(16.30 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Letiště Praha, státní podnik, bylo zařazeno do privatizace rozhodnutím vlády Vladimíra Špidly. Usnesením ze 17. září 2003 vyslovila vláda Vladimíra Špidly souhlas. To usnesení má číslo 916. Usnesením vlády číslo 916 z roku 2003 vyslovila vláda Vladimíra Špidly na návrh ministra financí Bohuslava Sobotky souhlas se zpracováním návrhu privatizační transformace podle zákona 92/1991, tedy podle zákona o velké privatizaci. To je prostě holý fakt. Pokud by vám připadala podobnost jmen tehdejšího předkladatele Bohuslava Sobotky a předkladatele dnešního návrhu Bohuslava Sobotky náhodná, tak není náhodná. Je to ten samý člověk. Je možné, je dokonce velmi pravděpodobné, ale o tom se nechci s panem poslancem Sobotkou přít, že on sám i tehdejší vláda měli možná jiný názor na způsob privatizace než na prodej 100 % akcií transformovaného podniku. O tom se nepřu a je to pravděpodobné. Ale měli jsme a máme, tenkrát jsme měli shodný názor na to, že nějaký privatizační proces na Letišti Praha proběhnout má. A já nedoporučuji Poslanecké sněmovně, aby vedla meritorní odborný spor o tom, jak se má privatizovat letiště, zda se má pronajmout, nebo zda mají být privatizovány pouze činnosti operátora a infrastruktura ponechána ve vlastnictví státu, či zda se má zprivatizovat pouze minoritní podíl. Nemyslím si, že to je diskuse, která patří na plénum Poslanecké sněmovny. Ale patří sem jeden jediný obyčejný dotaz - zda je správné zákonem zakázat jakýkoliv privatizační proces na Letišti Praha. Zřejmě si to nemyslíme, jestli v roce 2003 zařadila vláda Vladimíra Špidly na návrh Bohuslava Sobotky letiště do privatizace a zvažovaly se jednotlivé varianty privatizačních procesu na Letišti Praha. Možná se lišíme v názoru na to, jak zprivatizovat nebo kdy zprivatizovat, ale určitě se nelišíme v názoru o tom, že by tam nějaký vstup zahraničního kapitálu býti měl.

Vláda ve své exekutivní pravomoci v minulém roce rozhodla tak, jak rozhodla. Uložila mně zahájit privatizační proces, který vzhledem ke své rozsáhlosti je stále ještě ve fázi výběru poradce, se kterým budeme formulovat zadávací podmínky. A ten proces je samozřejmě natolik náročný, že je absolutně vyloučeno, že by se rozhodlo dříve než v létě příštího roku. To znamená je absolutně vyloučeno, že by tato vláda bez ohledu na to, na jakém termínu předčasných voleb se politické strany dohodnou, že by tato vláda učinila rozhodnutí o privatizaci. Přičemž zdůrazňuji, že v těch podmínkách je automaticky právo zadavatele veřejnou soutěž kdykoliv před vyhlášením vítěze zrušit. Nicméně tato formulace musí mít také svoji oporu v zákoně, to znamená důvody jejího zrušení musí být relevantní. Nemůže to být proto, že se například někdo z mých kolegů, kteří se mnou ve vládě hlasovali pro privatizaci, rozmyslel a teď už si to nemyslí. To jsem sice zaznamenal, že se tak stalo, ale to není relevantní důvod pro zrušení veřejné soutěže. Relevantní důvod je, že jsme dostali nevýhodnou nabídku. Pak to obhájíme a samozřejmě nám nikdy žádná arbitráž nemůže hrozit. Ale zrušit jenom tak, že jsme se teď tak rozhodli, protože je před volbami a někdo si vzpomněl, že to je vhodné volební téma, které chce akcentovat legislativním návrhem v Poslanecké sněmovně, to je výjimečně riskantní a dělá to Českou republiku ve vztahu k zahraničním investorům velmi nedůvěryhodnou, protože říkáme: my nedržíme kontinuitu. Tady vláda v roce 2003, vláda Vladimíra Špidly, zařadila Letiště Praha do privatizace, vláda Mirka Topolánka vyhlásila veřejnou soutěž, a protože je v Čechách komplikovaná situace, tak oni se rozhodli teď soutěž zrušit a říct, že nikdy privatizovat nebudeme.

Já nevím, jak rozhodne vláda v příštím roce. Já nevím, jaká to bude vláda. Možná to bude zrovna vaše vláda, kolegové, kteří dnes předkládáte tento návrh zákona. Ale bude-li to - já doufám že ne - ale bude-li to vaše vláda, pak jsem ten poslední, kdo by vám chtěl upírat právo rozhodnout, protože je to právo rozhodnutí vlády. Jinými slovy, kladu otázku, zda je správné dnes zakázat jakékoliv vládě, aby v roce 2010 udělala suverénní exekutivní rozhodnutí. Podle mě je to špatné rozhodnutí, nesystémové rozhodnutí, nesystémová ingerence legislativy do exekutivy a jakákoliv obava ingerenci legislativy do exekutivy, by mně jistě pan profesor Jičínský vysvětlil, že je zcela oprávněná v okamžiku, kdy opozice nemá jiný nástroj, jak vládě zabránit v počínání, které pokládá za nesprávné. Ale jakákoliv obava opozice, že toto rozhodnutí nebude moci kontrolovat, je lichá, protože to rozhodnutí se nemůže udělat dříve než v létě roku 2010. Tedy dávno po volbách, z kterých vzejde, jak doufám, řádná, legitimní vláda, která udělá suverénní rozhodnutí. Proboha, neblokujte jí ho teď jedním nepromyšleným zákonem.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministru financí. Nyní faktické poznámky dvě. Nejprve pan kolega Bohuslav Sobotka, poté pan kolega Vítězslav Jandák.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Dámy a pánové, vážená vládo, kolegové, kolegyně, já si myslím, že bude potřeba ještě jednou panu ministrovi financí zopakovat, a chtěl bych ho požádat, aby velmi pozorně poslouchal. Možná si to už nepamatuje, ale před rokem 2002 bylo pražské letiště Ruzyně součástí státního podniku Česká správa letišť. Součástí tohoto státního podniku byla i některá jiná významná regionální letiště. Poté došlo k transformaci tohoto letiště a Špidlova vláda schválila podle zákona o privatizaci transformaci letiště na akciovou společnost. K této transformaci ovšem během celého mandátu vlád vedených sociální demokracií nedošlo. To znamená došlo k tomu až za vlády Mirka Topolánka. Součástí "privatizačního rozhodnutí", které schválila Špidlova vláda, bylo pouze to, že se ze státního podniku stane akciová společnost a 100 procent akcií této akciové společnosti bude držet Ministerstvo financí nebo Ministerstvo dopravy. Kolem toho byly dohady. Znovu opakuji: Za vlád vedených sociální demokracií došlo k rozhodnutí transformovat státní podnik na akciovou společnost a současně převést na kraje některá regionální letiště.

Já bych se rád zeptal pana ministra Kalouska, proč on tehdy neprotestoval proti tomu, že se krajům dávají omezující podmínky tak, aby tato letiště deset let nemohla zcizit a současně aby si v nich musela na věky ponechat aspoň 51procentní podíl. Tehdy on proti tomu neprotestoval, alespoň já si na to nevzpomínám, a je to přesně v duchu logiky návrhu zákona, který v tuto chvíli předkládáme. Letiště jsou důležitá veřejná infrastruktura (upozornění na čas) a je důležité, aby si v nich veřejný sektor ponechal vliv.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Mám zde dvě další faktické poznámky ještě. Já musím vyhovět tomu, že... pan kolega Jandák tedy stahuje svou faktickou poznámku, ale přihlásila se mezitím paní poslankyně Jakubková s faktickou poznámkou. Neví o tom. Tak řízení osudu je na vaší straně, pane ministře. Máte slovo vy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP