(12.20 hodin)
(pokračuje Filip)
Já vás ale odhlásím, protože mám na displeji úplně jiné číslo, než vidím přítomnost ve sněmovně. Takže vás požádám o novou registraci svými hlasovacími kartami. Prosím, přihlaste se.
V hlasování pořadové číslo 21, které jsem právě zahájil, rozhodneme o přikázání předloženého návrhu výboru pro životní prostředí. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 21 z přítomných 160 pro 156, proti 1. Návrh byl přijat.
Nyní rozhodneme v hlasování pořadové číslo 22 o přikázání hospodářskému výboru. Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 22 z přítomných 162 pro 138, proti 8. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí a výboru hospodářskému. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 16.
Pokračujeme bodem číslo 17. Pan místopředseda vlády a ministr životního prostředí zůstal u stolku zpravodajů. Požádám o to, aby se ke stolku zpravodajů dostavil pan poslanec Rabas.
Uvedu návrh zákona. Je to
17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů
volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi
a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů a o změně některých zákonů
(zákon o obchodování s ohroženými druhy), ve znění zákona č. 444/2005 Sb.,
zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb.,
o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 511/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Martin Bursík. Prosím, aby se ujal slova. O zpravodaji pravděpodobně rozhodneme později. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Pane předsedající, dámy a pánové, navážu na vaši poslední větu a rád bych požádal Sněmovnu, aby podle vašeho zvážení, kdy necháte hlasovat, rozhodla o tom, že zpravodajem zákona nebude poslanec Přemysl Rabas, ale podle dohody předseda výboru pro životní prostředí pan poslanec Ambrozek, který je na cestě sem do Sněmovny.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Jistě. Když s tím pan kolega Ambrozek bude souhlasit, tak já proti tomu nic nemám. Zjednodušil jste mi situaci, pane místopředsedo vlády. Prosím, pokračujte.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: A teď tedy k předkladu.
Dámy a pánové, předkládám vám vládní návrh zákona o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi a o dalších opatřeních k ochraně těchto druhů. - A zároveň vítám pana poslance Ambrozka.
Novela zákona je adaptací nařízení Komise z roku 2006 právě o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. Novelizované nařízení zavádí nové doklady a možnosti regulaci s ohroženými druhy. Jedná se o konkrétní institut licencování např. zpracovatelů a balíren kaviáru, zpřísňují se podmínky pro obchod s tímto, ulehčuje se naopak zavedení možnosti zjednodušených postupů s biologickými vzorky a možnosti vydávat držitelům jednoho dovozního povolení pro více exemplářů odpovídající počet potvrzených kopií, tak aby nemuseli pro každý jednotlivý exemplář žádat extra.
Novelou se také řeší některé stávající implementační nedostatky dřívějšího nařízení Rady z roku 1997, které vyvstaly v souvislosti s praktickou aplikací tohoto. Takže se například adaptuje článek 8 odstavec 5, který se týká prokazování původu exemplářů získaných na území České republiky.
Docela veliká debata byla ohledně omezení obchodu s primáty. Tady jsme museli promítnout do našeho návrhu požadavek směrnice na regulace s těmito ohroženými druhy, s tím, že obchod s primáty se omezuje pouze na obchod mezi schválenými zařízeními. Ta zařízení se schvalují podle veterinárních předpisů a žadatel o dovozní, vývozní povolení nebo o výjimku ze zákazu obchodních činností je povinen doložit, že splnil podmínky stanovené směrnicí a českými veterinárními předpisy.
Také se zavádějí některé nové instituty. Je zde předkládána zcela nová úprava záchranných center pro zadržené a zabavené exempláře, která doposud nebyla obsažena v zákoně, protože v současnosti ta záchranná centra provozovaly především zoologické a botanické zahrady, a to na základě smlouvy, a podle této navrhované úpravy by měla být záchranná centra provozována na základě povolení ministerstva.
Novela také zahrnuje komplexní úpravu správního trestání, která je v souladu s reformou správního trestání.
V neposlední řadě dochází k legislativním změnám také v oblasti ukládání blokových pokut Českou inspekcí životního prostředí. Inspekce totiž nemá v současné době k dispozici bloky na pokuty, a nemůže proto ukládat pokuty, přestože touto kompetencí disponuje.
***