(17.50 hodin)
(pokračuje Konečná)

On se zde totiž asi nenajde nikdo, kdo by neměl zkušenost, ať už přímou či zprostředkovanou, v tom, že se v obci xy ztratily kanály, signalizační cedule, byl vykraden hřbitov, či v neposlední řadě že byste neslyšeli o tom, že byla ukradena důležitá součást železniční tratě či kabely, které jsou podstatné pro řízení provozu. Zkušenost poslední doby, kdy byly odcizeny celé koleje ve chvíli, kdy by po trati projel vlak, si nedovedu představit, že bychom toto mohli dále tolerovat. To se dnes také bohužel děje téměř každý den. To, co ale bezpochyby nadzvedlo všechny občany České republiky, byla krádež v památníku Terezín, kde došlo k odcizení destiček se jmény hrdinů, kteří padli v koncentračním táboře. I takové činy se u nás dějí a dějí se především proto, že legislativa je dnes nastavena natolik mírně, že tyto skutky neumí do důsledku postihnout.

Ráda bych z tohoto místa poděkovala nejen samotným předkladatelům, ale především kolegům z výboru pro životní prostředí, zpravodaji, odborné veřejnosti i zástupcům Ministerstva životního prostředí, především panu náměstku Dusíkovi, řediteli legislativního odboru a pracovníkům odboru odpadového hospodářství, kteří se na přípravě návrhu celé tři měsíce podíleli, tak aby byl předložen návrh, který nejenže bude vycházet i z takzvané velké novely zákona o odpadech, která tedy už v tuto chvíli asi není aktuální, ale byla ve chvíli, kdy jsme to připravovali, ale především aby vznikl návrh, který zabrání či velmi znesnadní páchání trestných činů v podobě prodeje kovošrotu, který však neprodává majitel, ale zloděj.

Návrh zákona, předložený v komplexním pozměňovacím návrhu, který připravil ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí výbor pro životní prostředí a máte ho jako sněmovní tisk 367/3, je stejně jako původní návrh složen ze dvou částí.

První se týká výkupu kovošrotu. Ráda bych upozornila na to, že ve všech variantách, které byly nakonec předloženy výboru k projednání, se především zavádí nový institut, a to zákaz platby v hotovosti za odevzdaný materiál. Jedná se nám především o to, že právě to, že má někdo chuť na pivo, velmi často způsobuje odcizení obecně prospěšných zařízení či náhrobků a cedulí. Dodnes je totiž bohužel praxe taková, že pachatelé mají několik identifikačních dokladů a jsou velmi těžce dohledatelní, a to i kvůli tomu, že platba v hotovosti je de facto anonymní. Stejně tak by pomoci k ošetření těchto trestných činů mělo zamezení nakládání 48 hodin po vykoupení, což je opatření, kdy se některá zařízení budou dohledávat lépe a v celém stavu, než tak jak je tomu dnes, kdy kolikrát i někteří majitelé sběren tato zařízení likvidují ihned, kdy je vykoupí. I Svaz měst a obcí, který se na tvorbě návrhu podílel, toto podporuje, protože jsou to právě města a obce, kterým velmi často vznikají obrovské finanční škody, a v mnoha případech dochází k přímému ohrožování zdraví a životů obyvatel.

Ve všech variantách, které vám předkládáme a které budou dnes v druhém čtení předloženy, je provozovatel zařízení povinen při každém odběru nebo výkupu odpadů stanovených prováděcím právním předpisem vést evidenci osob, od kterých odpad odebral nebo vykoupil. Navíc pokud dochází ke sběru nebo výkupu odpadu, který má povahu strojního zařízení nebo obecně prospěšného zařízení, uměleckého díla či pietních a bohoslužebných předmětů, bude provozovatel zařízení ke sběru nebo výkupu odpadu povinen uvést u jednotlivých odebraných nebo vykoupených předmětů jejich stručný popis umožňující jejich dodatečnou identifikaci a doplnit jej uvedením písmen, číslic, popřípadě dalších symbolů na těchto předmětech uvedených.

Výbor nakonec ve svém pozměňovacím návrhu odhlasoval také variantu úplného zákazu výkupu od fyzických osob a možnost výkupu pouze od osob právnických. Jak jsem byla upozorněna Ministerstvem průmyslu a obchodu, vzhledem k novele živnostenského zákona by přesto i tak mohl vykupovat, respektive mohl prodávat tento odpad zhruba milion lidí v této zemi. Proto vám já sama za sebe a za část předkladatelů předložím do druhého čtení variantu, kde by se zákaz výkupu od fyzických osob týkal pouze případů, kdy se jedná o strojní zařízení, obecně prospěšné zařízení, umělecké dílo, pietní a bohoslužebné předměty nebo jejich části, tak abychom i toto zvládli ošetřit.

U části týkající se autovraků došlo také ke zpřísnění a zlepšení definic tak, aby nám už občané nenechávali tzv. dárečky v lese, ale je možnost odevzdat, i když neobsahují úplně vše tak, jak je kupovali.

Dále se nově zavádějí poplatky za registraci vozidla, a to dle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech. Bohužel jsme nenašli shodu s Ministerstvem životního prostředí na tom, aby každé vozidlo při registraci platilo. Nicméně minimálně u nesplňujících Euro 1, 2, případně žádné Euro, se zavádí poplatek, který bude příjmem Státního fondu životního prostředí.

Co se týče autovraků, příslušná ustanovení byla upravena tak, aby nedocházelo ke kolizím jednak s připravovanou úpravou - opět upozorňuji, že jsme si mysleli, že bude předložena velká novela zákona o odpadech, což se zřejmě nestane - ale hlavně aby nedocházelo ke kolizi s návrhem vyhlášky o nakládání s autovraky, která už byla projednána v Legislativní radě vlády a v nejbližší době bude vydána.

Vážení kolegové, ráda bych vás ujistila, že jsme se jako předkladatelé a koneckonců i výbor snažili o to, aby nedošlo k omezení poctivých lidí při odevzdávání kovošrotu. Nicméně zpřísnění, které navrhujeme, je nutné, aby se nastavila jasnější pravidla a nedocházelo k tomu, k čemu běžně v našem okolí dochází. Ceny kovových odpadů se totiž během tří let zvýšily o sto procent. Ročně se od občanů vybere 450 tisíc tun sběru a to nejsou malá čísla. Všichni si uvědomujeme, že i tento kovošrot je pro další využití podstatný a že je to jedna z mála restituovatelných druhotných surovin. Na druhou stranu máme jedinečnou možnost přijmout zákon, který neomezí občany, ale omezí zloděje, pachatele trestných činů a občany, kteří neodevzdávají do sběren svůj majetek, ale majetek někoho jiného. Budu ráda, pokud nám k tomu svým hlasováním pomůžete.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, paní poslankyně. Předložený návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro životní prostředí. Usnesení výboru byla rozdána jako sněmovní tisky 367/2 a 3. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro životní prostředí pan poslanec Tomáš Úlehla. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP