(17.10 hodin)
(pokračuje Kasal)

V hlasování pořadové číslo 29 rozhodneme o návrhu na přikázání a já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, ten ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 137 poslanců. Pro bylo 131, nikdo proti. Tento návrh byl přijat.

 

Návrh byl přikázán rozpočtovému výboru a já končím první čtení této předlohy.

 

Dalším bodem, kterému se budeme věnovat, je

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 338/1992 Sb.,
o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 558/ - prvé čtení

 

Prosím pana ministra financí Miroslava Kalouska, aby předložený návrh uvedl.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za pozornost. Dámy a pánové, já si uvědomuji, že následující předloha je mírně kontroverzní. Nicméně přesto prosím o její nezavržení na první pohled, neboť vychází z velmi podrobné diskuse Ministerstva financí s regionálními i komunálními politiky, z diskuse, která souvisí s přípravou nového zákona o rozpočtovém určení daní.

V zákoně o stabilizaci veřejných rozpočtů jsme ponechali obecním zastupitelstvům fakultativní možnost upravovat daň z nemovitostí koeficientem 1, 2, 3, 4 až 5. Tato nová fakultativní pravomoc obecních zastupitelstev zvýraznila poměrně výraznou - já se chci vyhnout slovu nespravedlnost, ale poměrně výraznou nerovnoprávnost obyvatel starých domů a nových domů a toho, jak přispívají na obecní infrastrukturu, vzhledem k tomu, že nové stavby rodinných domů jsou osvobozeny od daně z nemovitostí po velmi dlouhou dobu 15 let. Tato patnáctiletá lhůta vzhledem k tomu, že daň z nemovitostí je stoprocentním příjmem obecních rozpočtů, samozřejmě obecní rozpočty výrazně snižuje a v okamžiku, kdy má obecní zastupitelstvo hlasovat o zvýšení daně z nemovitostí, nemůže si být nevědomo skutečnosti, že noví obyvatelé, kteří si postavili nové domy, budou osvobozeni zcela, zatímco starousedlíkům tu daň z nemovitostí zvedají dvakrát, třikrát až čtyřikrát. Zvláště křiklavé jsou tyto případy v satelitech větších měst, kam se dnes bohatší vrstva stěhuje za lepšími životními podmínkami, staví si v satelitech a na vesnicích kolem Prahy, kolem Brna poměrně výstavné rodinné domy, což je jistě dobře, ale pro obecní rozpočty těchto nových obcí je velmi problematické, že 15 let z toho nezaplatí ani korunu na dani z nemovitostí a nepřispěje tak na obnovu a údržbu obecní infrastruktury.

Mohu-li posloužit svým osobním příkladem: Je pro mě jistě problematické, když jako zastupitel města, kde bydlím, města Bechyně, mám zvednout ruku pro trojnásobné zvýšení daně z nemovitostí s vědomím, že já vzhledem k tomu, že jsem si tam postavil dům v roce 1998, budu se svým stotisícovým příjmem ještě pět let osvobozen od daně, zatímco má sousedka se sedmitisícovým důchodem bude platit třikrát větší daň z nemovitostí než do dnešního dne.

Jsem přesvědčen, že tento nástroj podpory bytové politiky je dávno překonán a že toto osvobození je potřeba zrušit, a to tak, že bude platit naposledy s posledním zdaňovacím obdobím roku 2009.

Dále si dovoluji navrhnout zrušit osvobození od daně z nemovitostí u staveb, u kterých jsou prováděny změny spočívající ve snížení tepelné náročnosti stavebními úpravami, na které bylo vydáno stavební povolení. V současné době je takové ustanovení již překonané, protože nový stavební zákon z roku 2006 umožňuje provádění zateplení staveb jak na základě stavebního povolení, tak i na základě ohlášení. V praxi je zcela běžné zateplování staveb bez ohlášení stavebnímu úřadu. Zatepluji proto, abych ušetřil na vytápění, nikoli proto, abych dosáhl osvobození daně z nemovitostí, a to ušetření na vytápění se mi samozřejmě bohatě vyplatí. Proto v tomto případě navrhuji zrušit toto osvobození. Pro zbývající část ustanovení, které se týká změny vytápění přechodem z pevných paliv na obnovitelnou energii solární, větrnou, geotermální či vytápění biomasou, samozřejmě doporučuji osvobození ponechat, neboť se jedná o ekologické vytápění, šetrné k životnímu prostředí, investičně velmi nákladné, a vláda myslí svůj zápas s klimatem neobyčejně vážně.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Miroslavu Kalouskovi a prosím, aby se slova ujal pověřený zpravodaj pro prvé čtení. Tím je pan poslanec Ladislav Šustr.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Vážené dámy a pánové, po Miroslavu Kalouskovi se těžko doargumentovává, on řekne vždycky všechno. Nicméně já přiznám, že si léta myslím, že v roce 1993 se Parlament mýlil, když vůbec tuto věc připustil. Tehdy jsem byl starosta a ťukali jsme si trošku na čelo. Bohužel to trvalo tak dlouho, než jsme na to přišli a řešíme to skutečně zákonem, byť jsem to tu i několikrát vzpomínal, neboť to bylo těžké poškození obecních rozpočtů, neboť ty vytvářely sítě, tehdy ještě plynofikace, a za to bylo to, že satelitní bohatí neplatili léta. Čili plně s tím souhlasím.

Ještě připomínám, že je možné přidat k tomuto zákonu ve druhém čtení něco z toho dobrého z poslaneckého návrhu, který má tisk č. 556. Možná by se daly sloučit, a ve druhém čtení doplnit tu myšlenku, diferencovat ještě mezi zemědělskou půdou, případně mezi jednotlivými ulicemi.

Doporučuji propustit do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ladislavu Šustrovi a otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky do obecné rozpravy nemám. Nikdo se nehlásí, takže obecnou rozpravu končím.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh rozpočtovému výboru. Já se ptám, zdali je nějaký další návrh. Pokud ne, tak v hlasování rozhodneme o přikázání rozpočtovému výboru.

 

Zahájil jsem hlasování, které má pořadové číslo 30. Ptám se, kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 158 poslanců, pro bylo 116, proti 4. Takže tento návrh byl přijat.

 

Omlouvám paní poslankyni Kateřině Konečné za to, že jsem ji přehlédl, a omlouvám se, že jí pořád říkám jejím dívčím jménem.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Mám své dívčí jméno. Děkuji. Ještě asi chvíli mít budu. Nicméně, pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi navrhnout tento návrh zákona zařadit také do výboru pro životní prostředí, protože tam chceme měnit daň, kterou dneska nemusí platit občané, kteří zateplují své domy. My jim tuto povinnost chceme nařídit, takže bych byla ráda, kdyby tento návrh byl přidělen i výboru pro životní prostředí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Takže nyní rozhodneme v hlasování pořadové číslo 31, které jsem zahájil, o přikázání tohoto návrhu výboru pro životní prostředí. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 165 poslanců, pro bylo 71, proti 48. Takže tento návrh nebyl přijat.

 

Mohu konstatovat, že tento návrh jsme přikázali k projednání rozpočtovému výboru a že končím první čtení této vládní předlohy.

 

Dalším, bodem, kterému se budeme věnovat, je

 

13.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 542/ - prvé čtení

 

Prosím opět pana ministra financí Miroslava Kalouska, aby tento návrh uvedl.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP