(17.00 hodin)
(pokračuje Marková)

Se současným zvyšováním nezaměstnanosti a dalšími dopady důsledků hospodářské krize v České republice se tak poplatky ve zdravotnictví stávají stále se zvyšující bariérou přístupu ke zdravotní péči. Tím se do jiného světla dostává i to, co prohlásil Ústavní soud, když řekl, že zdravotnické poplatky jsou ústavní, ale byla tam výhrada o bariéře. Pokud budou tvořit bariéru přístupu ke zdravotní péči, pak podle mého názoru ústavní nejsou.

Nastartováním zdravotnické reformy v podobě poplatků na straně jedné a zavedením stropu pojistného na straně druhé tak bohatí mají zajištěnu zdravotní péči, na kterou jim solidárně přispívají i chudší. Takže úplně jednoduchými počty. Pokladní v supermarketu odevzdává poctivě na zdravotní pojištění 13,5 % ze svého příjmu. Tím, že byl zaveden strop pojistného, tím došlo k tomu, že ti, kteří využívají stropu pojistného, to jsou lidé, kteří mají více než 80 tisíc korun měsíčně, tak přispívají ze svého příjmu pouze 11 % a i méně. Tím došlo k úplnému obrácení principu solidarity, který by měl být určující v případě zdravotnictví jako veřejné služby. A tento princip zatím nikdo nezpochybnil, to znamená že zdravotnictví v České republice je veřejnou službou.

Pokud se chceme bavit o nutnosti přisypat prostředky do systému zdravotnictví, přisypat finanční prostředky do systému zdravotnictví, pak ty cesty jsou úplně někde jinde, než v regulačních zdravotnických poplatcích.

Už jsem tady hovořila o stropu pojistného. Jsem ráda, že jsme jako poslanci a poslankyně za KSČM předložili návrh zákona, který ruší tyto stropy pojistného. A podle kvalifikovaných odhadů využívá ten strop pojistného v tuto chvíli 8 až 10 % plátců pojistného. Předpokládaný nárůst do systému pojištění v případě, že budou odstraněny tyto stropy, je kolem 8,5 až 9 miliardami korun.

Samozřejmě se tady hovořilo o tom, že jestliže zdravotnictví je veřejnou službou, pak tu své povinnosti má také stát, a stát se choval v posledních letech velmi macešsky ke zdravotnictví, protože postupně kleslo procento hrubého domácího produktu, které je vkládáno do zdravotnictví, až na 6,5 %, přitom je obvyklé v zemích Evropské unie kolem 8 %. Takže i tady jsou určitě rezervy, které stát má. Třebaže se hovoří o krizi, tak ale zájem pacienta by měl být pro nás určující.

No a ještě na závěr jedna možnost, jak navýšit finanční prostředky do systému zdravotnictví. Už jsem o tom mnohokrát hovořila, ale stále jsme nebyli vyslyšeni. Je to stanovení pravidel pro marketingové pobídky farmaceutických firem. Tyto marketingové pobídky se totiž následně promítají do cen léků a zdravotní pojištění je vlastně takto vysáváno a farmaceutické firmy v podstatě korumpují z veřejných peněz. Myslím si, že pokud by tyto miliardy šly do zdravotního pojištění a nedávaly se na tyto marketingové pobídky, tak bychom měli další možnost, jak naplnit zdravotnický systém penězi, a nemuseli bychom skutečně z lidí, kteří to nutně potřebují, vysávat peníze v podobě jakýchkoliv dalších poplatků. Znovu připomínám, že už teď je, nebo ještě před zavedením poplatků již byla spoluúčast pacientů vysoká, kolem 15 % i více, a nyní se to stále zhoršuje.

Takže já vás prosím, vážené kolegyně a vážení kolegové, o to, abychom i návrh i sněmovní tisk 735, o zrušení, úplném zrušení tzv. regulačních poplatků podpořili a dovolili tomuto tisku, aby došel do efektivity a mohla být jeho podstata naplněna. Hlavní zájem KSČM je totiž skutečně zájem pacientů, a tímto ho můžeme naplnit.

Ještě na závěr bych si dovolila přihlásit potom do rozpravy, do podrobné rozpravy, abych načetla jeden drobný legislativně technický pozměňovací návrh.

Já vám všem děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Markové. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví, usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 735/2. Prosím nyní zpravodaje zdravotního výboru pana poslance Jiřího Carbola, aby vystoupil se svou zprávou.

 

Poslanec Jiří Carbol: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s tím, že tento poslanecký návrh byl projednán výborem pro zdravotnictví, usnesení výboru pro zdravotnictví je doporučující ke schválení. To je asi vše k tomuto návrhu, protože je v zásadě identický s tím návrhem, který jsme projednávali před chvílí, takže vás nebudu dále zdržovat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku, proto se táži, zda se někdo hlásí z místa. Žádnou takovou přihlášku neregistruji, obecnou rozpravu končím.

Zahajuji rozpravu podrobnou. Paní poslankyně Soňa Marková avizovala, že v ní chce vystoupit. Máte tedy slovo jako první, poté pan poslanec Hovorka.

 

Poslankyně Soňa Marková: Děkuji. Takže já bych jenom přednesla jeden drobný legislativně technický pozměňovací návrh, který vám nebyl rozdán na lavice, takže bych si ho dovolila přečíst.

V bodu 3 návrhu se výraz "27k" nahrazuje výrazem "27n".

Zdůvodnění: Jde tedy o legislativně technickou úpravu navazující na změnu v legislativě proběhlou od podání návrhu. Dnem 1. dubna, tedy v době od podání návrhu, vstoupil v platnost zákon č. 59/2000 Sb., ve kterém dochází ke změnám v zákoně o veřejném zdravotním pojištění, a součástí těchto změn jsou také nové odkazy a poznámky pod čarou, označené 27l až 27n, vztahující se k § 16a zákona, který je podle námi podaného tisku navrhován ke zrušení. Samozřejmě podstatu to nemění, stále trváme na úplném zrušení zdravotnických poplatků.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Nyní pan poslanec Ludvík Hovorka se hlásí o slovo do podrobné rozpravy.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím načíst vlastně stejný pozměňovací návrh, který jsem předkládal k tisku 739, takže dovolím si přednést tento komplexní pozměňovací návrh k tisku 735.

Článek I Změna zákona o veřejném zdravotním pojištění, zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, se mění takto: ***




Přihlásit/registrovat se do ISP