(14.30 hodin)
(pokračuje Grospič)
Dnes je situace taková, že došlo k uzavření obou smluv, jak smlouvy o umístění prvků protiraketové radarové obrany na území České republiky, tak i smlouvy SOFA o pobytu vojsk Spojených států amerických na území České republiky. K obojímu došlo, aniž Poslanecká sněmovna tuto záležitost projednala. Pouze dostávala kusé informace, tak jak se k tomu uvolila vládní koalice. Protože článek II odstavec 2 Ústavy České republiky a v návaznosti na to článek X odstavec 2 Ústavy České republiky říká, že lidé, občané České republiky, mají právo o závažných věcech rozhodnout jednorázovým aktem, jednorázovým referendem, protože v historii České republiky u zákona 515/2002 Sb., o přistoupení k Evropské unii, se tak již jednou stalo, domnívám se, že je třeba tento tisk neprodleně zařadit na pořad jednání Poslanecké sněmovny, aby ještě předtím, než budou obě smlouvy předloženy Poslanecké sněmovně k posouzení, projednání a případnému hlasování, mohli mít občané právo rozhodnout o takto závažné věci, jako je umístění cizí vojenské základny na našem území a pobytu cizích vojsk na našem území přímo a bezprostředně v referendu. Domnívám se zejména proto, že vláda nehraje čestnou hru s občany České republiky, neříká pravdu o takto závažné věci, o tom, co bylo vyjednáváno, a to i přesto, že byly texty obou smluv zveřejněny ve sdělovacích prostředcích.
Předkládám proto návrh, aby byl zařazen na konec prvních čtení dnešního pořadu schůze bod č. 490, jímž je již avizovaný návrh skupiny poslanců na vydání ústavního zákona o referendu o umístění prvků zařízení protiraketové obrany Spojených států amerických na území České republiky, a prosím vás o podporu zařazení tohoto bodu.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. To není bod číslo 490, ale sněmovní tisk číslo 490.
Ano, o slovo se přihlásil předseda klubu KSČM pan poslanec Kováčik. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Pavel Kováčik: Já děkuji za slovo, pane předsedo. Přeji hezké odpoledne všem.
Chtěl bych se touto cestou obrátit na pana kolegu Tejce. Vzhledem k tomu, že návrh, který podal pan kolega Hojda jako bod číslo 1, je návrh víceméně technického charakteru a předpokládám, že jeho projednávání by nemuselo trvat až tak dlouho, jestli by kolega Tejc neupravil svůj návrh jako bod číslo 2. Nemusí mít žádný strach, my jsme ve věci zřízení vyšetřovací komise, řekněme, názoru do jisté míry podobného jako vy. Po vyjasnění některých nejasností a problémů, které s tím samozřejmě máme, jsme připraveni po jednání podpořit tento návrh, ale v této souvislosti chci říci, že Evropská kosmická agentura, resp. smlouva vesmírného charakteru, by mohla proběhnout velmi rychle a potom bychom se naplno mohli věnovat oné komisi. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane předsedo. Návrh pana poslance Hojdy byl podán před návrhem pana poslance Tejce, také v tomto pořadí by se o těchto návrzích hlasovalo. To znamená kdyby návrh pana poslance Hojdy byl přijat, já bych se samozřejmě dotazoval pana poslance Tejce, že to již nemůže být zařazeno jako první bod, jako jeho návrh, že to může být zařazeno pouze jako druhý bod, a asi by s tím pan poslanec Tejc souhlasil. Ale já nechci předesílat.
Nyní vystoupí pan poslanec Ohlídal, připraví se pan poslanec Jiří Dolejš. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Ohlídal: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych navrhl nový bod našeho programu, programu této schůze. Tento bod ponese název Informace ministra školství o současném stavu přípravy operačního programu Věda a výzkum pro inovace. Navrhuji, aby tento bod byl zařazen jako první bod do bloku Zprávy a návrhy.
Stručné zdůvodnění mého návrhu je následující. Jistě víte, že v současné době probíhají závěrečné přípravy projektu, přesně řečeno programu Věda a výzkum pro inovace, zkráceně VaVpI. Tento program je nesmírně důležitý pro směřování naší vědy v budoucnosti. Umožní totiž získat významné finanční prostředky, které napomohou k dalšímu efektivnímu rozvoji naší vědy, a nejen vědy, ale také některých oblastí našeho průmyslu, a tedy i hospodářství. Proto optimální a efektivní rozdělení těchto prostředků získaných z Evropské unie na jednotlivé projekty podané v rámci tohoto programu je velmi významné a pro Českou republiku životně důležité.
Bohužel, v současné době v závěru hodnocení tohoto programu na Ministerstvu školství vznikají určité nejasnosti. Já si dokonce myslím, že Ministerstvo školství na základě hodnocení jednotlivých projektů z tohoto programu došlo k závěrům, které zkreslují tato hodnocení. Tato hodnocení jsou podle mého názoru zkreslena, dezinterpretována, a proto podle mého názoru návrhy ministerstva, aby některé projekty z tohoto programu byly vyřazeny, nemohu považovat za rozumné a přijatelné.
Je nutné dokonce říct, že v hodnocení a v závěrech Ministerstva školství se objevují doslova některé logické nesmysly. Uvedu jeden takový příklad. V hodnocení projektu X od zahraničních odborníků je uvedeno, že tento projekt je finančně nadhodnocen, je naprosto iracionální a musí být změněn. Ministerstvo školství tento fakt interpretuje tak, že to je vlastně dobře, že to je pozitivum a že je to důvod, aby tento projekt byl doporučen k dalšímu financování. Jiný projekt Y má, co se týče hodnocení finančního rozpočtu, od zahraničních odborníků řečeno, že je racionální a odpovídající. Ministerstvo školství provádí úplně logickou ekvilibristiku a říká: tento projekt musíme vyřadit, a důvod, že je z hlediska zahraničních odborníků racionální, dávají k tíži tomuto projektu. Takových nesmyslů v hodnocení je celá řada. Dokonce je možné na ty nesmysly a neprůhlednosti v hodnocení upozornit pomocí písemných materiálů. Na jedné straně hodnocení zahraničních odborníků, na druhé straně vyjádření ministerstva.
Navíc v poslední době není z ministerstva možné získat žádné informace o závěrečných přípravách programu VaVpI. Není možné získat např. informace, které se týkají podrobností hodnocení těchto projektů českými odborníky.
Vzhledem k tomu, že tento projekt má být jakýmsi způsobem uzavřen, má být podepsána smlouva s Bruselem, pan ministr údajně má podepsat tuto smlouvu v nejbližších dnech, čtrnácti patnácti dnech, tak hrozí nebezpečí z prodlení, a proto tady navrhuji zařazení tohoto bodu, aby pan ministr nás seznámil se všemi problémy a závěry tohoto hodnocení a aby také odpověděl v případné diskusi na otázky, kterých jistě bude mnoho.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Jiří Dolejš, připraví se paní poslankyně Kateřina Jacques. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji, pane předsedo. Já bych se obrátil na Sněmovnu s návrhem na zařazení novému bodu do programu této schůze a věřím, že tento bod osloví vás všechny napříč politickým spektrem, protože to není bod, který by byl třaskavě předvolební, ale týká se humanitárních otázek. Byl by to bod, kde by vláda předložila informaci o možnostech humanitární pomoci v oblastech postižených ničivými hurikány.
Domnívám se, že tady skutečně jde o to, že když můžeme, tak přispějme v oblastech, kde je určitá humanitární katastrofa. I když jsem si vědom toho, že Česká republika nemůže všechny humanitární katastrofy uhasit, může aspoň přispět. Občas dáváme na tyto účely nějakou tu korunu a myslím si, že v oblasti, kde v poslední době proběhly dva hurikány, a v oblasti, která nemá příliš mnoho ekonomických možností, jak urychleně tyto rány zacelit, tak by byla každá pomoc dobrá.
***