(16.30 hodin)
(pokračuje Grospič)

Z hlediska zákona o zadávání veřejných zakázek mám velké obavy, že tato záležitost nebude moci být splněna a že v průběhu tohoto roku nebude moci dojít k dodání oněch 33 330 kusů párů obuvi pro hasičské záchranné sbory, a už vůbec budou opomenuty dobrovolné hasičské záchranné sbory. Prosím tedy pana ministra Langera o vysvětlení k této záležitosti.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane kolego. Bude vám odpovězeno písemně ve stanovené lhůtě na tuto interpelaci.

Pátou interpelaci vznese paní poslankyně Jiřina Fialová na ministra zdravotnictví Tomáše Julínka, a to ve věci Nemocnice na Homolce. Prosím, paní kolegyně.

 

Poslankyně Jiřina Fialová: Děkuji. Vážený pane ministře, o tom, že v Nemocnici na Homolce došlo k určitým pochybením v souvislosti s bezpečností pacientů a ochranou jejich důvěrných dat, jsme se dočetli v Mladé frontě Dnes minulý měsíc, ale já se k této záležitosti ve své dnešní interpelaci nechci vracet. V souvislosti s touto nemocnicí jsem se však setkala s jiným problémem, dle mého názoru závažným. Obdržela jsem dopis od jednoho občana, ze kterého cituji: "Nemocnice Homolka po mnoha dotazech i osobních návštěvách nepřijímá pacienty s poukazem na to, že kapacita je vyčerpaná, nemluvím o úrazech. Zároveň však je možné podepsat smlouvu a zaplatit takzvaný program H Plus, kde vás ta samá nemocnice ihned přijme a zajistí všechna možná vyšetření na všech možných odděleních. Toto je však pouze jedna stránka problému. Další spočívá v tom, že běžní pacienti čekají na určitá vyšetření dlouhou dobu, ale například magnetická rezonance, a klienti programu H Plus je mají zařízená během několika dní. Všichni klienti tohoto programu mají u lékařů nemocnice přednostní právo a téměř okamžité zajištění vyšetření."

Vážený pane ministře, snažila jsem se získat nějaké informace o tomto programu H Plus, ale kromě toho, že účastníci programu platí a pak mají přednost před ostatními klienty, se mi další informace nepodařilo získat. Nemocnice Na Homolce je přímo řízena Ministerstvem zdravotnictví, a proto se na vás obracím s dotazem. Můžete nám přiblížit obsah programu H Plus? Domnívám se, že pouze finanční příspěvek nemůže být rozhodujícím faktorem v přístupu nemocnice ke klientům, zvláště ne nemocnice zřizované a řízené státem. Nebo snad jste v této nemocnici o krok napřed před vaším záměrem vytvořit z těchto nemocnic akciové, a tedy obchodní společnosti a finance zde budou, jak se říká, až na prvním místě?

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla interpelace paní poslankyně Jiřiny Fialové. Prosím pana ministra zdravotnictví Tomáše Julínka o odpověď na ni.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení paní poslankyně, byl jsem připraven odpovědět, a pak mě zarazil ten závěr, ale to už nebudu dále komentovat, protože opravdu s tím dotazem interpelačním vůbec nesouvisí ani věcně, ani fakticky, ani z hlediska záměrů Ministerstva zdravotnictví.

Tento jev, který jste popsala, souvisí s něčím jiným. Existuje více firem, které se snaží pro klienty udělat jakousi koordinaci nebo průvodcovství po zdravotní péči, a není to jenom firma H Plus. Ta potřeba pro tyto klienty vzniká z praxe, ale také především z toho, že není správně definován nárok z veřejného zdravotního pojištění, není tudíž jasné, co to je nadstandardní péče, není jasně definovaná povinnost zdravotních pojišťoven zajistit tuto péči pro své klienty, protože tento případ - který bych byl rád, abyste mi předala, protože já ho ještě potom osobně prověřím - by byl typickým případem, který připravujeme do nových zákonů, který by řešila zdravotní pojišťovna jako nesplnění nároku na zdravotní péči ve smluvním zařízení, a byl by elegantně vyřešen podle nových pravidel, která připravujeme v reformě. Já doufám, že i KSČM bude pro ten zákon hlasovat, aby se takové případy nevyskytovaly a nevznikaly paralelní firmy, které zajišťují takzvanou VIP klientelu. Není samozřejmě přípustné, aby se některé kroky odehrávaly na úkor klientů, ale právní prostředí a vymahatelnost v tomto právním prostředí, které je, je velmi malá. I pro mne je velmi obtížné toto vymoci, ale pokud dostanu ten konkrétní případ, tak se podívám, zda tam opravdu nedošlo k porušení i těch stávajících pravidel, která náš zákon o veřejném zdravotním pojištění a pojišťovnách velmi vágně vymezuje, protože i to je možné. Klidně mi ho předejte, já tu konkrétní situaci přešetřím a prověříme, jestli to byl řídký jev, nebo jestli se tam náhodou neodehrává nějaká VIP klientela na úkor normálních běžných občanů, kteří mají mít zajištěnou péči zdravotními pojišťovnami a z veřejného zdravotního pojištění.

Není opravdu jiné řešení než zákonný nárok a povinnost pojišťovny to zajistit a možnost klienta stěžovat si a povinnost zdravotní pojišťovny to vyřídit, a tak je to přesně napsáno v nových návrzích zákonů.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní poslankyně Fialová ještě položí doplňující otázku. Prosím ji, aby přešla k mikrofonu.

 

Poslankyně Jiřina Fialová: Vážený pane ministře, vy jste hovořil o nadstandardní péči, ale u nás přece není přesně definovaná ani standardní péče, natožpak ve státním zařízení aby byla VIP klientela. Myslím si, že tak daleko jsme ještě nedošli.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě požádám pana ministra Julínka, aby reagoval.

 

Ministr zdravotnictví ČR Tomáš Julínek Ano, vy jste opakovala to, co jsem řekl. Není. Tento nárok prostě není definován v našem zákoně, proto je to obtížně vymahatelné, protože vlastník toho zařízení vůbec nerozhoduje o tom, jak je zajištěna péče, protože my máme systém veřejného zdravotního pojištění a ve veřejném zdravotním pojištění zajišťují péči a platí péči zdravotní pojišťovny, nikoliv stát, to je jen vlastnictví a zřizovatelství v tomto případě, a nemá vliv přímo na to, jaká péče se tam poskytuje.

Jediné, co můžeme prověřit, je to, jestli naše organizace dodržuje stávající zákony. Já jsem se vám zároveň snažil sdělit, že stávající zákony jsou tak vágní, že občané, a to i prostřednictvím ministra nebo poslance, se těžko domohou práva, protože nemáme právní oporu v našich zákonech. To jsem chtěl říci. Ale zároveň mi opravdu ten případ předejte, zda nedošlo k porušení stávajících předpisů. Zdůrazňuji, že jsou nedostatečné.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Končím tuto interpelaci. Další je interpelace Břetislava Petra na ministra kultury Václava Jehličku. Interpelovat bude ve věci církevních restitucí. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, vážený pane ministře, chtěl bych vás interpelovat ohledně tisku 482, který hovoří o zmírnění některých křivd, které se staly církvím a církevním společnostem.

První otázka se týká výměry půdy, která je uvedena v důvodové zprávě, a která, pokud do ní započítáme zemědělskou půdu, lesní půdu, vodní plochy a ostatní plochy, činí 261 tisíc hektarů. Pochopitelně, je tady celá řada publikací, které uvádějí výrazně menší výměru, a já bych chtěl připomenout, o co se opírám. Je to studie Restituce a církve, kterou napsal pan Kalný a kde úvod k této studii napsal Miroslav kardinál Vlk. Tato studie uvádí, že církvím patří pouze 234 tisíc hektarů. Takže rozsah půdy, který je v důvodové zprávě, je o 26 tisíc hektarů větší. Vyjdeme-li z toho, co je v důvodové zprávě, že cena metru čtverečního zemědělské půdy má být 40 korun, tak se jedná o 10 miliard, které by měl stát zaplatit za fiktivní půdu.

Máme snad chápat tu vyšší výměru jako pochybení některých úředníků - poněvadž, jak jsem se dočetl, podklady dávaly Státní lesy, Vojenské lesy, Pozemkový fond, Svaz měst a obcí a Úřad pro zastupování státu - nebo se tady jedná výrazně o podvod?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP