(18.00 hodin)
(pokračuje Liška)

Tato novela, kterou vám předkládám, má celkem 56 novelizačních ustanovení. Budu vám chtít v průběhu podzimu předložit ještě další novelu školského zákona, která se bude více zaměřovat na financování regionálního školství a technické úpravy. Tato novela, která, jak jsem uvedl, má 56 novelizačních ustanovení, zároveň obsahuje některá zásadní, a na ta bych vás chtěl nyní upozornit.

Za a) je to oblast předškolního a základního vzdělávání. Tam se jedná například o zavedení přípravného stupně základní školy speciální, to je § 27 a 48a. Dále navrhujeme zrušení omezení pro výjimku z nejnižšího počtu dětí, žáků a studentů i ve školách veřejných zřizovatelů, čímž se mimo jiné naplňuje úkol z programového prohlášení vlády směřující k podpoře rozvoje základních škol v malých obcích - § 23. Zahájit povinnou školní docházku už před dosažením šesti let věku dítěte - § 36 - bude možné na základě této novely. Dále v této oblasti navrhujeme zpřesnění zákonné úpravy pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. To je přítomno ve vícero ustanoveních. Dále vás chci upozornit na upřesnění podmínek, za nichž lze konat komisionální přezkoušení žáků, což v praxi způsobovalo určité problémy. Stejně tak chceme zrušit bezúplatnost posledního ročníku mateřské školy zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, § 123, o kterém jsme již měli možnost vést diskusi, ke které se určitě ve věcné debatě vrátíme.

Druhá oblast, které se tato novela týká, je oblast středního vzdělávání. Zde vás chci upozornit na čtyři důležité body, jednak na rozšíření možnosti organizovat nástavbové studium, dále zavedení možnosti pro uchazeče, kteří získali střední vzdělání s výučním listem, získat ve zkráceném studiu nový výuční list v jiném oboru vzdělání. Dále zpřesnění podmínek pro nostrifikaci zahraničních vysvědčení, § 108, a také zlepšení podmínek pro organizaci maturitní zkoušky zřízením Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělávání jako příspěvkové organizace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. To je mimo jiné také důvod, proč vás budu žádat o zkrácení lhůty na projednávání, protože právě tato okolnost je vázána na kalendářní rozpočtový rok, a pokud chceme, aby maturitní zkouška byla připravena v termínu, byla připravena dobře a byl na ni dostatek finančních prostředků například z Evropského sociálního fondu, je tato změna naprosto bezpodmínečně nutná.

Z dalších podstatných návrhů chci uvést následující. Tato novela chce sjednotit podmínky financování povinného rozsahu vzdělávání ze státního rozpočtu bez ohledu na to, zda školy zajišťují celý rozsah vzdělávání samy, nebo u jiných oprávněných osob.

Dále zpřesňujeme některé postupy při předávání údajů z dokumentace škol a také upřesňujeme náležitosti týkající se členství ve školských radách.

Tato novela chce také přispět k sejmutí alespoň části z našeho pohledu zbytečných administrativních břemen z beder ředitelů a vedení škol.

Tento návrh jako celek prošel řádným vnějším připomínkovým řízením a zásadní připomínky, které byly uplatněny v připomínkovém řízení při debatách se sociálními partnery, odbory, školskými asociacemi atd., se podařilo vypořádat a naprostou většinu rozporů odstranit již v připomínkovém řízení.

Je nutno uvést, že s ohledem na potřebu dalšího projednání byly z původního návrhu první vlny novelizace školského zákona vypuštěny některé návrhy, u nichž se zatím nedosáhlo konsensu a kde já jsem nebyl přesvědčen, že ta změna je připravena dobře. To je například úprava individuálního vzdělávání - § 43 - nebo úprava odvolávání ředitelů škol a školských zařízení - § 166. Tyto skutečnosti, tyto oblasti, ty budou zařazeny do druhé vlny novelizace školského zákona, která se nyní finalizuje a bude představena na podzim tohoto roku.

Návrh je - uvádím pro pořádek - samozřejmě v souladu s ústavním pořádkem České republiky, jakož i s mezinárodními smlouvami podle článku 10 Ústavy České republiky a dalšími mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, i když jste při mém projevu poměrně hlučeli, já vám předkládám novelu, která obsahuje celou řadu užitečných změn pro vzdělávání žáků a vzdělávací soustavu obecně. Vzhledem k tomu, že považuji uvedené změny za velmi důležité a některé body novely jsou vázány na rozpočtový a ne na školní rok a jejich přijetí podmiňuje například úspěšný postup přípravy maturitní zkoušky, navrhuji, aby byla doba projednávání návrhu zákona ve výborech zkrácena tak, aby mohl zákon nabýt účinnosti do 1. 1. 2009. Za optimální v tomto případě považuji zkrácení lhůty k projednávání ve výborech na deset dnů. Tuto skutečnost jsem předjednal s předsedou školského výboru a prosím vás o podporu. Myslím, že to můžeme v klidu zvládnout. Jsem připraven reagovat na všechny vaše podněty a dotazy a samozřejmě být přítomen při všech projednáváních.

Děkuji vám za pozornost a za podporu.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: I já vám děkuji, vážený pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Walter Bartoš. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou ke sněmovnímu tisku 573, což je novela zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, jinak řečeno novela školského zákona, ve znění pozdějších předpisů. Zpravodajskou zprávu jsem rozdělil do 16 tematických okruhů. Pan ministr mluvil o 56 změnách. Já jsem některé změny dal do okruhů, tak aby to bylo přehledné.

Okruh číslo 1 se týká termínu zpracování dlouhodobých záměrů vzdělávání, rozvoje vzdělávací soustavy. Týká se § 9 odst. 4 školského zákona a je tam taková změna, takové novum, že při předkládání dlouhodobých záměrů se doba dva roky mění na čtyři roky, dlouhodobé záměry už ale nebudou v případě potřeby upravovány.

Druhý okruh se týká vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. O tom mluvil pan ministr. Týká se § 16 odst. 8, § 48, § 48a, § 49 odst. 2. Předkladatel v důvodové zprávě zdůvodňuje a uvádí, že v dosavadní právní úpravě chybějí nezbytná zvláštní pravidla vzdělávání žáků se středním stupněm mentálního postižení, takže to tam takto je změněno.

Okruh číslo 3 - úprava povoleného počtu dětí, žáků a studentů ve školách, třídách, studijních skupinách a odděleních, týká se § 23 odst. 3, limity se ruší. To znamená, že zřizovatel může povolit jakoukoliv výjimku z nejnižšího počtu žáků, musí však uhradit rozdíl v nákladech. Výjimky z nejvyššího počtu žáků zůstávají i nadále nedotčeny.

Okruh číslo 4 se týká počátku povinné školní docházky. Jinými slovy, když to zjednoduším, jedná se o dřívější nástup do školy, ve výjimečných případech bude umožněn nástup do školy dítěti již od pěti let. Vyjádřit souhlasně se k tomu musí lékař i poradenské zařízení.

Okruh číslo 5 je odklad povinné školní docházky. Tady je také novum. Dosud bylo potřeba doložit dvě potvrzení. Nyní v novele školského zákona se počítá pouze s jedním, tedy buď od lékaře, nebo od poradenského zařízení.

Okruh číslo 6, přezkoumávání námitek proti hodnocení žáka v základní škole a ve střední škole, týká se § 52 odst. 4 a § 69 odst. 9. Dosud má škola povinnost přezkoušení v případě, vyjádří-li zákonný zástupce pochybnosti o hodnocení. Návrh předkladatele spočívá v tom, že ředitel může nyní hodnocení sám změnit, pokud shledal porušení pravidel, nebo nařídí přezkoušení. V případě výchovných předmětů se nepřezkušuje, tam se pouze posuzuje, zda nedošlo k pochybení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP