(Jednání pokračovalo ve 14.31 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych zahájila odpolední část našeho dnešního jednání. Dalším bodem podle našeho programu jsou

 

176.
Ústní interpelace

 

Ústní interpelace jsou určeny nejprve předsedovi vlády České republiky, poté také ostatním ministrům vlády České republiky.

Dnes jsme za účasti ověřovatelů vylosovali pořadí poslanců, v němž budou vystupovat a podávat, jak už jsem řekla, nejprve ústní interpelace na předsedu vlády pana Mirka Topolánka a poté na ostatní členy vlády. Na předsedu vlády to bude v čase od 14.30 do 16 hodin, na ostatní členy vlády pak od 16 do 18 hodin. Seznamy poslanců podle vylosovaného pořadí vám byly rozdány do lavic.

 

Jako první byl vylosován se svou interpelací místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek. Žádám ho, aby přednesl ústní interpelaci na předsedu vlády České republiky Mirka Topolánka. Tato interpelace má, jak už jsem řekla, pořadové číslo 1 a týká se předsednictví České republiky v Evropské unii.

Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Paní místopředsedkyně, vážení kolegové. Pane premiére, vy jste minulý týden tady ve sněmovně řekl, že existuje nebezpečná tendence snížit a oslabit české předsednictví a především roli České republiky v průběhu příštího roku. Ta možnost je, že třeba Francie se postaví do čela eurozóny neboli zemí, které mají společnou evropskou měnu, a bude je vést paralelně vedle českého předsednictví.

To je samozřejmě věc, která se nám nelíbí. Nicméně, já se ptám: Co je dnes hlavní událostí, kterou bude řešit Evropská unie v dalších měsících? Rozhodně je to finanční krize, která se přelévá do krize ekonomické. A když jsem se podíval do aktualizované podoby priorit českého předsednictví, zjistil jsem, že ani v té nejčerstvější podobě není ani jediná zmínka o finanční krizi. Mně připadá, že pokud chceme čelit takovéto tendenci odebrat a snížit roli českého předsednictví, pak chybí stanovisko České republiky.

Mně vadí to, že když jsme tady projednávali státní rozpočet, vláda nebyla ochotna zabývat se připomínkami, abychom zreálnili čísla výdajů a příjmů, abychom se věnovali aktivní politice nezaměstnanosti a podpoře ekonomického růstu. Rád bych odcitoval stanovisko Svazu průmyslu ze včerejška, který žádá vládu, aby rychle a účinně reagovala na současnou finanční krizi. Představitelé průmyslu mluví o tom, že pociťují stále vážněji dopady té krize, která se objevuje už i v Evropě. Mluví o škrtání objemů zakázek, snižování produkce, hrozbě propouštění, omezování výroby a přesunování výroby jinam.

Jestliže chceme být těmi, kdo se v Evropě zabývají otázkami, které jsou dnes pro Evropu stěžejní, pak nechápu, že nejsme schopni zaujmout stanovisko v České republice. Jsem přesvědčen, že to oslabuje naši šanci si předsednictví nedat vzít.

Co s tím budete, pane premiére, dělat?

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla interpelace místopředsedy Sněmovny Lubomíra Zaorálka. Prosím pana premiéra o odpověď na ni, maximálně je k dispozici pět minut.

 

Předseda vlády ČR Mirek Topolánek: Já jsem při projednávání schválení státního rozpočtu jasně deklaroval - a příští týden ta jednání začnou - že chci spolupracovat i s opozicí na českém předsednictví. A splním to.

Zkusím shrnout tu svou odpověď do několika tezí.

Za prvé. My jsme na předsednictví dobře připraveni a v žádném případě nepodceňujeme význam tohoto předsednictví jak pro nás, tak pro Evropskou unii. Máme za sebou dva roky velmi tvrdé práce celé státní správy a v diplomacii. Úspěšně jsme dojednali 18měsíční program předsednictví s Francií a Švédskem, identifikovali jsme sektorové priority, finalizujeme program.

To, že francouzské předsednictví mělo zcela jinou agendu než tu, kterou nakonec dělalo, a že fakticky dvě události zasáhly francouzské předsednictví dominantním způsobem a ovlivnily fakticky priority, ukazuje, že i my, když v polovině prosince budeme dávat definitivní program a priority našeho předsednictví, si nebudeme ani tehdy úplně jisti, o čem to předsednictví bude.

Nicolas Sarkozy nakonec nerealizoval svoje priority, ale řešil situaci v Gruzii a musel čelit finanční krizi. My samozřejmě budeme také v té práci pokračovat. Logisticky, personálně a obsahově jsme připravili dvanáct ministerských zasedání a přibližně 300 zasedání na nižší pracovní úrovni, která budeme řídit. Protože naše role není taková, že bychom měli o něčem významněji rozhodovat, naše role předsednictví je moderátorská, je to role, kdy hledáme, kdy hledáme na rozdíl od normální agendy, kdy hledáme někdy blokační minority, kdy hledáme like-minded pozice s různými státy. My budeme odpovědni za většinová stanoviska, za hledání kompromisů.

Vyškolili jsme stovky pracovníků, odborníků ve státní správě, což umožní, abychom vůbec mohli toto předsednictví dělat. Spustili jsme první část trojfázové komunikační kampaně. Ano, lehce kontroverzní. Nicméně po této kampani 84 procent českých občanů konečně vzalo na vědomí příští rok, české předsednictví v příštím roce. Připravili jsme celou řadu doprovodných kulturních akcí a akcí, které budou rámovat české předsednictví.

Co se týče finanční krize, my budeme pro Evropskou unii přidanou hodnotou, protože my finančním krizím dobře rozumíme. My jsme jednou prošli a máme dnes zdravou ekonomiku. A já nechci malovat čerta na zeď, zatím se finanční krize z důvodů, na které není prostor v odpovědi, vyhýbá české ekonomice. I současná makropredikce na příští rok je snížena ze 4,8 procenta na 3,7. A já upozorňuji všechny poslance a poslankyně, že teprve od tří procent dolů ekonomického růstu začíná být situace citlivá na zaměstnanost, případně nezaměstnanost, a citlivá na další faktory, které mohou ovlivňovat naši ekonomiku. Naše zkušenosti mohou pomoci při zvládání těchto otřesů. To, čeho jsme dosáhli, je, aby se Evropská unie i v této krizi, i v této situaci řídila svým vlastním primárním právem. Já si myslím, že tomu bychom měli všichni zatleskat.

Nemyslím, že hrozí, že by Česká republika přišla o předsednictví. Reakce jak rakouského, tak francouzského či německého tisku na turbulence u nás, na problémy u nás, byly krátkodobé. Zítra budu obědvat s Nicolasem Sarkozym, s kterým si tyto věci vyjasníme. Ministr pro Evropu Jouyet jednoznačně vyjádřil, že žádné problémy s českým předsednictvím nepřicházejí.

To, že Eurogroup má speciální zasedání před zasedáním Ecofinu, je normální. Povýšení Eurogroup na pozici, která by nahrazovala české předsednictví, je z důvodu, řekl bych, odmítání předsedy Ecofinu Junckera, odmítání Angely Merkel nemožné. Tyto diskuse jsou nešťastné a já si myslím, že se do zahájení našeho předsednictví vyřeší.

To, proč se vůbec o tom začalo diskutovat, pro to jsou podle mě zhruba tři důvody. Může to být reakce na vyjádření premiéra - tedy prezidenta, já se omlouvám, nikoli premiéra a vlády. Náš postup můžeme nazvat aktivní, možná asertivní, ale rozhodně proevropský. Může to být odraz začínající předvolební kampaně do Evropského parlamentu, kdy všichni poslanci využívají - a to bude také problém našeho předsednictví do března, kdy se sejde Parlament potom až v květnu naposled - například vyjádření poslance za CSU Ferbera o tom, že by Česká republika měla být vyměněna atd.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP