(12.40 hodin)
(pokračuje Vojíř)

Potud se asi všichni shodujeme. Otázkou je, jestli k tomu přistoupit tímto způsobem. Na margo zákonné aktivity mohu dodat, že si pamatuji, že jsme zhruba asi před sedmi osmi lety podobnou problematiku projednávali v souvislosti s plzeňským okruhem, ten zákon tehdy byl přijat, nicméně nebyl nikdy řekl bych využit, mohu-li říci tento termín. Došlo k tomu, že se stavělo podle schválených harmonogramů, bylo schváleno územní plánování, bylo vydáno stavební povolení a začalo se stavět.

Myslím si, že při všech těchto diskusích totiž narážíme možná na jiný problém. Narážíme na problém, kdy za prvé v územním plánu se některé buď kraje mezi sebou, když komunikace protíná více krajů, nebo dotčené obce příslušnou komunikací, prostě neshodnou, kudy má vést. To je první problém. Když už se nakrásně shodnou, tak na té trase buď leží soukromé pozemky, které vypořádat smysluplně lze, a pak je tam část pozemků, které jsou koupeny velmi často spekulativně, a ty mají dvojí charakter. Jedni za to chtějí vysokou cenu a druzí to nechtějí prodat nikdy, protože té stavbě chtějí zaškodit. To je možná další český fenomén.

Třetí věcí je, že volných disponibilních prostředků na nové stavby je velmi omezeně. I přesto, že jsme již nainvestovali v roce 2007, 2008 a dokonce i v roce 2009, kdy to není vůbec jednoduchá věc, zhruba 50 mld. Kč, protože zbytek, který tam je za zhruba asi 36 až 40 mld. Kč, jde samozřejmě na údržbu. Jakmile totiž rozšiřujete síť, tak jsou tam samozřejmě i náklady na vyšší údržbu v čase. Zhruba tedy 50 mld. Kč dáváme do nové infrastruktury. Dělí se o to samozřejmě jak železniční část, tak vozovky nebo silniční komunikace.

Znamená to, že jsme si tohoto všeho vědomi. Já jenom říkám, že když dnes projde tento návrh zákona, tak bych se divil lidem, kteří kandidují nebo jsou zvoleni za Prahu a za střední Čechy, že by zítra nepřišli s urychlením dostavby velkého pražského okruhu, opravdu bych se divil, pak by přišli Jihočeši a nedalo by se jim to vyčítat, protože jestli někde je to nejhorší, tak je to směrem na jižní Čechy, s dostavbou buď R4, nebo D3. A takto bychom dál a dál pokračovali.

Myslím si, že tak jak mi nedávno nebo před chvílí řekl docela dobrou myšlenku jeden náš kolega, ono je možná lepší se vydat rozumnou úpravou stavebního zákona - a o tom už jsme také několikrát diskutovali - tak aby všechen proces přípravy, než dojdete ke stavebnímu povolení, byl prostě výrazně zrychlen a měl jakýsi smysluplný charakter. To znamená pak si přiznejme, že stát tady stojí výš, než je možná kraj v tom dobrém slova smyslu. A když se například dva kraje nedokáží dohodnout, tak arbitrem v tom případě asi musí být stát v případě, jde-li třeba o komunikaci typu dálnice nebo rychlostní komunikace či silnice první třídy. Jestliže to stát spravuje, jestliže to stát financuje, tak musí mít také jakýsi nástroj k tomu, aby mohl být jakýmsi posledním arbitrem rozhodnutí, kudy takováto silnice povede. A je samozřejmě důležité se ptát těch lidí nebo subjektů, kterých se to dotýká. Na druhou stranu v jistém čase prostě musí padnout rozhodnutí.

Z tohoto pohledu a z toho všeho, co jsem řekl, i s vědomím, že jsem si velmi, velmi vědom toho, že silnice R35 je významnou trasou, opravdu významnou trasou pro ulehčení dálnice D1, ale i pro subjekty a občany v lokalitě východních Čech a následně střední a severní Moravy, nemohu jinak než navrhnout zamítnutí tohoto návrhu zákona, a to právě proto, že bych se velmi divil, kdyby nám sem jisté skupiny, množiny poslanců například právě z Prahy a středních Čech nebo z jižních Čech atd. nepřišly s podobnou iniciativou. To znamená nechci, aby to bylo vnímáno nějak pejorativně nebo že bych si neuvědomoval potřebu rychlé výstavby rychlostní komunikace R35, ale s ohledem na to, že jeden precedens už tu byl a ukázalo se, že nebyl ani šťastný, a navíc nebyl naštěstí ani použit, druhého se nedopouštějme.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Oldřichu Vojířovi a otevírám obecnou rozpravu, do které mám dvě přihlášky, pana poslance Laudáta a pana poslance a ministra Bursíka. Pan poslanec Laudát vystoupí jako první, pak se připraví Martin Bursík.

 

Poslanec František Laudát: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, můj předřečník pan předseda hospodářského výboru tady většinu těch věcí, které jsem chtěl říci, již řekl.

Skutečně se domnívám, že absurdně tato novela, resp. tato legislativní iniciativa by mohla spíše oddálit než přiblížit výstavbu úseku R35 - mluvím schválně o úseku, protože předpokládám, že norma by se dotkla i velice sporného a kontroverzního úseku, to znamená toho jiného úseku, který je od Hradce Králové řekněmež směrem k mladoboleslavské R10. A domnívám se, že to je skutečně přesně ta parketa, kde by ještě mělo dojít k velké diskusi a eventuálně buď ke kompromisu, nebo k přehodnocení toho, co požadují krajští politici.

Pokud se týká klíčového úseku, který skutečně zahýbe rozvrstvením automobilové dopravy, ať už individuální či nákladní, na území velké části naší republiky, to znamená úseku mezi Hradcem Králové a Olomoucí, tak tam se domnívám, že by krátké vyhodnocení starých a stále přetrvávajících slabin při přípravě staveb dálnic a rychlostních silnic vlastně přesně ukázalo, kde je to bolavé místo. Nejsou to zákonné normy, ale je to důsledná, intenzivní práce, spravedlivé ohodnocení pracovníků investora, to znamená Ředitelství silnic a dálnic, eventuálně najímání kvalifikovaných firem a lidí právních kanceláří a mandatářů na výkupy pozemků, a nikoliv často diletantů, kteří se pozemkového nebo majetkového práva dotkli jenom velice letecky a berou to tak, že to pro ně není priorita, zřejmě to na svých ohodnoceních ani příliš nepociťují. Zažil jsem mnoho zajímavých věcí, jako že například přes České středohoří vykupoval pouze jeden pracovník celý klíčový úsek, nevím, jestli je to 16 nebo ještě více kilometrů. Náhodou onemocněl, tak se výkupy zastavily na rok či ještě více. A takovéto situace skutečně jsou a pak se nedivme, že příprava vázne.

Další, slabiny v projekční přípravě. Jestliže se potom žádá s nekvalitní dokumentací, s nekvalitními projekty, s nekvalitně zpracovaným posouzením vlivu na životní prostředí, tak dochází k opakovaným sporům na úrovni státní správy, k vracení projektů. Jsme toho svědky například u části pražského okruhu u staveb 518, 519.

Správně tady zaznělo, proč jenom R35, byť já v inkriminovaném úseku to považuji společně s pražským okruhem nebo jeho podstatnou částí za dálniční nebo silniční prioritu číslo jedna v naší republice a domnívám se, že všechny ostatní by mohly počkat. Pokud chceme i modernizovat a narovnat D1, tak jedině poté, co tento krizově nutný úsek bude postaven. Domnívám se, že na to je potřeba vyvinout spíše tlak na Ministerstvo dopravy, ale věcný, na Ředitelství silnic a dálnic, dát na to peníze, a čím rychleji, tím lépe. Myslím si, že to bude další brzdný faktor výstavby této části. Ale v dnešní době přicházet s touto iniciativou, precedenčně, i v rámci volebních nebo dalších kampaní politiků prostě přijde někdo s pražským okruhem přes Suchdol, přijde s D3, přijde s karlovarskou L6, s chybějícími úseky, atd. atd. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP