(10.50 hodin)
(pokračuje Suchánek)

II. bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2009 obsahuje finanční vztahy k rozpočtu Evropské unie, a to příjmy z rozpočtu Evropské unie v celkové výši 96 306 595 000 Kč a odvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie v celkové výši 35 200 000 000 Kč;

III. přikazuje k projednání kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2009 takto: ..."

V tomto se můj návrh shoduje se schváleným usnesením rozpočtového výboru, který jste dostali, takže tuto část číst nemusím.

"IV. přikazuje k projednání návrh organizačního výboru Poslanecké sněmovny na rozpočet Poslanecké sněmovny a návrh organizačního výboru Senátu na rozpočet Senátu na rok 2009 rozpočtovému výboru;

V. konstatuje, že vláda předložila společně s vládním návrhem zákona o státním rozpočtu na rok 2009 i návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2010 a 2011, s tím, že jej Poslanecká sněmovna projedná na stejné schůzi jako druhé a třetí čtení státního rozpočtu."

Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Před zahájením tohoto bodu mě oslovil pan poslanec Červenka. Chce vystoupit? Nechce. Dále se někdo hlásí do rozpravy? Nikdo se do rozpravy nehlásí, tedy obecnou rozpravu končím.

Nyní poprosím o závěrečná slova. Pan ministr chce závěrečné slovo? Nechce. Pan zpravodaj také nechce závěrečné slovo. Poprosil bych pana zpravodaje, aby navrhl postup hlasování. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážený pane předsedo, navrhuji, abychom o návrzích, které zde zazněly, hlasovali v pořadí tak, jak zazněly. To je první stanovisko.

Druhé stanovisko, které se týká pozměňujícího návrhu, resp. návrhu usnesení, který zde přednesl pan poslanec Suchánek. Jsem přesvědčen o tom, že včera jsme o stejném návrhu již hlasovali. Jako zpravodaj konstatuji, že tento návrh byl již včera v rámci tohoto bodu, přerušeného bodu schůze Poslanecké sněmovny, zamítnut a podle mého názoru už o něm není možné v této chvíli hlasovat. Čili k hlasování v tuto chvíli máme pouze jeden návrh usnesení a jeden návrh doprovodného usnesení.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. O slovo se přihlásil pan ministr Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já vznáším naprosto zásadní námitku a nesouhlas se stanoviskem pana zpravodaje. Je pravda, že jsme v naprosto bezprecedentní situaci a že vůbec otázka, jak dál postupovat v okamžiku, kdy není přijato žádné usnesení, je předmětem rozdílných právních výkladů. Já jsem tady jednu alternativu včera přednesl. Respektuji to, co navrhla legislativa Sněmovny, protože jsem přesvědčen, že to je pro budoucí stabilitu veřejných rozpočtů mnohem odpovědnější postup. Nicméně trvám na tom, že návrh, který přednesl pan poslanec Suchánek, je hlasovatelný, a nemyslím si, že bychom měli trávit čas dlouhými spory. Měli bychom o tom rozhodnout v hlasování.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí pan místopředseda Zaorálek, poté pan zpravodaj Sobotka. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dámy a pánové, kolegové, my jsme včera během toho vzrušeného večera se tady shodli na tom, že si do dnešního dne necháme připravit stanovisko legislativního odboru Poslanecké sněmovny. Tak já to cítím, že před hlasováním je třeba tohle si snad tady přečíst a seznámit se s tím, protože to stanovisko naprosto podporuje to, co tady řekl zpravodaj poslanec Sobotka.

V tom oficiálním stanovisku stojí: "Domníváme se, že v současné situaci již nelze opětovně hlasovat o základních údajích předložených vládou, neboť toto hlasování proběhlo a o stejném návrhu nelze hlasovat opětovně. V úvahu nepřichází ani revokace usnesení, a to zejména z důvodu, že revokovat lze pouze usnesení, které bylo přijato."

Já myslím, že je důležité, aby si to všichni uvědomili, protože pokud bychom učinili něco, co by se pak dalo zrušit Ústavním soudem, tak by to mělo velmi závažné důsledky pro celou rozpočtovou sféru. Tohle není jenom nějaký náš parlamentní spor, to je prostě věc, která by skutečně mohla postihnout všechny kapitoly a ty důsledky by mohly být poměrně vážné. Proto si myslím, že toto stanovisko je třeba brát velmi vážně. Je to stanovisko našeho legislativního odboru a bylo by dobře, kdyby to, co tady řekl zpravodaj, bylo respektováno poslanci.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane místopředsedo. Nyní pan zpravodaj Sobotka, pak ministr Cyril Svoboda, pak ministr Kalousek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji, vážený pane předsedo. Já bych chtěl poukázat na to, že došlo ke změně stanoviska ministra financí, protože ještě včera zde pan ministr financí prohlásil, že je možné pokračovat v projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu bez toho, aniž by byly definovány mantinely. Já s překvapením zjišťuji, že dnes pan ministr financí v rozporu s tímto svým včerejším stanoviskem požaduje nové hlasování o návrhu usnesení o státním rozpočtu, které však již včera Poslaneckou sněmovnou bylo zamítnuto. Já jako zpravodaj této Poslanecké sněmovny, řádně určený, se nemohu opírat o jiné stanovisko než o stanovisko legislativního odboru Poslanecké sněmovny. Jakýkoli jiný postup mne jako zpravodaje by byl zcela neodpovědný a podle mého názoru by zakládal neblahé precedenty pro budoucí jednání Poslanecké sněmovny. Jsem přesvědčen o tom, že v případě takovéhoto sporu o výklad zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny v tomto speciálním případě, kdy pouze zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny upravuje proceduru projednání návrhu zákona o státním rozpočtu, je nezbytné držet se stanoviska legislativního odboru Poslanecké sněmovny.

Já bych skutečně nechtěl být při tom, až Ústavní soud případně v budoucnu, kdykoli v budoucnu konstatuje, že návrh zákona o státním rozpočtu byl přijat nezákonným způsobem, v rozporu s jednacím řádem a v rozporu s Ústavou České republiky. Proto pokládám za nejlepší řešení v tuto chvíli postupovat v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny, v souladu se stanoviskem legislativního odboru Poslanecké sněmovny a postupovat podle toho, co jednací řád předvídá. On předvídá situaci, kdy Poslanecká sněmovna neschválí základní parametry návrhu zákona o státním rozpočtu. A pro tuto možnost je zde varianta, že Poslanecká sněmovna doporučí vládě přepracovat návrh rozpočtu a stanoví také lhůtu, ve které vláda tento rozpočet může znovu předložit. Ta lhůta není nikterak dlouhá - je zde navrženo 21 dnů. Při rychlém projednání rozpočtu je možné zabránit rozpočtovému provizoriu, pokud budeme jednat rychle a odpovědně. Já chci prohlásit za rozpočtový výbor, že my jsme připraveni se sejít i mimo harmonogram, který prozatím byl schválen Poslaneckou sněmovnou, a udělat vše pro to, abychom zabránili rozpočtovému provizoriu a aby tato Sněmovna v řádných lhůtách mohla v prosinci rozhodnout o schválení návrhu zákona o státním rozpočtu, pokud tady pro to bude příslušná většina. Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní vystoupí ministr Cyril Svoboda, připraví se ministr Kalousek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP