(11.30 hodin)
(pokračuje Hanuš)

Kde vidím problémy, to je hlavně znění § 7, protože tam se trošku něco změnilo a myslím si, že jestliže máme prodáno 450 tisíc hektarů zemědělské půdy a zbývá 150 tisíc, jak jsem tady říkal, tak měníme pravidla hry. Zase když si vezmeme historii tohoto zákona, tak samozřejmě spatřil světlo světa v nějaké podobě a příliš trh s pozemky nebyl rozhýbán. Pak byl dvakrát novelizován a došlo k tomu, že skutečně pozemky se začaly prodávat. Současné znění § 7 - kdo je nabyvatelem, a to je oprávněná osoba, držitel restitučních nároků, pak samostatně hospodařící rolník podnikající minimálně 36 měsíců na 10 hektarech, společník společnosti, člen družstva - také 36 měsíců podnikající, a vlastník 10 hektarů. Pan ministr už o tom tady mluvil. Jaké jsou přednosti? Oprávněná osoba s nárokem z místa 70 % hodnoty pozemků, nájemce pozemku s nájmem 36 měsíců - možnost získat 70 % z pronajatých a nabídnutých; je úplně jedno, ať má pronajato, kolik chce a kolik má pronajato. Navrhovaná úprava tady vypouští vlastníka 10 hektarů. Myslím si, že je potřeba vést debatu na zemědělském výboru a dospět k nějakému závěru. Říkám, mně osobně se to třeba nelíbí. To je jedna z věcí, kde mám skutečně připomínku.

Pak se tady otvírá částečně i otázka prodeje lesů, které jsou ve vlastnictví státu, kde se mění podmínky. Tady bych se zeptal pana ministra, o kolik hektarů odhaduje, že se bude jednat, pokud by prošlo znění tohoto příslušného paragrafu týkajícího se prodeje státních lesů, jestli má představu o tom, o kolik hektarů se bude jednat.

A poslední věc. Myslím si, že právě u lesních pozemků je třeba ještě řešit další záležitost, a to je problém převodu lesních pozemků, které byly historickým majetkem obce a někdo na ně vznesl nárok a došlo k soudu. Podle výkladu zákona již tyto pozemky, pokud běžel soudní proces, přestože byl třeba zamítnut nárok té osoby, tak již nebyly nebo nebylo možno je vydat obcím. Já bych se tady přimlouval, aby došlo ke změně, aby pokud samozřejmě nárok byl soudem zamítnut, aby Lesy ČR tento historický majetek vydaly. Zatím bohužel to nebylo možné. A říkám, to je další věc, kterou já budu osobně požadovat.

Myslím si, že větší diskuse a odborné, protože nechci tady zatěžovat Sněmovnu čísly a všemi těmi věcmi, je potřeba vést na zemědělském výboru. Těším se na to, že okolo toho bude skutečně vedena fundovaná diskuse a že dospějeme, aspoň doufám, k nějakému výsledku, který bude přijatelný pro všechny strany. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Hanušovi. Byl zatím posledním písemně přihlášeným do rozpravy. Já se tedy ptám, zda se někdo ještě chce do rozpravy přihlásit. Nehlásí se, nikdo, končím tedy obecnou rozpravu a zeptám se na případná závěrečná slova. Nejprve tedy pan ministr Petr Gandalovič.

 

