(18.50 hodin)
(pokračuje Dimitrov)

Vláda předložila Sněmovně návrh zákona 22. května 2008. Ten byl rozeslán členům Sněmovny jako tisk 521 dne 23. května 2008. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 22. května 2008 a návrh přikázal k projednání výboru pro sociální politiku.

Záměrem navrhované právní úpravy je odklad úplné účinnosti služebního zákona a zákona č. 309/2002 Sb., a to na dobu dalších tří let. Důvodem navrhovaného odkladu je údajná značná složitost věcných a legislativních kroků pro přijetí zákonné úpravy soustřeďující úpravu právních poměrů zaměstnanců ve správních úřadech vykonávajících státní správu a zaměstnanců územních samosprávných celků vykonávajících přenesenou státní správu a samosprávu, přičemž termín účinnosti nové zákonné normy od 1. 1. 2009 považuje navrhovatel za nereálný. (V sále je obrovský hluk a neklid!)

Je všeobecně známo, že státní správa je dlouhodobě kritizovaná především pro její diskutabilní výkonnost, přičemž právě přijetí a účinnost služebního zákona a zákona č. 309/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů, mělo řešit nejen kritiku veřejnosti a parlamentních stran napříč politickým spektrem, ale především dosáhnout vybudování aparátu schopného vykonávat potřebnou agendu v optimalizovaných organizačních strukturách a pracovním nárokům adekvátních podmínkách k zabezpečení zaměstnanců včetně i jejich potřebné pracovní motivace. Z tohoto pohledu je nutné konstatovat, že předložený návrh by v případě jeho přijetí dále prolongoval stávající nežádoucí stav. Připomínám, že tento zákon je připravován ke spuštění již od roku 1992. V současnosti jsme jedinou zemí Evropské unie, kde výkon státní správy není podložen služebním zákonem.

Nemohu si odpustit poznámku, že odkaz navrhovatele na velkou složitost problematiky právní úpravy zaměstnaneckých vztahů ve veřejné správě, a tedy požadavek odkladu úplné účinnosti zákona o další tři roky, patrně nesvědčí o jeho dispozici k dostatku kvalifikovaných kapacit pro uvedení přijatého zákona do života od 1. ledna 2009, pokud opominu případný nedostatek politické vůle.

Opakuji: Nabytí úplné účinnosti služebního zákona dnem 1. ledna 2009 je nezbytným předpokladem pro zásadní potřebný obrat ve výkonu orgánů státní správy, jejichž plně profesionální výkon je nezbytnou podmínkou pro řádné fungování státu. Navrhovaný odklad může být i tříletou cestou k vypracování dalšího, již v pořadí pátého odkladu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Neregistruji ani přihlášku z místa. Pan ministr Langer.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Jenom jedna poznámka. Ministerstvo vnitra má za úkol do konce tohoto roku předložit paragrafované znění návrhu zákona, který jednotně bude upravovat postavení úředníků v České republice bez ohledu na to, zda pracují v místní územní samosprávě vykonávající státní správu, nebo v centrálních orgánech státní správy. Ten úkol jsme připraveni splnit. (Hluk v sále neutichá!)

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Škromach se přihlásil do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, jenom bych reagoval na pana ministra Langera. Já bych očekával, že ministerstvo nejdříve předloží věcný záměr zákona, aby bylo vůbec možné o něm vést nějakou politickou diskusi. Okamžitě předkládat paragrafované znění bych - (Ministr Langer hovoří ze sálu.) Dobře, takže beru to, že ministr Langer říká, že tedy to bude připraveno taky tak.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se dále někdo hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím.

Táži se na závěrečná slova. Pan ministr, pan zpravodaj? Nechtějí.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

 

Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 17 z přítomných 151 poslankyň a poslanců pro návrh 144, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku. Končím tím bod č. 14.

 

Než zahájím bod 15, nechám odhlasovat, že budeme hlasovat ještě o přikázání bodu 15 po 19. hodině. Kdo s tímto souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Bod 15 bude poslední dnešní. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 18 z přítomných 151 poslankyň a poslanců pro návrh 113, proti 3. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Zahajuji tedy bod

 

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních
a střelivu a o změně zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva
a pyrotechnických předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb., o střelných
zbraních a střelivu (zákon o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb.,
a zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, (zákon o zbraních), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 507/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr vnitra Ivan Langer. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr vnitra ČR Ivan Langer Vzhledem k obsáhlému úvodu mohu sdělit, že vám předkládám dobrý zákon, a prosím o jeho propuštění do druhého čtení.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vladimír Hink. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Vladimír Hink: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, tento vládní návrh zákona zpřesňuje celou řadu ustanovení, zpřísňuje se individuální dovoz zbraní, zpřesňují se podmínky pro podnikatele. Většina návrhů, které byly předloženy odbornou veřejností, je do této novely zahrnuta.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které zatím nemám žádnou písemnou přihlášku. Ano, z místa se hlásí pan poslanec Zgarba. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Zgarba: Pane předsedo, vládo, kolegyně a kolegové, vzhledem k pokročilému času nebudu dlouze zdržovat. Chci jenom zdůvodnit to, že požádáme o přikázání k projednání do zemědělského výboru z důvodu jednoho nebo dvou novelizačních paragrafů, a rádi bychom také odborně projednali některé záležitosti a atributy zákona, které pocházejí z 50. let minulého století.

Takže nebudu více zdržovat a v podrobné rozpravě navrhnu projednání v zemědělském výboru.

 

Předseda PSP Miloslav Vlček: Dobře, děkuji, pane poslanče. Táži se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.

Pane ministře, chcete závěrečné slovo? Pan zpravodaj? Také nechce závěrečné slovo.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost. Má někdo jiný návrh? Zemědělský výbor. Děkuji.

 

Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru bezpečnostnímu, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 19 z přítomných 155 poslankyň a poslanců pro návrh 141, proti 2. Konstatuji, že jsme přikázali tento návrh výboru bezpečnostnímu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP