(16.30 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Rovněž novela předpokládá výrazně zvýšenou informovanost spotřebitele.

To, co je konkrétní dopad, je zavedení jednotného evropského pasu pro všechny zajišťovny. Upravují se zvláštnosti dohledu nad činností zajišťoven a bohužel obě dvě tyto směrnice se nedokázaly vyhnout zavedeným novým institutům jako finitní zajištění nebo institut zajišťovací účelové osoby.

Dámy a pánové, schválením této novely dosáhneme plné harmonizace tohoto úseku českého právního řádu s Evropskou unií a já jsem přesvědčen, že i ku prospěchu českých pojištěnců a pojištěnek. Proto prosím o vlídné projednání a schválení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru financí Miroslavu Kalouskovi a požádal bych zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Suchánka, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, moje zpravodajská zpráva bude velmi stručná, jelikož pan ministr vyčerpávajícím způsobem řekl, o jakou normu jde. Chtěl bych požádat Sněmovnu o propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení. Zároveň bych chtěl požádat Sněmovnu o sloučení rozpravy s bodem 34, který s tímto zákonem přímo souvisí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, tomu rozumím. Je to samozřejmě logické. Krátce zagonguji, ale myslím, že to nebude potřeba, protože jde o velmi logický návrh, který nemá žádný vedlejší náboj.

 

Budeme slučovat rozpravu k tisku 571 a 572. O tom rozhodneme v hlasování číslo 146, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro sloučení rozpravy k těmto dvěma tiskům, tedy k bodu 33 a 34. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 146. Ze 175 přítomných pro 128, proti nikdo. Návrh byl přijat. Byla sloučena rozprava k tisku 571 a 572.

34.
Vládní návrh zákona o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o pojišťovnictví
/sněmovní tisk 572/ - prvé čtení

Otevírám obecnou rozpravu do sloučené rozpravy. Konstatuji, že nemám žádnou písemnou přihlášku, ale vidím přihlášku pana poslance Petra Braného, který se ujme slova. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Braný: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, vládo, pan ministr financí dost podrobně uvedl obsah a důvod předkládaného tisku 571, takže to nebudu opakovat. Já snad jenom upozorním na některé problematické otázky, které jsou s tímto tiskem spojeny.

Za prvé je to otázka termínu. Oba ty tisky, zákony 571, jak máme v tisku, a 572 měly mít platnost podle původního záměru od 1. ledna tohoto roku. To samozřejmě nemůže nastat. Ale to není tak podstatné. Důvodem je ovšem to, že Evropská komise na konci loňského června varovala Českou republiku, ale nejenom nás, ještě je tam Portugalsko, Nizozemsko a Polsko, že musíme urychleně přijmout směrnici Evropské komise, která upravuje podmínky pro fungování zajišťoven v Evropské unii. Novou normu měly jednotlivé členské státy do svých národních právních řádů převést do 10. prosince 2007, což ale Česká republika neučinila, a tak podle Evropské komise ohrozila fungování nových pravidel v celé Evropské unii. Pokud Česká republika tuto směrnici urychleně neimplementuje do svého právního řádu, Evropská komise nám zašle takzvané důvodné stanovisko. To je přitom posledním krokem před případnou žalobou k Evropskému soudnímu dvoru. A pokud bychom byli odsouzeni, tak bychom mohli i nějakou finanční sankci čekat.

Takže můj dotaz je na pana ministra - jestli již tak učinila Evropská unie a poslala stanovisko, to varování, že neplníme to, k čemu jsme se zavázali z hlediska časového sledu. To je první poznámka.

Na druhé straně pravdou je, že jsme mohli činit dříve a nemuseli jsme čekat až na to varování. A potom ještě průtahy, které zde byly z hlediska jednání k tomuto tisku, nás dostaly do situace, že jsme v měsíci březnu a v žádném případě jsme nic neurychlili zatím. Ale ani to mě nevede k tomu, abych podporoval zkrácení doby. A povím, proč to zkrácení zatím nepodporuji.

Při projednávání návrhu tisku, zejména 571, a 572, vlastně též se ho to týká, tak Česká asociace pojišťoven ve většině otázek s navrhovanými ustanoveními se shoduje. Sporný ale zůstává zatím návrh způsobu výpočtu technických rezerv na splnění závazků a zásadním problémem vládě předloženého zákona podle České asociace pojišťoven je ovšem otázka uchování dat o pojištěných osobách. Pojišťovny by nemohly uchovat data uvedená na pojistné smlouvě bez souhlasu klienta, což by prý značně zkomplikovalo a zdražilo správu pojistných smluv. Navíc bez zákonem vymezeného práva způsobu a rozsahu výměny informací o podezřelých pojistných událostech by se údajně výrazným způsobem snížila možnost prevence a odhalování pojistných podvodů.

Jsou to jenom dvě otázky, které jsem vybral namátkou, které je třeba ještě prodiskutovat a jasné stanovisko k nim zaujmout.

Jinak tisk číslo 572 je návrh zákona, který je doplňkovým zákonem k novému zákonu o pojišťovnictví. Navazuje na tento zákon a v podstatě zasahuje do sedmnácti zákonů, kde je třeba udělat změny, které se týkají soukromého pojišťovnictví. A je to technická reakce, a samozřejmě legislativně stvrzená, na případné přijetí tisku 571.

Jinak z hlediska dopadu do rozpočtu nejsou zde žádné problémy, že by to mělo nějaký výrazný dopad do rozpočtu státu. Je to spíš otázka, když by to bylo v té přijaté zatím verzi, která je navržena, ten tisk 571, tak je to určité zatížení pojišťoven, zvýšené zatížení a s tím spojené finanční náklady, které by se nějak musely promítnout dále.

Tolik mé vystoupení v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Petru Branému. Dále do rozpravy ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Pan poslanec Braný položil otázku, takže velmi stručnou odpověď. Upozornění přišlo, infringement zahájen nebyl. Do první pokuty při normálním procesu je to minimálně rok. To znamená, pokud Poslanecká sněmovna vyjádří odhodlání do té doby tento zákon schválit, tak já to nezkrácení lhůty přežiji, jakkoliv si myslím, že by bylo účelné.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Kalouskovi. Kdo další do obecné rozpravy? Nikoho nevidím. Obecnou rozpravu končím.

Myslím, že není asi potřeba žádného závěrečného slova, protože nepadl žádný návrh na vrácení, na zamítnutí. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání, a to jednotlivě. Po sloučené rozpravě musíme každý tisk rozhodnout samostatným hlasováním.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh k tisku 571? Nevidím. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 147 a ptám se, kdo je pro přikázání předloženého tisku rozpočtovému výboru. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 147. Z přítomných 175 pro 130, proti nikdo. Návrh byl přijat. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému.

 

Nyní rozhodneme o bodu 34 a tisku 572. Po sloučené rozpravě nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí.

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. A opakuji, že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo jiný návrh?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP