(13.00 hodin)
(pokračuje Valouch)

Z tohoto pohledu se domnívám, že by bylo dobré, kdybychom to pustili do druhého čtení, protože se může ukázat, že i některý jiný názor z hlediska postupu, z hlediska dejme tomu směrem k Ministerstvu dopravy, z hlediska názoru Ministerstva životního prostředí, krajů, se můžeme dopracovat k nějaké jiné legislativně právní úpravě, aby tato komunikace, o níž hovoříme, mohla být realizována.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní se hlásí do rozpravy pan kolega Oldřich Vojíř. Prosím.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, nechci reagovat na to, jestli, jak říkal pan vicepremiér Bursík, jsou zde nálezy Ústavního soudu, které určitým způsobem by mohly předjímat, evokovat, že kdyby na tento návrh zákona byl třeba podán podnět k Ústavnímu soudu, byl by zrušen. Nevím, jestli byl podán podnět na onen zákon o obchvatu Plzně. Pokud vím, zákon dodnes platí, jenom říkám, že nikdy nebyl naplněn a bylo to zrušeno, pak asi bych řekl, že je to pravda.

Co se týče tohoto návrhu zákona, zjednodušeně řeknu a nemyslím to nijak ve zlém, skupina poslanců, navíc řeknu dotčených krajů a dotčených obcí, má za to, že tato komunikace je pro ty minimálně dva nebo tři kraje klíčová. A já říkám, že mají pravdu. Že je to pro desítky obcí klíčová komunikace, je také pravdivý fakt.

Ale zrovna tak jenom říkám, že velký okruh Prahy je klíčový pro celé střední Čechy a Prahu, dokonce nejen pro tyto dva útvary, ale je klíčový např. pro severní Čechy, protože tranzitní cesta severovýchodní je tak intenzivní, že samozřejmě na to doplácejí nejen severní Čechy, nejen střední Čechy, nejen východní Čechy, ale prostě všichni. To znamená že samozřejmě hledáme nějaké řešení.

Já říkám, že řešení jde nalézt jedině formou vládní a následně poslanecké dohody nikoli legislativního typu, ale typu priorit, protože jinou formu nemůžeme zvolit. Protože v momentě, kdy tento zákon by měl mít jakýs takýs smysl, tak by se muselo říci: odteď platí to územní plánování, které tam bylo dohodnuto - ad jedna, zafixovat, říci, že pak během roku na to bude vyprojektováno vše, co má být vyprojektováno, například říci, že budou vykoupeny pozemky do dalších dvou tří let - hypotéza, aby to mělo nějaký smysl - a klíčové, že automaticky se na to uvolní prostředky, automaticky, nebo chcete-li ze zákona. Když toto všechno bych takto udělal tímto zákonem, tak vám stoprocentně garantuji, že přijdou tři, čtyři nebo pět návrhů, které budou mít řekněme srovnatelnou úroveň. Říkám srovnatelnou proto, že asi západní Čechy, když mají D5 postavenou, nebylo by úplně korektní, kdyby hledaly nějaké další řešení řekněme propojení svého kraje. Jestliže severní Čechy budou mít dostavěnu D8, opět asi tlak na to, že potřebujeme R7, potřebujeme, ale jsme si vědomi toho, že D8 je prioritní. Ale nemá dostavěnu Karlovarský kraj R6. Jak jsem již zmínil, jižní Morava nemá doděláno propojení na Vídeň - podle mého soudu klíčový spoj, není dokončena D47 směrem na Ostravu. A takto bych mohl pokračovat.

Vzpomeňte si, že spíše cesta k tomu, aby to mělo vyšší míru priority než běžnou, byla přes řekněme dohodu ve Sněmovně a vládní prioritu právě např. na D47. Tato stavba byla zařazena prioritně, staví se z prostředků dokonce přímo Ministerstva dopravy. Teprve v loňském roce se převedla zpět do SFDI, tak aby mohla být dofinancována. Jsou to technické věci. Ale já říkám, že právě na těchto technických věcech může vše ztroskotat.

To znamená, že by ten zákon musel být tak speciální, že by se řeklo, že od počátku plánování, když to řeknu takto, až po veškeré financování a dostavbu bude v zákoně, a pak to má smysl, nebo to bude deklaratorní zákon, a promiňte mi tento výraz, kdy řekne Sněmovna, když by ho schválila, ano, toto je jakási vysoká míra priority, a musel by mít nějakou závaznou formu pro vládu nebo někoho takového, kdo by nějakým způsobem takto postupoval.

Dobře víme, že takto ty zákony - ani tento zákon - nestojí. Je to jakýsi silnější apel na to, že s R35 se musí rychle něco začít dít. Já to za sebe akceptuji. Jako předseda hospodářského výboru jsem dokonce na mnoha jednáních výboru tlačil na to, aby právě na dohodě krajů, vypořádání pozemků, výkupech pozemků začaly velmi intenzivně pracovat dotčené orgány, abychom mohli začít na to určité prostředky - a říkám slovo určité prostředky - uvolňovat.

Na závěr. Abych korektně řekl, já jsem zde odhadl výdaje SFDI za tři roky v průměru zhruba 50 miliard do investic a do dvou typů. Ale já vám mohu s plným vědomím říci, že je zasmluvněno tolik, že na nové stavby, pokud máme všechny staré smlouvy dodržet, v podstatě zbývají jednotky miliard, nikoli desítky. Neznamená to, že máme rezignovat na projekt R35, jenom říkám, že v tom případě ho musíme - a za sebe říkám, že s tím nemám žádný problém - zařazovat jako prioritu stejnou, jako je pražský okruh, a minimálně do D3 nebo R4 na jižní Čechy, protože jiný region tak výrazně postižen tím, že nemá velkokapacitní silnici, prostě není. Z tohoto pohledu já to vnímám, tu aktivitu, jsem za sebe připraven, pokud to budu případně moci ještě nějakým způsobem ovlivňovat a posouvat ty věci ve smyslu priorit, ale nemyslím si, že to má být řešeno zákonem.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji Oldřichu Vojířovi. Nyní s faktickou poznámkou nejdřív pan kolega.

 

Poslanec Miloslav Soušek: Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, já bych k tomu měl opravdu jenom krátkou technickou poznámku.

Zkusme to vzít jako zoufalý pokus, protože pokud neuděláme něco rychle, tak odhadovaná doba dostavby se sice v materiálech trochu liší, ale je někde do roku 2020. Pokud budeme jednat v tomto horizontu, tam dojde skutečně ke katastrofickému scénáři z hlediska dopravy. Zkusme to vzít jako nějaký nosič, na kterém můžeme pracovat, a zkusme to dořešit. Pokud to necháme běžet normální cestou, možná i rok 2020 bude optimistický. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Souškovi za dodržení času pro faktickou poznámku. Nyní řádně přihlášený Václav Snopek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Snopek: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, chci zde ctěné Sněmovně připomenout skutečnosti, že byly dvě vlády, které přijaly memorandum k výstavbě R35, ať už to byla vláda sociální demokracie, nebo i současná vláda v demisi. To je poměrně závažný fakt. Vždy se slibuje, že zkrátka tato akce bude realizována.

Já chci upozornit jako někteří předřečníci na skutečnost, že dálnice D1 má životnost velice omezenou. Sami zvažte, jak bude plynout doprava v této republice na Moravu, pokud bude nutné opravovat D1 a bude v nedohlednu R35. Domnívám se, že je skutečností, že tyto priority měly být dávno stanoveny. Tento pokus, jakým způsobem napravit situaci, je přesně zákon, který je předkládán. Budu hlasovat pro jeho přijetí.

A pak se musíme vypořádat s otázkou organizační, protože to je jeden z pokusů, já bych řekl zoufalých, jak situaci v dopravě právě v rámci několika krajů - ne pouze jednoho - řešit. Myslím si, že toto čeká od Liberce, Hradce, Pardubic, Olomouce všechny kraje. A všechny schůzky, všechny schůzky, které k tomu byly uskutečněny, řada konferencí zkrátka jde v tuto chvíli do ztracena.

Já se domnívám, že bychom měli skutečně vzít rozum do hrsti a pomoci realizovat tuto potřebnou stavbu pro Českou republiku. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP