(17.10 hodin)
(pokračuje Rybínová)

Dalším omezením pak bude zákaz nabízet uvedené léčivé přípravky formou zásilkového nebo internetového prodeje. Senátní návrh má krom uvedeného další výhodu - stanovuje totiž, že pseudoefedrin je prekurzor bez rozdílu množství.

Dámy a pánové, hlavním cílem předkladatelky původního pozměňovacího návrhu bylo zabránit zneužívání léků obsahujících pseudoefedrin k výrobě pervitinu. Toto senátním návrhem řešeno je, navíc lze tento režim považovat za mnohem účinnější ochranu před zneužíváním, aniž by došlo k omezení přístupu ke zmíněným lékům pro běžnou veřejnost. Z výše uvedených důvodů doporučuji Poslanecké sněmovně, aby podpořila verzi, kterou nám předložil Senát, ve znění jeho pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Děkuji vám, vážená paní poslankyně. Otevírám rozpravu, ve které, předpokládám, jako první bude mít zájem vystoupit pan senátor Tomáš Julínek. Je tomu tak. Vážený pane senátore, máte slovo.

 

Senátor Tomáš Julínek: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych krátce okomentoval zákon a změnu, která nastala v Senátu. Principiálně se jedná o změnu, která dává do souladu zákon o léčivech a zákon o návykových látkách. Tím chci zdůraznit, že se jedná o obecnou změnu, že přímo neřeší, co se bude dít s Modafenem nebo s některými léky, ale jedná se o věc, která už měla být udělána dříve. Zároveň tento návrh je tudíž vylepšením návrhu vládního a ještě navíc zahrnuje určitou část návrhu paní poslankyně Konečné, která se týká pseudoefedrinu a jeho eventuální trestnosti, to znamená přijímá z jejího návrhu to, že menší množství pseudoefedrinu se už nerozlišuje a že je pseudoefedrin jen jeden, což dává možnost kriminální policii, aby postupovala podle zákona o návykových látkách a na něj navazujícího trestního zákoníku.

Chtěl bych ještě jenom zdůraznit, že vydávání běžných léčiv na samoléčení na recept jednak znepřístupňuje tyto běžné léky, jednak zvyšuje výdaje z veřejného zdravotního pojištění na léky, které jsou určeny k samoléčení; že nám díky tomu můžou být naplněny opět čekárny jenom proto, aby si lidé napsali lék, který stejně ještě není hrazen z veřejného zdravotního pojištění. A to, co je nejpodstatnější, režim receptu nemá zásadní efekt při potírání kriminální činnosti, která souvisí s pseudoefedrinem, to znamená výroby drog. Režim receptů není přísnější než nový režim tzv. omezení, který je už v zákoně o léčivu od roku 2007 a který od 1. 1. 2009 umožnil Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv vydat podmínky omezení. Protože okolo tohoto omezení kolovaly určité dezinformace, chci zdůraznit, že limit pro výdej je 1800 miligramů, což jsou dvě balení nejsilnějších tablet, které obsahují pseudoefedrin, což je 60 tablet. Nelze tyto dávky kumulovat mezi jednotlivými typy léků, což se objevovalo jako dezinformace. Je to centrálně evidované a právě centrální evidence, která je s tím spojena, a povinnost lékárníků hlásit toto do centrální evidence SÚKL dávají možnost kriminální policii, aby mohla efektivněji zasáhnout. Státní ústav pro kontrolu léčiv není postaven na to, aby zabránil přímo kriminální činnosti a vyšetřoval ji. Má zavést takový režim, aby kriminální policie mohla dohledat viníka.

Prosím proto o podpoření tohoto návrhu. Je i v souladu a byl konzultován s názorem Ministerstva zdravotnictví, takže by mohl prospět občanům, kdy zároveň budeme moct potírat daleko lépe výrobu pervitinu a zároveň neznepřístupníme běžné léky našim pacientům. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane senátore. Kdo další si přeje vystoupit v rozpravě? Pan poslanec Boris Šťastný. Vážený pane poslanče, máte slovo, poté pan kolega Hovorka.

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážená paní předsedající, vážená Sněmovno, dámy a pánové, já bych jen chtěl krátce vystoupit k tomuto návrhu, který byl vrácen Senátem. Já si uvědomuji, nebo všichni bychom si měli uvědomit, že návrh paní poslankyně Konečné rozpoutal konečně v této zemi debatu o pseudoefedrinu a o celé této problematice, protože ČR patří k předním výrobcům pervitinu. Dochází k obrovskému nárůstu odhalených případů oproti roku 2000, kdy to bylo několik jednotek, tak v roce 2007 už to byly stovky, zhruba 350 odhalených varen, a je to skutečně obrovský problém, protože podle všech dostupných údajů, včetně údajů Státního ústavu pro kontrolu léčiv, vyplývá, že několik milionů prodaných balení všech těchto látek, všech těchto preparátů, putuje směrem k výrobcům návykových látek.

Já bych za normálních okolností musel říci, že senátní návrh je logický, odborně správný a jde ještě dál za rozsah návrhu paní poslankyně Konečné, kdyby Státní ústav pro kontrolu léčiv plnil svoji povinnost. Já jsem přesvědčen, že ji neplní. A já tady veřejně chci prohlásit, že jsem velmi znepokojen tím, že spíše než otázka ochrany před návykovými látkami tady může hrát roli určitý lobbing farmaceutických společností. Je opravdu potřeba si uvědomit, že jde o byznys v hodnotě několika set milionů korun ročně. Tyto tržby z velké části skutečně plynou za preparáty, které pak směřují pro výrobu pervitinu.

Za základní problém pokládám - a to není vina pana senátora Julínka ani Senátu, ale je to vina Státního ústavu pro kontrolu léčiv - za základní problém pokládám, že limit byl stanoven na 60 tablet. Je potřeba si uvědomit, prosím vás pěkně, o jaké preparáty jde. Za prvé preparáty typu Modafen v sobě obsahují jedinou účinnou látku, a to je ibuprofen, čili to, co obsahuje například Ibalgin, a pseudoefedrin není léčivou látkou, to je pouze doplňková látka, která má způsobit za jistých okolností zlepšení určitých projevů dýchání atd., určitou excitaci pacienta, ale je potřeba si uvědomit, že by to muselo být v dávkách poměrně vysokých. Zjednodušeně řečeno pro laika, jedna plechovka Red Bullu nahradí několik takových modafenů, pokud ji nakombinujete s ibuprofenem čili s Ibalginem.

Problém je v tom, že na běžnou dávku - ti z nás, kteří mají medicínské vzdělávání, vědí - je potřeba 1-2 tablety 3x denně po dobu trvání příznaků, což je tedy zhruba 3 až 5 dnů. Čili když si to vynásobíte, tak tři tablety denně krát pět dní je 15 tablet denně, přinejhorším 30. Čili množství, které bylo nastaveno SÚKLem, 60 tablet, je tak velké - jenom pro vaši ilustraci, dá se z něj uvařit, z tohoto množství, zhruba 20 dávek pervitinu, čili na 20 dní pro narkomana droga. Jinak řečeno, stane se to, že závislí lidé budou platit nejenom v penězích, ale budou platit v naturáliích včetně toho, že si obstarají několik známých a následně budou měnit vybrané preparáty za hotový pervitin.

Čili já osobně se domnívám, že dávka by měla být stanovena maximálně na 24 tablet, a i to je hraniční. Za normálních okolností by se vůbec nic nestalo z medicínského hlediska, upozorňuji, kdyby preparáty byly na lékařský předpis, tak jak bylo původně navrženo poslankyní Konečnou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP