(18.40 hodin)
Předseda PSP Miloslav Vlček: Ano, děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se, jestli se někdo hlásí z místa. Není tomu tak, obecnou rozpravu končím.
Závěrečná slova, pane ministře, paní zpravodajko, nechcete?
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, abychom tento přikázali k projednání výboru pro sociální politiku, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 16 z přítomných 134 poslankyň a poslanců pro návrh 120, proti 1. Konstatuji, že s tímto návrhem byl vysloven souhlas.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán výboru pro sociální politiku. Končím tak prvé čtení, končím bod č. 13.
Zahajuji bod č. 14, kterým je
14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb.,
o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování
těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech
(služební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 309/2002 Sb.,
o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o službě státních zaměstnanců
ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců
ve správních úřadech (služební zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 521/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí pan ministr Petr Nečas. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Petr Nečas: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dámy a pánové, služební zákon č. 218/2002 Sb. byl schválen Poslaneckou sněmovnou v dubnu roku 2002 a měl nabýt účinnosti dnem 1. ledna roku 2004 s tím, že některá jeho vyjmenovaná ustanovení nabyla účinnosti již dnem 28. května 2002. Tímto dnem nabyl rovněž účinnosti zákon č. 219/2002 Sb., kterým bylo mimo jiné zřízeno Generální ředitelství státní služby jako řídící orgán občanské státní služby, jakožto organizační jednotka Úřadu vlády České republiky. 13. června 2002 byl schválen rovněž zákon č. 309/2002 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím služebního zákona, tzv. doprovodný zákon, který měl nabýt účinnosti rovněž dnem 1. ledna 2004. Nabytí úplné účinnosti služebního zákona a tzv. doprovodného zákona bylo již třikrát odloženo. Poprvé se tak stalo v roce 2002, kdy byla úplná účinnost uvedených zákonů posunuta na 1. leden roku 2005. Podruhé bylo nabytí účinnosti obou zákonů odloženo v návaznosti na realizaci reformních kroků v oblasti odměňování, a to na 1. leden roku 2007. Tedy ještě v průběhu minulého volebního období. K poslednímu odložení nabytí úplné účinnosti služebního zákona a tzv. doprovodného zákona došlo v roce 2006, a to na den 1. ledna 2009. Důvodem pro toto odložení bylo, že stav veřejných financí nedovoloval plnohodnotnou realizaci občanské státní služby.
Na dnešní schůzi budeme posuzovat už čtvrté odložení nabytí úplné účinnosti služebního zákona a tzv. doprovodného zákona. Chci zdůraznit, že dvě z těchto čtyř odložení proběhla ještě v minulém volebním období. Důvodem pro toto odložení je to, že vláda považuje za správné upravit záležitost zaměstnaneckých vztahů zaměstnanců ve správních úřadech vykonávajících státní správu a zaměstnanců územních samosprávných celků vykonávajících přenesenou státní správu a samosprávu, na které se vztahuje od 1. ledna roku 2003 zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, novým zákonem o úřednících ve veřejné správě.
Úprava záležitostí zaměstnaneckých vztahů úředníků ve veřejné správě je složitá jak z ústavněprávních, tak i z věcných hledisek a zasáhne až do příštího volebního období, a proto se navrhuje odložit nabytí úplné účinnosti služebního zákona a tzv. doprovodného zákona o tři roky. V takto získaném časovém prostoru bude možné zpracovat a projednat a v Parlamentu České republiky posoudit novou právní úpravu.
Dalším důvodem pro navržené odložení je skutečnost, že realizace služebního zákona není v současné době zabezpečena institucionálně. Při úsporných opatřeních v ústředních orgánech státní správy došlo ke zrušení Generálního ředitelství státní služby. Generální ředitel státní služby a jeho zástupce nebyli jmenováni.
Proto vás, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, žádám, abyste návrh na odložení úplné účinnosti služebního zákona a tzv. doprovodného zákona na 1. leden roku 2012 propustili do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Kosta Dimitrov. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Kosta Dimitrov: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych přednesl zpravodajskou zprávu k novele zákona, kterou se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech, služební zákon, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 309/2002 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech, ve znění pozdějších předpisů.
***