Ministr zemědělství ČR Petr Gandalovič Já budu částečně reagovat na slova pana zpravodaje, který hovořil o tom, do jaké míry jsme schopni zajistit, aby byla prokazatelnost skutečně zahájení zemědělské výroby do jednoho roku. To je samozřejmě vážné téma. Znovu opakuji, v současné chvíli vlastník 10 hektarů, byť i v sousedním katastru, má v podstatě nárok na to, zúčastnit se soutěže o přednost, resp. o prodej pozemku podle § 7 a nemusí hospodařit. My máme celou řadu signálů, a já skutečně velmi nerad používám slovo spekulace, protože to je slovo tak trošku by se řeklo pomalu jako třídní boj, ale na druhé straně je pravda, že zemědělci, kteří léta na daných pozemcích hospodaří, jsou z důvodů, které jsou skutečně čistě spekulativní, přepláceni lidmi, kteří jsou schopni vložit tam poměrně velký kapitál a dostanou se do pořadí jenom přes vlastnictví 10 hektarů. A já znovu říkám, my nechceme zabránit dejme tomu mladému zemědělci, který chce zahájit své hospodaření, aby se tímto způsobem dostal ke státní zemědělské půdě; to si myslím, že je problém, který také vznesl pan poslanec Hanuš, ale pokud má být účel zákona naplněn, a to je především prodej zemědělské půdy za účelem zemědělského podnikání, tak jsme přesvědčeni, že by zde měla být podmínka minimálně zahájit zemědělskou činnost do jednoho roku. Jestli je to prokazatelné, já říkám, že ano, protože už máme celou řadu i soudních výroků, které říkají, že prokazatelná zemědělská činnost je tehdy, pokud dotyčná právnická nebo fyzická osoba má více než 50 % příjmů právě pocházejících ze zemědělské činnosti. Takže definovatelné to je.

O tom, o čem hovořil pan poslanec Grüner, to je také vážná věc a je to otázka předkupního práva. Věc, kterou jsme diskutovali během příprav, nicméně rozhodli jsme se, že předkupní právo státu, to znamená státu zastoupeného Pozemkovým fondem, ponecháme. Proč? Prodej zemědělské půdy, především právě podle § 7, probíhá fakticky za zvýhodněných podmínek, to znamená dosahují se tam nižší ceny než ceny, které jsou potom na běžném trhu se zemědělskou půdou. Toto zvýhodnění, včetně výhodných pořadí, které mají nájemci apod., musí být vyváženo určitou povinností ze strany zemědělce pozemek skutečně využívat k zemědělské činnosti. A opět, nerad tady hovořím o takových slovech, jako je spekulování s pozemky apod., ale fakt je to, že zde především v okolí velkých měst, v okolí dálnic apod. je obrovský tlak na zemědělskou půdu, kde zemědělci jsou oslovováni těmito nabídkami a je jim řečeno: prodejte nám, vzdejte se své zemědělské půdy, a kdyby zde nebyl princip předkupního práva, myslím si, že bychom měli podstatně větší objem zemědělské půdy v současné chvíli převeden na různé rozvojové projekty.

Jako ministr zemědělství musím v této chvíli stát na straně hospodařících zemědělců a trvat na tom, že pokud zde je určité zvýhodnění v rámci přednostního práva nákupu, tak zde musí být určitá povinnost, a to zavázat se k tomuto předkupnímu právu. Nicméně je to politická otázka, můžeme o tom tuto diskusi vést, ale jsem rád, že oba dva vystupující poslanci se zasadili za to, aby zákon byl posunut do druhého čtení, kde právě bude prostor na tuto diskusi.

K přímému dotazu pana poslance Hanuše, kolik hektarů lesa by mohlo být předmětem takového arondačního procesu, musím říct, že je velmi obtížné tyto odhady dělat, ale je rozhodně potřebné říci, že to nebudou žádné desetitisíce hektarů. Náš odhad je skutečně v řádu fakticky maximálně tisíců hektarů. Ale je možné, že bližší zkoumání této otázky přinese nějaké přesnější číslo.

Co se týká historického majetku obcí, myslím si, že to je velmi dobrá připomínka, a já se také budu snažit tento problém ještě vyřešit.

A poslední ještě, zapomněl jsem panu poslanci Grünerovi - o kaucích víme. My se snažíme co nejvíce zkrátit dobu mezi vyhlášením soutěže a faktickým provedením soutěže tak, aby zemědělcům nebyly po delší dobu než nezbytně nutnou zadržovány jejich finanční prostředky.

Takže toto jsou mé velmi stručné odpovědi na vaše dotazy a jsem připraven samozřejmě potom na podrobnější diskusi na zemědělském výboru. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi. Zeptám se pana zpravodaje na závěrečné slovo. Necítí nyní potřebu vystoupit, proto se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh na přikázání? Nemá.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP