(9.20 hodin)
(pokračuje Gandalovič)

Z toho největší podíl tvoří příjmy z prodeje státní zemědělské půdy ve výši 1,3 miliardy korun, které vycházejí z celkové předpokládané výměry převedených pozemků 50 tisíc hektarů a ze splátek převodů provedených v minulých letech. Ve zbytku celkových příjmů jsou obsaženy příjmy z pronájmu majetku státu, příjmy z privatizace a příjmy z převodu nemovitostí státu a ostatní příjmy.

Předpoklad celkových výdajů na rok 2009 tvoří 3 098 000 000 korun (? řekl: tři miliardy nula devadesát osm miliardy korun). Je tedy o 1,202 miliardy korun (? řekl: jedna celá dvě celé nula dva miliardy korun) vyšší než celkové výdaje rozpočtované v roce 2008. Nejvýraznější položkou výdajů opět je tato zmiňovaná 1,3 mld. určená na národní doplňkové platby pro rok 2009, která již byla Poslaneckou sněmovnou schválena. Pro vaši informaci- příští týden tuto příslušnou novelu projedná Senát.

Dále je z celkového objemu položky ostatní výdaje 350 milionů korun určeno na pozemkové úpravy v okresech s nedokončeným přídělovým a scelovacím řízením. Důvodem je stoupající podíl nepřevoditelné státní půdy, kterou má Pozemkový fond České republiky ve své správě. Použití prostředků umožňuje Pozemkovému fondu identifikovat pozemky ve vlastnictví státu a správě Pozemkového fondu a nabídnout je jak pro vypořádání pozemku za nevydané pozemky, tak k privatizaci.

Vyšší oproti rozpočtu 2008 jsou rovněž výdaje na využití předkupního práva a provozní a investiční náklady. Naopak rozpočet výdajů na správu majetku včetně demolic, identifikaci a převody majetku, finančních a peněžitých náhrad a náhrad na vymáhání pohledávek je proti rozpočtu 2008 nižší.

Výše provozních a investičních nákladů má vazbu na objemy a náročnost při realizaci zákonem stanovených činností. V rozpočtu je promítnuto snížení průměrného přepočteného počtu zaměstnanců o 51 zaměstnanců a tříprocentní roční mzdový nárůst. Do investic je na základě vyhodnocení analýzy funkčnosti programu rovněž zahrnuto 61 milionů na rozšíření a integraci systému podpory ekonomických agend a 10 milionů korun na přípravu investičních záměrů v souvislosti s regionálním uspořádáním investičních pracovišť. Nadále zůstává v rozpočtu částka 17 milionů určená na dokončení dislokace ústředí Pozemkového fondu.

Předpokládaným výsledkem finanční bilance za rok 2009 je tedy deficit ve výši 1,083 miliardy korun. Ten spolu se zůstatkem finančních prostředků po uzávěrce k 1. 1. 2009 v předpokládané výši 3,720 miliardy korun tvoří k 31. 12. 2009 aktivní zůstatek 2,637 miliardy korun. Při posuzování bilance je nutné zohlednit prezidiem Pozemkového fondu schválené a prozatím neukončené čerpání finančních prostředků na pozemkové úpravy ve výši zhruba jedné miliardy korun.

Dovolte, vážená Poslanecká sněmovno, abych vám tímto předložil takto upravený rozpočet, kde, jak už jsem poněkolikáté zdůraznil, jako nejvyšší částka na straně výdajů figuruje 1,3 miliardy korun, kterou jsme operativně uvolnili pro navýšení doplňkových plateb top-up pro zemědělce, a požádal vás o schválení tohoto upraveného rozpočtu Pozemkového fondu na rok 2009. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, pane ministře. Tento sněmovní tisk projednal zemědělský výbor, jehož usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 699/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Jiří Hanuš, informoval nás o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Vážený pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Hanuš: Děkuji, přeji pěkný den. Zemědělský výbor projednal tento tisk 25. února a doporučuje Poslanecké sněmovně ho schválit ve znění přijatého pozměňovacího návrhu, který tady již dost obhájil pan ministr a kde se jedná o převod 1,3 miliardy korun na top-upy. Tuto záležitost již Poslanecká sněmovna schválila. Toť má zpráva, děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ani z místa se do této rozpravy nechce nikdo zapojit. Končím všeobecnou rozpravu. Přistoupíme k rozpravě podrobné, do této rozpravy taktéž nemáme žádnou přihlášku. Končím rozpravu podrobnou, předpokládám, že ani pan ministr, ani pan zpravodaj si nepřejí využít svého závěrečného slova a přikročíme tedy k hlasování o návrhu usnesení.

Usnesení zní: Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Pozemkového fondu České republiky na rok 2009 ve znění textu usnesení zemědělského výboru, tak jak nás s ním seznámil pan poslanec Hanuš.

Přivolám všechny ty, kteří neočekávali takto brzké hlasování o závěrečném usnesení a chtějí se ho zúčastnit.

 

Zahajuji hlasování s pořadovým číslem 111 a táži se vás, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 104 poslankyň a poslanců pro návrh 92, proti nikdo. Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen.

 

Přikročíme k projednávání bodu

 

125.
Roční účetní závěrka a výroční zpráva o činnosti
Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2007
/sněmovní tisk 479/

 

Tento materiál odůvodní pan ministr Cyril Svoboda. Vážený pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Cyril Svoboda Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, předkládám roční účetní závěrku a výroční zprávu o činnosti Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2007. Oba materiály jsou předkládány v obvyklé formě, jsou doplněny o údaje, které byly v loňském roce diskutovány ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, jako je přehled pohledávek po lhůtě splatnosti nebo přehled jednotlivých bytových družstev, kterým byla poskytnuta podpora. Oba materiály byly prověřeny nezávislým auditorem, ten v poskytovaných informacích neshledal žádné významné pochybení.

Příjmy fondu v roce 2007 byly o 107 % vyšší, než předpokládal rozpočet, a to především vzhledem k vratkám bezúročných státních půjček obcím na opravy a modernizace bytů, které se podle novely zákona o fondu staly jeho příjmem.

Ve výdajích jsou hlavními položkami dotace obcí na výstavbu nájemních bytů pro příjmově vymezené osoby a úrokové dotace na rekonstrukce panelových bytových domů. Položku na podporu výstavby nájemních bytů fond prakticky celou vyčerpal. Rozdělil 791 milionů korun na výstavbu 1348 bytových jednotek. Skutečné čerpání v této položce je vyšší v důsledku čerpání závazků ze smluv uzavřených v předchozích letech.

Velmi vítáme mimořádný nárůst investic v oblasti rekonstrukce panelových bytů. To prokazuje jednoznačný úspěch programu Panel jako nejefektivnějšího nástroje státní bytové politiky. Na druhé straně ovšem v jeho důsledku obrovsky narostl i tlak na zdroje státní podpory.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP