(16.10 hodin)
(pokračuje Julínek)

A já, upřímně řečeno, mám do jisté míry i obavy, jak se jim podaří rozběhnout tyto aktivity řízené péče, pokud je to myšleno vážně, protože zatím jsou to jenom jakési přísliby, a budeme přísně kontrolovat, jak jim to půjde ve správních radách, aby to splňovalo podmínky, které chystáme v budoucích zákonech.

Ale my jsme nevydali žádnou normu, nevydali jsme žádný podnět, aby tohle dělaly. Toto je spontánní reakce na situaci na evropském trhu. Samozřejmě ve Švýcarsku, Holandsku i v jiných zemích je podíl řízené péče. Ale to je záležitost, kterou je potřeba vnímat výsostně pozitivně, protože výsledky - a mohu vám dát statistiky - z těchto systémů řízené péče, zvláště ve Švýcarsku, kde jsou největší zkušenosti z toho, jsou velmi pozitivní ve smyslu zlepšení kvality péče např. o diabetiky. A mohu vám dodat o tom doklady.

To znamená že řízená péče není negativní konotace a není potřeba z toho něco dělat, ale s čím jsme na jedné lodi, je to, aby klient zdravotní pojišťovny a pacient o tom věděl a mohl se dobrovolně rozhodnout. A to je opravdu napsáno teprve v nových zákonech. To znamená, že to všechno se odehrává spontánně na základě nedostatečné právní úpravy, která je v současné době -

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pane ministře, čas je proti nám i vám. Děkuji vám za vaši odpověď.

S druhou interpelací přichází pan kolega Jiří Petrů ve věci mezivládní dohody s Rakouskem a obrací se na ministra zahraničních věcí Karla Schwarzenberga, který je řádně omluven z našeho dnešního jednání. Proto vám bude, pane kolego, odpovězeno v souladu s jednacím řádem písemně. Máte samozřejmě možnost svou interpelaci přednést.

 

Poslanec Jiří Petrů: Děkuji. Paní místopředsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, v pátek minulého týdne měl ministr dopravy Aleš Řebíček podepsat se svým protějškem, spolkovým ministrem dopravy, inovace a technologií Rakouské republiky, bundesministrem Wernerem Faymannem mezinárodní dohodu mezi Českou republikou a Rakouskem o dálničním spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Ministerstvo dopravy ČR stejně jako rakouské ministerstvo ještě ve čtvrtek s podpisem počítalo a zvalo novináře na tiskovou konferenci v rakouském Wilfersdorfu. Rakouská strana chystala tento akt pojmout v poměrně velkorysém stylu a především v rámci země Dolní Rakousy byl podpis velmi očekáván a mediálně prezentován. V pátek ráno však byla akce z české strany bez udání důvodu zrušena.

Jak sdělil mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka, byla důvodem zrušení tohoto podpisu skutečnost, že ministr zahraničí odmítl udělit ministru dopravy plnou moc k podpisu, a to z důvodu formálních nedostatků. Ministerstvo dopravy je však dle vyjádření svého tiskového mluvčího přesvědčeno, že bylo vše připraveno přesně podle usnesení vlády.

Rovněž i já sám jsem měl možnost se přesvědčit, že rakouská strana je z tohoto kroku konsternována. A starostové, mí bývalí kolegové na tzv. Brünerautomobilweg, a to z Drassenhofenu, Poysdorfu, Werzelsdorfu, Erbergu, Wilfersdorfu, Gaweinstalu a Gänserdorfu nedokáží pochopit počínání české strany.

Při mé poslední ústní interpelaci 31. ledna letošního roku, týkající se této problematiky, pan ministr dopravy reagoval s tím, že pokud se týče R52 v úseku Pohořelice-Ivaň-Perná-Mikulov-státní hranice s Rakouskem je hotova dokumentace pro územní řízení a stavba je připravena k zahájení v roce 2010. Informoval také o tom, že s Rakouskem je historicky podepsáno memorandum o spolupráci na úrovni ministrů dopravy a ministr na základě usnesení vlády č. 1064/2007 požádal českého velvyslance o vyjádření u příslušných rakouských představitelů. Od rakouské strany obdržel odpověď a na základě této odpovědi připravil mezivládní dohodu.

Ptám se, vážený pane nepřítomný ministře za prvé, jaké jsou skutečné důvody, které vás vedly k odmítnutí udělení plné moci ministru dopravy k podpisu mezivládní dohody. Za druhé: Uvědomujete si, pane ministře, že naprosto nevhodným zásahem do procesu podpisu mezivládní dohody jste velmi znevěrohodnil nejen sebe, vládu, ale i Českou republiku minimálně u starostů a občanů těchto rakouských obcí?

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Jiřímu Petrů. Jak už jsem řekla, odpověď dostanete písemně.

Nyní žádám o slovo pana kolegu Petra Wolfa, který interpeluje ministra dopravy Aleše Řebíčka ve věci dálnice. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Wolf: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane ministře, v části Ostravy je nový úsek dálnice, v místech mostu se začal nebezpečně vlnit. Byly tam instalovány značky omezující rychlost. Z tisku jsem se dozvěděl, že se bude brousit povrch právě v těch inkriminovaných místech.

Chci se zeptat za prvé, kdy nové, relativně nové úseky této nové stavby budou opraveny. Za druhé: Proč byla převzata v podstatě nekvalitní stavba? Za třetí: Jak tomu v budoucnu budete předcházet? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím tedy o odpověď pana ministra Aleše Řebíčka. Také jeho upozorním, že má na tuto odpověď pět minut.

 

Ministr dopravy ČR Aleš Řebíček Také děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, byl jsem připraven na jinou interpelaci než na tuto, takže budu mluvit z hlavy.

Občas se bohužel stává, že dojde k porušení technologie na spodní stavbě, a pokud není samozřejmě napravena, můžeme pak brousit živici a pokládat novou a nic s tím neuděláme.

Zde zatím podle sond to vypadá, že došlo k porušení technologie živičného povrchu, tím pádem je to samozřejmě ještě v rámci garance dané vyšším dodavatelem, to znamená tak, abychom technologicky nezamezili možnosti toku dopravních proudů, takže budeme muset uzavírat jednotlivé části, tak aby provoz pokračoval, brousit a dávat nové s tím, že se dále dělají sondy na spodních stavbách, jestli to není zapříčiněno spodní stavbou.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Prosím, pane poslanče, chcete reagovat? Ano, je tomu tak, máte slovo.

 

Poslanec Petr Wolf: Chtěl jsem se jenom zeptat, kdy předpokládáte, že už to bude bez těch značek, že to bude v pořádku, plus minus odhad.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Pan ministr bude reagovat. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Aleš Řebíček Tam, kde se bude jednat pouze o porušení technologie pro svršek, když to takhle řeknu, živičné povrchy a event. betonové, kde jsou, tak tam samozřejmě ihned. A tam, kde bude problém se spodní stavbou, bude to trvat déle, protože se bude muset otevřít celý kufr.

Pokusím se, snad již zítra, dodat vám písemně vyjádření k jednotlivým úsekům a termíny odstranění závad.

 

Poslanec Petr Wolf: Děkuji.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. To byla interpelace pana poslance Wolfa. Nyní vystoupí pan poslanec Maršíček s interpelací na paní ministryni Parkanovou ve věci financování odporu veřejnosti proti radaru. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážená paní ministryně, vy jste v rozhovoru v červenci pro Mladou frontu Dnes připustila, že odpor veřejnosti proti americkému radaru je prý organizován a financován z Ruska. Nepředložila jste však žádné důkazy a objasnění tohoto podezření. Připomenu vám vaši odpověď na otázku, zda opravdu něco víte. Cituji: "Teď se dostávám do hloupé situace, že budu dělat tajemnou nebo nařknu nějakou mocnost. Skoro bych zařadila zpátečku. Jinak se dostanu do pozice postavy tajemníka ze seriálu Jistě, pane ministře, který když byl v úzkých, tak řekl: To patří do státního tajemství."

Ale vážně. Existují prostě věci, které nelze zveřejnit, ale zároveň je nelze nevidět. Už jen fakta, že se sama zkritizujete přirovnáním k postavě ze satirického seriálu, by mohla svědčit o mnohém.

Žádám, paní ministryně, o odpověď na jedinou otázku: Od července uplynula dost dlouhá doba. Můžete zde říci "podařilo se vám sehnat důkazy, že Rusko opravdu financuje odpor české veřejnosti proti radaru"? Pokud ne, kdy se za svá tvrzení omluvíte české protestující veřejnosti? Děkuji za odpověď.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. A slovo má paní ministryně Vlasta Parkanová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně obrany ČR Vlasta Parkanová Vážené kolegyně a kolegové. Za prvé, skutečně nemám se za co omlouvat. Za druhé, svědčí spíš o síle než o slabosti, dokáže-li si člověk dělat lehkou legraci sám ze sebe.

Za třetí. Ve vašem vystoupení, pane poslanče, zazněla jedna významná nepravda, která celé vaše vystoupení posouvá úplně jinam. V inkriminovaném článku nikdy z mých úst nezaznělo a nikdy v novinách nebylo napsáno slovo "z Ruska". Já vám ještě jednou ocituji to, co vy jste citoval částečně.

Vše, co já jsem k uvedené věci řekla, lze vyjádřit těmito dvěma citáty.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP