(15.40 hodin)
(pokračuje Rath)

A nakonec tady další nesmysl. Pan kolega Petruška říkal, že jsme tím zlikvidovali konkurenci jiných lékáren. Prosím, nevím o tom, že by ve středních Čechách nějaká soukromá lékárna zkrachovala. Čili tady vidíte, že vyprávíte bludy, hlouposti, nesmysly, nepravdy.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Boris Šťastný.

 

Poslanec Boris Šťastný: Já se omlouvám, že prolonguji debatu. Já rozumím tomu, když pan předseda Filip by si přál, aby existovalo státní centrálně řízené zdravotnictví, centrální plánování a státem regulované určované ceny v lékárnách. To je legitimní postoj komunistické strany a já zpochybňovat tuto ideologii nemohu. Ale co mohu zpochybňovat, je skutečnost, že říkáte, že peníze z poplatků nekončí v systému. Přece každý, kdo se touto věcí zabývá, ví, že smluvní zdravotnické zařízení, pokud má smlouvu s pojišťovnou, funguje na základě systému veřejného zdravotního pojištění. V tom případě je přece logické, že peníze z jednotlivých poplatků skončí v daném systému a o to méně je tomu zařízení uhrazeno. Samozřejmě i já bych si přál, aby se systém do budoucna částečně korigoval, ale to je věc jiná. Je otázkou, kde konkrétní peníze skončí a jak jsou přerozděleny. Ale samozřejmě v systému končí.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí s faktickou pan poslanec Kováčik, připraví se s faktickou pan poslanec Škromach. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedo. K předřečníkovi jen tolik. Pane kolego, u Komunistické strany Čech a Moravy zvláště platí, že jen hlupák se nepoučí z vlastních chyb minulosti. Takže nasazovat psí hlavu našemu předsedovi Filipovi mi v této chvíli připadá nepatřičné, stejně tak jako kdybych já prohlašoval, že ODS se vlastně chce vrátit ke čtrnáctihodinové pracovní době a zaměstnávání osmiletých dětí. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí s faktickou pan poslanec Škromach.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, musím žasnout. Já bych neočekával od pravicového poslance, že zde bude obhajovat zavedení dalšího zdanění nemocných a nemocí. Co jiného poplatky ve zdravotnictví jsou? Místo solidárních daní, solidárního pojištění je zde zavedeno nové zdanění. Zdanění zdraví, zdanění nemoci. A to považujeme za něco, co je nepřijatelné a co je nutné zrušit. Strana, která se holedbá tím, jak ruší daně milionářům, na druhé straně klidně zdaňuje chudáky nemocné.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. To byl posledně přihlášený. Není tomu tak. Pan poslanec Krákora se přihlásil z místa. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, ještě jedna mýlka zde byla řečena, tak bych to rád dal na pravou míru, a to je, že smluvní zdravotnická zařízení, pokud mají uzavřenu smlouvu a vybírají poplatky, samozřejmě poplatek se stává jejich příjmem - v závorce ziskem - a jestli to vrací do zdravotnického provozu, nebo co s tím udělají, tak samozřejmě je podle jejich podnikatelské úvahy. Tak nemůžeme říkat, že se to vrací do zdravotnictví zpátky, ale je to zisková část.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Další přihlášky nemám, proto sloučenou rozpravu k bodu tisk 735 a 739 končím. Přeruším bod číslo 2 a vrátíme se do bodu číslo

1.
Návrh zastupitelstva Moravskoslezského kraje na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 739/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Táži se, jestli chce vystoupit navrhovatel se svým závěrečným slovem. Prosím, máte slovo, pane hejtmane.

 

Hejtman Jaroslav Palas Dámy a pánové, pro mě je jakožto člověka zvenčí až úsměvné, jakým kolbištěm se mohou stát regulační poplatky. Já jsem přesvědčen, že problém je daleko širší.

