(10.50 hodin)
(pokračuje Bratský)

Jsou to částky, které jsou velmi zanedbatelné oproti všemu tomu, co prošlo rozpočtovým výborem i co dnes některé kolegyně a kolegové načítali. A když si uvědomíme, že za ty částky bychom velice ovlivnili životy mnoha obyvatel, tak si myslím, že je v možnostech rozpočtového výboru, pana předsedy Sobotky, který pečlivě naslouchá, a ostatních členů, abych to nesvaloval jenom na pana předsedu, ale všech členů, aby v průběhu roku, když se bude hovořit o různých úpravách rozpočtu, pamatovali na usnesení našich odborných výborů a aby některé částky se snažili přesouvat a pomáhat tam, kde je třeba.

Vysvětlím, o co se jedná. Pan ministr Jehlička přišel s rozpočtem, který byl o něco nižší než v loňském roce, a výbor se usnesl na několika částkách, které máte k dispozici. Ale jenom zmíním některé z nich. Třeba na veřejné informační služby knihoven, což si tato politická reprezentace všech politických stran přála a chtěla, aby se dělala digitalizace všech knihoven v celé republice, částka pouhých 11 mil. korun. Zoufale chybí. Další - kulturní aktivity, filmové festivaly. Zde tedy byla navržena výborem částka 75 mil., to je částka velmi vysoká, ale oproti tomu např. podpora kulturních aktivit národnostních menšin, které se objevují ve všech zprávách ať už Helsinského výboru nebo vládního výboru pro menšiny atd., jako zatím nedostatečné, nedostatečná spolupráce s nimi, tak tady jsme žádali o částku jenom pouhých 4 mil. korun, aby mohla vycházet některá jejich periodika, aby mohly vůbec s nimi vládní orgány udržovat kontakty, aby ty menšiny svým způsobem mohly u nás existovat důstojně.

Dále, od pana ministra Lišky zase můžu zmínit některé věci, kterými se výbor zabýval. To bylo třeba volné využití dětí a mládeže - pouhých 5 mil. korun. Ale uvědomte si, kolik za tím je v různých obcích kluboven, organizací, které se starají o děti a mládež, a starají se o ně výchovně, to znamená ty děti jsou nejen pod dozorem, ale jsou vychovávány k nějakým aktivitám a hlavně k určitým návykům, které společnost nutně a důležitě potřebuje. Pouhých 5 mil. korun! Další - národní program rozvoje sport a školy, sportovně zdravotně postižené - celkem 3 mil., 2 mil., 22 mil. To jsou všechno řešitelné věci.

A pak bych chtěl upozornit ještě na jednu částku, kterou jsme ve výboru zmiňovali, a to je údržba a provoz sportovních zařízení. Návrh zněl na zvýšení této částky pro ministerstvo o 123 mil. korun z VPS. Chápu usnesení rozpočtového výboru, které se zabývá velkými čísly, které se snažilo dát dohromady tu situaci kolem našeho rozpočtu co nejlépe, tak aby rozpočet nemusel být v těch velkých číslech měněn. Nicméně ve výboru jsme se bavili i o změnách uvnitř kapitoly, a proto jsem chtěl oslovit mimo pana předsedy rozpočtového výboru i pana ministra, abychom se ještě zamysleli. Vždyť všechno to, co zde před chvílí kolegové načítali, všechno to, co je i v usnesení rozpočtového výboru, když se podíváme, kolik tam je návrhů na různé sportovní areály, zařízení, stadiony, to všechno jsou zoufalé žádosti o údržbu a opravy, ne na investice. Pojďme tedy změnit naši filozofii a pojďme ubírat peníze z investic nových zařízení a věnovat se těm, kde už vychováváme děti, mládež, reprezentaci, a udržujme radši tyto areály.

Já apeluji - nenavrhuji žádné usnesení, ale apeluji na rozpočtový výbor i na jednotlivá ministerstva, aby uvnitř svých kapitol tyto věci sledovaly a aby braly to, že naše výbory, které se tím zabývají detailně a jsou tam odborníci na různé oblasti života naší společnosti, také vyslovily ve většinovém návrhu toho výboru odborné stanovisko, a měli byste ho vzít trošku v potaz. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Václav Votava a připraví se Alena Páralová.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, také já jsem si osvojil některé podněty z veřejnosti, chtěl bych je proto uplatnit jako pozměňovací návrh ke státnímu rozpočtu na rok 2009, a to do kapitoly 398 Všeobecná pokladní správa, program 298220. Navrhuji tedy zařadit tyto nové akce:

Dostavba Základní školy, II. stupeň, třetí etapa, v Dobřanech - 8 mil. korun, příjemce město Dobřany, okres Plzeň-jih.

Druhá akce - oprava místních komunikací, 4,1 mil. korun, příjemce městys Kolinec, okres Klatovy.

Za třetí - vybudování infrastrukturních sítí v obci Čáskov za 13 mil. korun, příjemce obec Čáskov, okres Tachov.

Za čtvrté - přístavba a rekonstrukce mateřské školy v částce 3 mil. korun, příjemce obec Studánka, okres Tachov.

Za páté - provozní budova a školicí středisko v částce 3 mil. korun, příjemce Aeroklub Erpužice, okres Tachov.

Za šesté - víceúčelový dům v obci Hůrky, příjemce obec Hůrky, okres Rokycany, v částce 15 mil. korun.

Za sedmé - víceúčelová sportovní hala v částce 65 mil. korun, příjemce Tělovýchovná jednota Železná Ruda, okres Klatovy.

O uvedené částky navrhuji snížit vládní rozpočtovou rezervu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď požádám paní poslankyni Alenu Páralovou. Pan ministr? Tak ještě dáme prostor paní poslankyni Páralové a pak, pokud pan ministr má v úmyslu vystoupit, tak může.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych přednesla dva pozměňovací návrhy k oponentní zprávě část II Výdaje. Jedná se o technické zpřesnění, v obou případech došlo k přepisu.

Za prvé - položka 5/135 Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Pardubicích, Zámek 4, 431 16 Pardubice, Pardubický kraj, NKP Státní hrad Kunětická Hora, záchrana vnějšího opevnění a úpravy amfiteátru. Navrhovaná změna: částka 550 se nahrazuje částkou 2550.

Za druhé - položka 5/301 obec Studenec, Pardubický kraj, oprava střechy kulturního domu. Navrhovaná změna: obec Studenec se nahrazuje slovem Studené.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď je pan ministr Kalousek, pak se připraví Miloslav Soušek.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo, jenom velmi krátce. Pan poslanec Bratský nepřednesl žádný pozměňovací návrh, pouze podpořil některé pozměňovací návrhy, které zazněly. Já bych na něj rád navázal, abych podpořil prosbu o střízlivost a zdravý rozum při projednávání a schvalování pozměňovacích návrhů.

Za prvé, on to vztáhl vůči usnesení rozpočtového výboru. Já bych rád poznamenal, že žádné usnesení rozpočtového výboru neexistuje, neboť rozpočtový výbor se neusnesl.

Za druhé, já nezpochybňuji dobrý motiv ani dobrý účel jakéhokoli pozměňovacího návrhu, který tady padl z levé nebo pravé strany politického spektra. Zcela jistě by se jednalo o nějakým způsobem efektivně využité prostředky. Ale proboha, ta situace je přece úplně stejná jako v každém rodinném rozpočtu, kdy v každém rodinném rozpočtu členové rodiny zcela jistě mají na rodinné výdaje nějaké požadavky, které by byly zcela jistě rozumné, ať už jsou to lepší šaty nebo lepší zahrada nebo lepší nábytek nebo nové auto nebo příjemná dovolená, a každý účastník toho rodinného rozpočtu má dvě možnosti: buď si vzít spotřebitelské úvěry, zadlužit se, umožnit všechny tyto krásné věci, které si rodina přeje, a riskovat, že za rok za dva přijde fenďák a členové rodiny budou vystaveni zoufalé sociální situaci, protože najednou nebudou mít ani na ty základní potřeby, anebo se zachovat jako každý rozumný hospodář ve svém rodinném rozpočtu a říct svým dětem, popř. svému partnerovi - bylo by to krásné, ale na to prostě nemáme, musíme vystačit s tím, co vyděláme. Ten stát je na tom velmi podobně, tomu sice nepřijde fenďák, ale při přístupu, kdy budeme chtít být strašně, strašně vstřícní a strašně "sociální", tak nezpůsobíme nic jiného, než že ten obludný výdaj dluhové služby, který se dnes pohybuje kolem 50 mld., bude větší, větší a větší, a nakonec nebudeme vydělávat na nic jiného než na úroky z dluhů, které uděláme proto, že jsme chtěli dnes každému všechno dát.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP