(12.40 hodin)

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře. Požádal bych pana poslance Břetislava Petra, který je zpravodajem hospodářského výboru, aby nám také dal informaci o jednání výboru k této novele. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, hospodářský výbor až ve druhém slyšení přijal vysvětlení, které podával zástupce Ministerstva životního prostředí k novele zákona, a přijal usnesení, které je součástí sněmovního tisku 433/2, v němž se říká, že doporučuje Poslanecké sněmovně schválit tisk 433 ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.

Pokud se týká nakládání s povolenkami, byl předložen pozměňovací návrh jak hospodářským výborem, tak výborem pro životní prostředí. Tyto pozměňovací návrhy se liší v jistém detailu, který podle hospodářského výboru by měl znít tak, že jednotky přiděleného množství, pokud dojde k jeho úspoře, budou poskytovány za úplatu jiným subjektům na základě rozhodnutí vlády. Hospodářský výbor je zásadně proti tomu, aby tyto peníze spadly do klína Státnímu fondu životního prostředí, poněvadž si myslíme, že veškeré peníze takto získané by měly být výhradně použity na snižování emisí a ne pro některé další činnosti, jejichž rozsah je tak veliký, že nakonec se ztratí přehled o tom, komu peníze za uspořené emise byly přidány. Apeluji z tohoto místa, až budeme hlasovat, abyste byli tak hodní a podpořili rozhodnutí a pozměňovací návrh hospodářského výboru.

Hospodářský výbor šel také poněkud dále a zabýval se situací, která tady nastane někdy po roce 2012, kdy Evropská unie má celou řadu plánů, které nejsou dotaženy do konce. Jedním z těch plánů je, že podniky nebo organizace v oblasti energetiky, v oblasti hutnictví a těch nejtěžších provozů s největšími emisemi nedostanou povolenky zdarma, ale budou je kupovat v rámci aukcí. Hospodářský výbor se domnívá, že tento problém je natolik závažný, že doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala usnesení. Dovolím si toto usnesení v rámci sněmovního tisku 433/3 přečíst: "Poslanecká sněmovna Parlamentu žádá vládu České republiky, aby předložila zprávu o nakládání s povolenkami CO2, jejich dopad na hospodářství České republiky a zejména pozici České republiky od roku 2013. Dále žádá vládu České republiky, aby informovala Poslaneckou sněmovnu o nakládání s finančními prostředky získanými prodejem povolenek CO2."

Je poněkud neobvyklé, aby hospodářský výbor žádal vládu v rámci usnesení a vláda aby předkládala Poslanecké sněmovně zprávu. Ale předpokládáme, že to, co se chystá po roce 2013, může výrazným způsobem - a promiňte mi tento výraz - zamávat s hospodářstvím České republiky, a je nezbytné se na tento čas dokonale připravit. (V sále je rušno.)

Zároveň se chci přihlásit do obecné rozpravy k tomuto zákonu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo vystoupení druhého zpravodaje. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí jako první pan ministr Martin Bursík. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Pane předsedající, dámy a pánové, prosím, jestli byste mi chvilku věnovali pozornost, protože před třetím čtením obvykle není prostor pro podrobnější argumentaci a pak už se jenom čtou zkratky návrhů zákonů a vy sledujete toho, podle kterého hlasujete, kdo se v tom dobře orientuje, nebo své poznámky, které jste si udělali.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, pane ministře, já vám vyhovím. V tom případě bych požádal, aby se situace upravila na pravé straně sněmovny, protože v té levé je poměrně klid. Hloučky se tvoří především vpravo, tak bych je požádal, aby se rozptýlily, pokud možno šly jednat ven, abychom mohli pozorně vyslechnout pana ministra.

Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Martin Bursík: Děkuji. Já bych byl velmi rád - záleží samozřejmě na vašem úsudku - kdybyste si z tohoto krátkého vystoupení odnesli názor na to, jestli dávat přednost návrhu, který předložil hospodářský výbor, nebo návrhu, který předložil výbor pro životní prostředí.

Opakuji, že výbor pro životní prostředí je gesčním výborem, předkladatelem je Ministerstvo životního prostředí, které nese odpovědnost za téma klimatu, nese odpovědnost za uzavírání mezinárodních smluv i za úpravy obchodování s jednotkami, o kterých tady mluvíme. To, co navrhuje výbor pro životní prostředí a Ministerstvo životního prostředí se s tím ztotožňuje, je to, že příjemcem výnosů z prodeje těchto přebytků obchodování v rámci Kjótského protokolu bude státní fond, kde bude garantováno, že tyto finanční prostředky budou využity pro další snižování emisí skleníkových plynů, což je podmínka realizace tohoto obchodu.

V případě, že by se stal favoritem návrh hospodářského výboru, tak poté příjemcem je vláda. Já tady nechci hovořit proti vládě. My o tom budeme teprve jednat. Je to i součástí naší koaliční smlouvy. Ale neumíme odpovědět na to, jakým způsobem finanční prostředky, jak říká ministr financí, opentličkovat, protože příjemcem je státní rozpočet a to je samozřejmě hendikep v momentě, kdy k obchodování dochází. Argument, který zde uvedl pan kolega Břetislav Petr, totiž že od roku 2013 tady bude úplně jiný systém aukcí, kde tím příjemcem bude skutečně stát, neplatí, protože ten systém za prvé ještě není účinný a teprve se o něm povede debata v rámci našeho předsednictví, a za druhé tam už podmínka toho, že výnosy z odprodeje jednotek AAU budou využity k dalšímu snižování emisí skleníkových plynů, nebude relevantní, protože se budeme pohybovat v úplně jiném prostředí, post-Kjóto, kde obchodování nebude založeno na alokaci povolenek zdarma a odprodeje přebytků státem a využití výnosů z prodeje na další snižování, ale bude to příjmem státu, kde stát se rozhodne, jakým způsobem to využije. Jsou tam návrhy, že část toho se použije například v rozvojových zemích na projekty snižování emisí skleníkových plynů a adaptace. Čili bych vás jen chtěl na toto upozornit.

Ta technická novela v tomto případě je podstatným nosičem tohoto ustanovení, které je vlastně nezbytným předpokladem pro dotažení systému GIS, toho Green Investment Schemes, tak abychom dokázali včas nastavit mechanismy a abychom se nenechali předběhnout takovými zeměmi, jako je například Ukrajina, která v momentě, kdy vrhne svůj přebytek na trh, tak v tu chvíli cena půjde dolů a bylo by škoda toho nevyužít.

Tolik mi dovolte za předkladatele mé stanovisko ke dvěma návrhům a zároveň velmi děkuji oběma výborům, že se tímto návrhem podrobně zabývaly. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Kdo se dále hlásí do této rozpravy? Pan poslanec Břetislav Petr bude zřejmě reagovat na vystoupení pana ministra Bursíka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, v rámci druhého čtení bych se chtěl vrátit poněkud pozpátku, abychom si vysvětlili principy a také abychom nějakým způsobem reagovali na to, k čemu tady došlo.

Převážné části tohoto auditoria povolenky asi moc neříkají, ale musíme si uvědomit jednu věc - že za povolenkami je nesmírné množství peněz a že musíme nějakým způsobem zabránit tomu, aby tyto peníze byly využívány spekulativním způsobem úplně k něčemu jinému, než jsou prakticky určeny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP