(10.10 hodin)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Fakticky chce reagovat pan ministr. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ondřej Liška Samozřejmě v ráji nejsme, ale s tím, co říkáte, bychom se tam ani neocitli. To, že poskytují vysoké školy v zahraničí kvalitní vzdělání, to je nepochybné, proto tam celá řada našich mladých lidí míří a je ochotna za to samozřejmě vynaložit i prostředky. To, jakým způsobem pokrývají svoje studium, ten způsob je samozřejmě analogický, je podobný tomu, co připravujeme my. Právě proto, že v zahraničí existuje systém stipendií, právě proto, že existuje v zahraničí systém vstřícný k práci studentů tak, aby si mohli během vzdělávání vydělat na svoje vzdělání, právě proto, že tam existuje takto pevná sociální síť, právě proto si mohou dovolit vzdělání i v takovéto kvalitě a za takovéto prostředky. Přesně proto my chceme podobný systém zde umožnit a rozvinout, který nebude žádným způsobem diskriminující, naopak rozšíří šance na vzdělání, zvýší rovnost šancí na vysokoškolské vzdělání. A pokud budou v určitém gardu odstupňovány poplatky podle oborů, podle atraktivity, podle uplatnění se absolventů, podle kvality těch škol, tak všechny musí být sociálně únosné a všechny v každém případě musí být provázeny - a jim musí vlastně předcházet systém stipendií, grantů a spoření na vzdělání.
To, o čem tady hovoříme, je systém, který je kvalitativně mnohonásobně lepší než ten současný, který diskriminující je, který je vylučující ze vzdělání a který se s těmi zahraničními systémy, o kterých zde hovoříme, skandinávských, britských, australských či amerických, německých a jiných, nedá vůbec srovnávat. Takže naopak argumenty, které jste uvedla, hovoří ve prospěch těch argumentů, které jsem uvedl já.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. S další reakcí paní poslankyně Bohdalová.
Poslankyně Vlasta Bohdalová: Omlouvám se, pane ministře. Já o voze, vy o koze. Moc bych vás prosila, kdybyste mohl dát přehled - za a) počet českých studentů, kteří studují v zahraničí na stipendia, a počet studentů, kteří si v zahraničí platí svá studia sami. Určitě to bude zajímavé a určitě obrovské číslo.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Ještě s další faktickou pan poslanec Ohlídal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane ministře, já bych byl velmi rád, kdybyste odpověděl na moji otázku, proč vláda snižuje rozpočet pro vysoké školy pro příští rok. Jak vám máme věřit vaše strategické záměry a vaše vzletné řeči, co vláda, tato vláda, udělá pro vysoké školy, pro jejich zlepšení, pro jejich zvýšení úrovně, když provádíte takové naprosto jednoznačně negativní kroky? Pak hovoříte o školném, že to bude něco nevýznamného, něco, co jenom bude jakýsi přídavek ke zlepšení financování vysokých škol, a přitom vláda se chová takto macešsky k vysokým školám. Vysvětlete mi to, pane ministře. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Nyní pan ministr. Prosím, pane ministře. Pane poslanče (k poslanci Bartošovi), musíte chviličku vydržet, nyní vystoupí pan ministr.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ondřej Liška Přestože se tímto vaším dotazem ocitáme mimo půdorys té původní interpelace, jsem na něj ochoten odpovědět.
Říkám tedy následující. Vláda se k vysokým školám nechová macešsky. Prostředky, které byly navýšeny v rozpočtu školství, se týkají i vysokých škol. Prostředky, které poplynou do vysokých škol na výzkumnou a vývojovou činnost prostřednictvím reformy výzkumu a vývoje, ty všechny, to jsou položky v řádech desítek miliard korun. Tohle je naprosto nesporné, včetně prostředků, které z evropských strukturálních fondů doputují v následujících letech do vysokých škol.
Já ale uznávám a samozřejmě dokážu číst čísla o tom, kolik prostředků vynakládáme z veřejných rozpočtů na vysokoškolské vzdělání, co to znamená ve srovnání se zahraničím, a také to, co to může znamenat pro normativ, pro pokrytí výkonů a tak dále. Tam samozřejmě ten nárůst není takový, jaký bychom si představovali. Ale proč není takový. Protože systém financování vysokých škol je nyní a priori špatně. Je špatně a samotné navyšování prostředků pro vysoké školy neřeší problém vysokých škol. Neřeší, protože je potřeba jej od základu změnit, a to ve prospěch vysokých škol.
Ve chvíli, kdy rozpočtová politika této vlády se především zabývá tím, jak snížit deficit rozpočtu po letech, kdy se tento rozpočet projídal, kdy se úplně zbytečně navyšovaly mandatorní výdaje - a vy za to nesete odpovědnost. Vy jste těmi, kdo zabraňují navýšení rozpočtů tak, aby toto navyšování bylo udržitelné. Kdyby zde nebyly vaše vlády, které by hospodařily šetrně, investovaly více do budoucnosti a neprojídaly, potom by bylo možné už dnes investovat více prostředků. Ale to bohužel nejde. My maximálním způsobem jdeme na samou hranici toho, co si můžeme dovolit právě proto, abychom v budoucnu mohli přivést nejenom více prostředků ze soukromých zdrojů do vysokých škol, ale aby mohly být navyšovány rozpočty z veřejných prostředků do vysokých škol jako takové tak, abychom se OECD v průměru nejenom přiblížili, ale možná ho i v budoucnu během deseti let dokázali snad i překonat. Myslím si, že to je naprostá priorita. Ale nyní jsme ve stadiu, kdy je potřeba strukturovat tyto investice, kdy je potřeba tyto výdaje mnohem lépe a efektivněji vážit.
Věřím, že k rozpočtu a právě k tomuto tématu se dostaneme i během čtení státního rozpočtu, který prošel prvním čtením, a očekávám i vaši spolupráci v této oblasti. Myslím si, že by stálo za to ještě uvažovat o tom, co rozpočtově můžeme pro vysoké školy společně udělat i při dalším čtení státního rozpočtu. Myslím, že to bude správné, ale říkám, že samotné navyšování rozpočtu problém vysokého školství neřeší. Je potřeba reformovat, je potřeba změny, a teprve poté je možné pokračovat v dalších úvahách o tom, jak efektivněji vynakládat veřejné prostředky.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Mám zde další dvě faktické přihlášky. Než udělím slovo, ohlásím omluvu paní poslankyně Šojdrové, která se z dnešního jednání omlouvá.
Nyní bude s faktickou poznámkou pan poslanec Ohlídal. Připraví se s faktickou poznámkou paní poslankyně Bohdalová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane ministře, za vlád sociální demokracie docházelo ke každoročnímu výraznému navyšování prostředků rozpočtu pro školství a pro vysoké školy zvlášť. Tomu říkáte projídání? Investice do vzdělání je pro vás projídání? To jste ministrem školství? (Ministr namítá, že o projídání nemluvil.) Přečteme si záznam. Mluvil jste o projídání vlád za doby vlády sociální demokracie. To za prvé.
A za druhé. Nedošlo k dostatečnému navýšení prostředků pro vysoké školy na rok 2009. To není pravda. Nemluvíte pravdu. Došlo ke snížení prostředků. Například ke snížení prostředků, které se projeví ukazatelem průměrných výdajů na jednoho studenta. Tam poklesl tento výdaj o 12 %. Dokonce se k tomuto názoru připojuje i Konference rektorů. Vy jste nedostal ostré protivládní prohlášení ohledně financování vysokých škol, které Konference rektorů provedla na svém jednání na počátku září v Křtinách? Tam je jednoznačně řečeno, jak se dívají vysoké školy na politiku vlády, co se týče financování vysokých škol.
Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou vystoupí paní poslankyně Bohdalová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Vlasta Bohdalová: Vážený pane ministře, šedá je teorie, zelený strom života. Řekla bych, že vy se stále ještě pohybujete v oblasti šedé teorie. Asi je to tím, že teprve před necelým rokem jste ke školství získal vášeň. My všichni, co se vám tady snažíme oponovat, s tím školstvím jsme spojeni mnoho a mnoho let. A vaše vyjádření o tom, jak minulé vlády nedávaly prostor pro rozvoj školství základního, vysokého školství, to je také nepravda, protože vím, že ministři školství v té době tak dlouho bojovali za své školské rozpočty, až navýšení získali. Teď se bavíme o vysokých školách, brzy přijde na diskusi o tom, co provádíte s rozpočty regionálního školství.
A rozpočet neprošel, ten byl prodřen touto Sněmovnou!
***