(11.50 hodin)
(pokračuje Filip)
Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 325/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 325/6."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 208 a ptám se, kdo je pro znění Senátu. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 208 z přítomných 187 pro 77, proti 6. Návrh nebyl přijat. Konstatuji, že návrh zákona ve znění schváleném Senátem jsme nepřijali.
Budeme tedy hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřební souhlasu nadpoloviční většiny poslanců, tedy souhlasu 101 poslanců. Potřebný počet poslanců je na hlasovacím zařízení již nastaven.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 325/5."
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 209 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 209 z přítomných 188 pro 122, proti 3. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona jsme vyslovili souhlas a zákon byl přijat.
Končím bod číslo 123. Děkuji panu poslanci Kafkovi, který odůvodnil návrh usnesení.
Pokračujeme bodem číslo
124.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru
České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 451/4/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 415/5. V tuto chvíli mezi námi vítám senátora Ladislava Svobodu, žádám ho, aby se usadil u stolku zpravodajů a zároveň požádám, aby za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům se vyjádřil pan poslanec Jan Vidím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Vážený pane předsedající, paní a pánové, dovolím si Poslaneckou sněmovnu požádat, aby podpořila znění předloženého návrhu schválené Senátem Parlamentu ČR, a chci tímto také Senátu poděkovat za práci, kterou nad novelou zákona o Hasičském záchranném sboru udělal. Myslím si, že změny, které Senát učinil, plně odpovídají námitkám ministra financí Kalouska, které zde přednesl v průběhu třetího čtení, a odstraňuje tedy onu diskrepanci týkající se právní subjektivity Hasičského záchranného sboru a Armády ČR.
Proto ještě jednou děkuji Senátu za práci, kterou nad tímto návrhem udělal, a prosím Sněmovnu, aby schválila znění zákona ve znění Senátu Parlamentu ČR.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu Janu Vidímovi za jeho vyjádření a ptám se, jestli se k pozměňovacím návrhům Senátu chce vyjádřit pan zpravodaj výboru pro obranu poslanec Martin Tesařík. Nemá zájem.
V tom případě otevírám rozpravu. Při novém projednání návrhu zákona nejsou přípustné pozměňovací návrhy, a to podle § 97 odst. 6. V rozpravě vystoupí jako první pan senátor Ladislav Svoboda. Nemám žádnou písemnou přihlášku, budu je evidovat. Pane senátore, prosím, máte slovo.
Ještě než začnete hovořit, požádám Sněmovnu o klid a byl bych velmi rád, kdyby rozhovory, které se netýkají tohoto tisku, byly přeneseny mimo jednací sál Poslanecké sněmovny, aby mohl pan senátor Svoboda vystoupit v klidu.
Prosím, pane senátore.
Senátor Ladislav Svoboda: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, poslanci, usnesení Senátu o vrácení novely o Hasičském záchranném sboru s pozměňovacími návrhy vzešlo obsahově z projednávané novely ve výboru pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost a výboru pro územní rozvoj a veřejnou správu. Senátní výbory i přes některé legislativní výhrady nedoporučily Senátu radikální změnu novely, ale navrhly obsahově shodně pozměňovací návrhy pouze ve třech odůvodněných jednotlivostech.
V rozpravě na schůzi byl s pozměňovacími návrhy výborů projeven všeobecný souhlas. Skupinu poslanců, předkladatelů návrhu zákona, zastupoval na schůzi Senátu pan poslanec Vidím, který přijetí pozměňovacích návrhů svým souhlasným stanoviskem podpořil. Senát na své 14. schůzi 5. června letošního roku rozhodl počtem 44 hlasů ze 46 přítomných o vrácení s pozměňovacími návrhy Poslanecké sněmovně.
První pozměňovací návrh: Vypouští se ustanovení, které předvídá možnost budoucí existence speciálního útvaru ve struktuře Hasičského záchranného sboru, a zároveň se vypouští speciální zákonné zmocnění Ministerstva vnitra k případnému budoucímu zřízení tohoto útvaru jako organizační složky státu.
Speciální útvar vlastně není novelou v pravém slova smyslu konstituován, neboť zde vlastně jde jen o potenciální podmíněnou existenci. Novela navíc nestanoví tomuto útvaru žádnou působnost, žádný úkol. Ministerstvo vnitra je jako každý resort oprávněno zřídit jménem státu k plnění úkolů v rámci své působnosti organizační složku svým opatřením se zřizovací listinou. Pokud by snad šlo o záměr, aby Ministerstvo vnitra ke zřízení složky nepotřebovalo souhlas Ministerstva financí, kterého je jinak podle zákona o majetku státu třeba, znamenalo by to navíc, že navrhované je nepřípustnou nepřímou novelou zákona o majetku státu.
Druhý pozměňovací návrh, bod číslo 6: V čl. 2 odst. 2 se pouze zpřesňuje způsob stanovení okamžiku přechodu vojáků do jiného služebního poměru. Dosavadní dikce stanoví, že služební poměr vojáka zaniká dnem, který předchází dnu nabytí účinnosti tohoto zákona. Tato dikce by mohla vyvolat pochybnost o tom, zda respektuje zásadu, že právní předpisy se aktivují teprve jejich účinností. Pozměňovacím návrhem se nabízí upravit formulaci tak, že služební poměr vojáka zaniká a služební poměr příslušníka Hasičského záchranného sboru vzniká dnem účinnosti zákona.
Třetí pozměňovací návrh vyplývá z toho, že ve třetím čtení návrhu novely byla k danému problému přednesena zásadní výhrada ministra financí. Namítl, že Armáda ČR ani Hasičský záchranný sbor nejsou organizačními složkami státu a ani účetními jednotkami, což znamená, že s majetkem státu nehospodaří, a tudíž nemohou tento majetek ani mezi sebou převádět. V rozpravě Sněmovny byla poté opakovaně vyslovena úvaha, že pokud Senát shledá výhradu ministra financí za relevantní, vrátí návrh Sněmovně s opravou daného usnesení.
V čl. 2 bod 5 se určení subjektů, mezi kterými má dojít k tzv. převodu majetku státu, navrhuje upravit tak, aby nebylo pochyb, že mají statut organizačních složek státu podle zákona o majetku ČR, a tudíž splňují obecná pravidla tohoto zákona o nakládání se státním majetkem. Pozměňovacím návrhem se místo Armády České republiky na straně předávající majetek dosazuje Ministerstvo obrany a místo Hasičského záchranného sboru na straně přebírajícího se uvádí nově vzniklý záchranný útvar Hasičského záchranného sboru, který je v čl. 1 předkládané novely zákonodárcem jako organizační složka státu výslovně definován. Okrajově se tak zpřesňuje dikce znění.
Body pozměňovacího návrhu 4, 5 a 7 jsou technickými úpravami a je to způsob členění článku II. a zavedení legislativní zkratky.
Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.
***