Chtěl bych připomenout, že jsme v Moravskoslezském kraji vyhráli krajské volby nejen proto, že jsme slíbili občanům, že zrušíme regulační poplatky, ale my jsme jim také slíbili, že nedopustíme, že budou privatizovány fakultní nemocnice. Slíbili jsme jim také, že nebudou privatizovány krajské nemocnice. My jsme jim slíbili, že nebudou privatizovány zdravotní pojišťovny, veřejné prostředky, které si ze zákona vkládáme do zdravotního pojištění. Takže toto všechno se občanům nelíbilo a občané nám dali důvěru v krajských volbách. My jsme neuzurpovali moc v krajích. My jsme moc získali prostřednictvím mandátů, které jsme ve volbách získali. Na severní Moravě jsme vyhráli nad ODS o 18 %. Musím říci, že to vítězství bylo naprosto přesvědčivé.

Jestliže pan poslanec Šťastný hovořil zde o chaosu v rámci zdravotnictví v rámci krajů, pak s ním musím nesouhlasit. Já chci uvést jenom jediný příklad, který mluví o opaku a který vlastně říká, že pokud někdo způsoboval chaos v moravskoslezském zdravotnictví, pak to byla reprezentace vedená ODS, tedy naši předchůdci.

V rámci zdravotnictví Moravskoslezského kraje bylo založeno devět akciových společností, do kterých kraj vložil 24 milionů korun. Tyto finanční prostředky, aniž by tyto akciové společnosti za korunu vykonaly práce, spotřebovaly těchto 24 milionů a my při jejich likvidaci v současné době musíme do těchto společností vkládat další prostředky. Tomu já, dámy a pánové, říkám chaos. Tomu já říkám mrhání veřejnými prostředky.

My v zásadě nejsme proti privátnímu zdravotnictví. V Moravskoslezském kraji máme třetinu zdravotnictví privátního, třetinu krajského a třetinu státního. My jsme přesvědčeni, že občan má právo na to, mít alternativy. Naše zkušenosti jsou takové, že privátní nemocnice vlastně dělají a poskytují péči, která jim vynáší. My chceme poskytovat péči komplexní, která bohužel také v některých případech nevynáší, ale je pro občana potřebná. Tímto způsobem chceme řídit naše nemocnice. Nechceme je privatizovat, protože nám byly svěřeny státem. Musím přiznat, že v prvopočátku při převodu - já si na to dost dobře vzpomínám - byly zadluženy, stát je oddlužil. A povinností krajů je provozovat tyto nemocnice s péčí řádného hospodáře. O to se chceme každopádně snažit.

Já jsem přesvědčen, že existují i jiné regulační prvky, regulační prostředky. Mluvme nebo postavme hráz farmaceutickým firmám, které dodávají léky na náš trh a které si diktují ceny. Proveďme pasportizaci nemocnic, abychom věděli, jaká síť nemocnic tady vlastně má být a která je účelná. Já jsem přesvědčen, že se nemůžeme zužovat pouze na problematiku regulačních poplatků.

Znovu se vrátím k tomu, co jsem řekl v úvodu. Pro mne ta věc a diskuse byla velmi úsměvná. Dámy a pánové, 75 % občanů tohoto státu odmítá tzv. regulační poplatky. Pro mě je fascinující, proč na tom trváte, proč nenajdete jiné formy regulace českého zdravotnictví. Přece přes tyto poplatky cesta nevede.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk z levé části sálu.)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane hejtmane. Táži se pana zpravodaje, jestli chce vystoupit se závěrečným slovem. Ano, chce. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové. Já bych jenom pro úplnost shrnul, že v diskusi vystoupila celá řada poslanců. Pan poslanec Boris Šťastný navrhl zamítnutí v obou případech - jak tisku 739, tak tisku 735 - pan poslanec Rath navrhl zkrácení lhůty pro projednávání o 30 dnů u tisku 739 a paní poslankyně Soňa Markova zkrácení lhůty o 30 dnů u tisku 735. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP