(9.50 hodin)
(pokračuje Doktor)

Kolegové poslanci, pan poslanec Urban sám ve svém vystoupení při obhajobě a zdůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu uvedl, že důvodem k podání tohoto pozměňovacího návrhu je zmírnění případné kolize s právem Evropského společenství a nastavení toho dočasného limitu, který představuje, že účinky snížení spotřební daně vyprší v čase, a sice k 31. 12. 2010. Neboli od 1. 1. 2011 se spotřební daně vrátí do dnes platného stavu.

Já jsem provedl kontrolní srovnání s výpočty pana poslance Urbana a musím s lítostí - s lítostí, protože jsem si vědom toho, že se na mě pan předkladatel bude zlobit, a byl bych rád, aby mé vystoupení bylo chápáno skutečně jako vystoupení zpravodaje k projednávané věci a aby nebyl hledán politický záměr. Přestože bylo zdůvodněno a podáno zdůvodnění, které říká, že pozměňovací návrh byl motivován volbou jiného přepočítacího kurzu a zmírněním případné kolize nebo hrozby kolize s právem Evropských společenství, tak tomu tak bohužel není. Pro navrženou změnu, resp. pro vyčíslenou spotřební daň, tak jak ji navrhl pan poslanec Urban, byl opět použit přepočítací kurz 24,80 koruny k jednomu euru, tedy kurz, který byl použit už pro podání toho původního, základního návrhu. Kolegové poslanci tedy vůbec, vůbec nereflektovali proměnu kurzu, ke které došlo ode dne podání jejich návrhu ke dni podání pozměňovacích návrhů, a vyčíslená spotřební daň, resp. prostor pro pohyb kurzu a jeho přepočet pro spotřební daň, pro tu minimální spotřební daň, kterou je Česká republika povinna uplatňovat, zůstal stále stejný a neupravený.

Já jsem provedl srovnání v těch základních a myslím i nejvíce sledovaných komoditách, a to je benzin a nafta. Minimální daň stanovená v oblasti benzinu, bezolovnatého benzinu, minimální daň stanovená právem Evropského společenství, resp. přístupovou dohodou, činí 359 eur na 1000 litrů. Podle kurzu 27 korun ku jedné, což je reálný směnný kurs, to je kurz České národní banky z posledních dnů, bohužel dochází k tomu, že přepočetl té minimální spotřební daně na 1000 litrů činí už jen 345 eur. Znamená to tedy, že přijmout poslanecký návrh, resp. pozměňovací návrh pana poslance Urbana, a přijmout v závěrečném hlasování takovýto tvar zákona znamená přímo si koledovat o přímou srážku s právem Evropského společenství a nést veškeré následky z toho vyplývající.

Provedl jsem samozřejmě také srovnání s jiným kurzem, a to je 29 korun ku jedné, což je kurz odhadovaný někdy k červnu letošního roku. Je zjevné, že přepočet nebo takto použitý kurz vytváří ještě větší srážku té případně nově zvolené spotřební daně se zmíněným právem Evropského společenství.

Stejná, resp. ještě horší situace je v oblasti úpravy spotřební daně u nafty, kde při použití kurzu 27 : 1 nebo 1 : 27 dochází ke snížení té minimální spotřební daně na úroveň 294 eur proti povinným 3021 eurům na 1000 litrů nafty, a i zde tedy dochází ke zjevné kolizi.

Já myslím, že je nutné, aby si všichni, kteří budou podporovat tento návrh v případném závěrečném hlasování, uvědomili, že budou-li přijaty pozměňovací návrhy pana poslance Urbana a bude-li přijat návrh poslanců, bude založen potenciál pro přímý střet s právem Evropského společenství a již dnes po případném úspěšném závěrečném hlasování se musí připravovat ministr financí a Česká republika na to, k čemu dojde v říjnu letošního roku, bude-li kurz spíše podoben kurzu 27 : 1 nežli kurzu, který použili poslanci, 24,8 : 1. Je to zjevný nesoulad nejen tedy mezi tím základním návrhem, který podali kolegové v červnu loňského roku, ale především mezi tím, že uplynul nějaký čas, páni poslanci měli vzít na vědomí ten prudký pohyb směnného kurzu české koruny k euru, a oni tak neučinili a myslím si, že je to omyl, který zbytečně zakládá kolizi, kterou, myslím si, nepotřebujeme ani my jako Česká republika, a je to i zbytečná nejistota subjektů hospodářské soutěže, protože je to nepochybně věc, kterou bychom potom museli měnit nikoli až 1. 1. 2011, my bychom ji museli měnit takřka ze dne na den, abychom se vyhnuli těm sankcím.

Považuji toto za zbytečné, velmi ledabyle zpracované a myslím si, že je mou povinností zpravodaje vás na takovouto případnou kolizi upozornit ve svém vystoupení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to bylo první vystoupení v rozpravě. O slovo se hlásí předkladatel pan poslanec Urban a další pak bude pan poslanec Jiří Dolejš.

Já bych dal slovo panu poslanci Urbanovi, jenom bych poprosil, aby tady bylo víc klidu. Jenom apeluji, že je tady příliš mnoho poslanců diskutujících. (Zvoní.) Já bych se přimlouval, aby opustili síň a tady bychom se věnovali tomu, co říkají řečníci.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Urban: Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, pan poslanec Doktor se snažil být korektní a celkem i byl, ale myslím, že vás přece jen trochu mátl, protože když přepočítával tu povinnou výši spotřební daně, tak ji měl přepočítávat ke kurzu k datu 1. 10. 2008, to je totiž to důležité datum a důležitý kurz pro výpočet spotřební daně v České republice, a nejen v České republice. Tedy pokud se přepočte tento pozměňovací návrh podle tohoto Evropskou unií stanoveného data a kurzu, tak nedochází k žádné kolizi s evropskými směrnicemi ani žádná kolize nehrozí. Ono totiž kdyby tomu tak bylo, tak by ten návrh zcela jistě byl nehlasovatelný. Ten návrh hlasovatelný je, je to návrh nadčasový, návrh spravedlivý, návrh protikrizový.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: nyní požádám o slovo pana poslance Jiřího Dolejše. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo. Já se zapojím do té soutěže v korektnosti. A protože si myslím, že naše řady by měly být nerozborné, pokud jde o protikrizová opatření, tak bych si rád ten protikrizový účinek tak nějak pro sebe a možná i pro kolegy v našem klubu ujasnil. Protože si nemyslím, že podstatné jsou ty technologické nuance, jako je datum kurzu, popř. jak tlustý či tenký je ten polštář, který můžeme ubrat z toho, co nám ukládá Evropská unie, tak já bych se tedy v podstatě zeptal na to podstatné, co pomůže naší ekonomice.

Jestliže ceny energií, pohonných hmot rostou, tak samozřejmě využít toho polštáře se dá ke zpomalení této tendence. Tomu bych rozuměl. Pokud tyto ceny nerostou, tak se obávám, že tady vytváříme maximálně nějaký benefit pro petrolejáře, kteří samozřejmě v krizové situaci také mají těžší život, ale troufnu si říct, že nejsou na žebříčku priorit tím hlavním, co zejména levicová opozice sleduje.

Pokud jde o výpadek v rozpočtu, protože samozřejmě takové opatření znamená menší inkaso v rozpočtu, tak inkaso těchto peněz je směrováno do Státního fondu dopravní infrastruktury, odkud už slyšíme rozhodné hlasy, že na ten či onen úsek silnice či dálnice nebudou korunky. Samozřejmě, korunky nebudou obecně, takže celá řada těchto dopravních staveb asi nebude postavena tak, jak jsme si před rokem mysleli, ale berme to vážně. Ale co je možná ještě vážnější, je, že chybějící peníze budou chybět - a teď mluvím jako člověk, který denně jezdí metrem, který nepřidává do ovzduší v Praze příliš mnoho zplodin, a pokud možno, když vyrazím do přírody, tak se svezu raději lokálkou, tak zkrátka že ty peníze, které bychom získali, bychom měli především věnovat do veřejné a zejména kolejové dopravy.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP