman, pan poslanec Urban v kouzelné jednotě, my tady rozhodujeme o tom, že se vytáhnou peníze ze státu a dají se do rozpočtu akciové společnosti ČEZ a dalších elektrárenských společností.

Takže o co se konkrétně jedná. Znovu opakuji. Postupný náběh aukcí je potřebné analyzovat, jestli pro Českou republiku je účelné, a pro občany České republiky, jej využít, anebo ne. Ale obejít analýzu, obejít proces ve vládě, připomínkové řízení, RIA, názory dalších resortů a předložit to tady jako pozměňovací návrh ČEZu, to je, dámy a pánové, normální sprosťárna a krádež za bílého dne! Tady se prostě krade 68 miliard korun ze státního rozpočtu z budoucích příjmů, které jdou do příjmů akciové společnosti ČEZ. Konkrétně: V roce 2013, jestliže nebude postupný náběh aukcí, tak výnos pro stát by měl být 37 miliard korun. V případě - teď se dívám na ty rozdíly - kumulovaně, abych nešel rok od roku. Kumulovaně mezi lety 2013 až 2020 tento pozměňovací návrh převede z příjmů do státního rozpočtu z výnosu aukcí, což je základ principu emisního obchodování, převede 68 miliard korun do rozpočtu elektrárenských společností. Protože ČEZ má dominantní postavení na trhu a při výrobě elektřiny, tak také dominantní část těchto finančních prostředků půjde do příjmů akciové společnosti ČEZ. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP