(15.30 hodin)
(pokračuje Hašek)

K tomu bych rád řekl, že kdyby platil tento argument, dámy a pánové, tak minimálně prostřednictvím těchto poslanců už dnes máte většinu v některých sněmovních výborech. A já připomenu jen pro veřejnost, že kolegové Pohanka a Melčák - doufám, že na některý výbor nezapomenu - jsou dnes členy výboru zdravotního, dále výboru hospodářského, mandátového a imunitního a také výboru ústavněprávního. Minimálně pro tyto čtyři výbory Poslanecké sněmovny tedy neplatí, dámy a pánové, že by vás tam měla válcovat opozice, neboť tam dnes máte faktickou většinu, a pokud skutečně poslanci a poslankyně vládní koalice chodí do práce a chodí na zasedání výborů, tak pro vás nemůže být žádným problémem prosazovat někdy - uznávám - těžko obhajitelná rozhodnutí vlády a také návrhy vlády sem do Poslanecké sněmovny.

Pak tady máme kategorii výborů, ve kterých je sice sudý počet. Krátký historický exkurs do minulých volebních období: nebylo nijak neobvyklé, že i ve volebních obdobích od roku 1996 řada výborů fungovala se sudým počtem členů. A fungovala, dámy a pánové! Stejně tak si troufám tvrdit, že vcelku bezproblémově funguje řada parlamentních výborů se sudým počtem i nyní. Fungují ty výbory, ve kterých vaši zástupci komunikují s opozicí, komunikují standardně, baví se o věcných problémech, o věcné podstatě těchto záležitostí, a v takových výborech si nemůžete stěžovat na nějaké obstrukce opozice. Já sám jsem členem zemědělského výboru a rád bych konstatoval, že např. tento výbor funguje bez výjimky na principu dohody mezi vládou a opozicí. Já jsem rád, že navazuje na stejnou praxi z minulých volebních období. Pevně věřím, že vystoupí také další kolegové, předsedové nebo místopředsedové výborů, a popíší, jak fakticky funguje život v parlamentních výborech, také v jiných výborech než v zemědělském. Takže chci říct, že neplatí ani argument, že by vás opozice válcovala při sudém počtu členů parlamentních výborů.

Konečně se dostávám k dalšímu argumentu. Jednací řád Poslanecké sněmovny - a to je, prosím, argument, u kterého by měli zbystřit hlavně právníci - upravuje otázku ustavení parlamentních výborů, tedy včetně stanovení počtu členů, ve zvláštní části, která se týká ustavující schůze Poslanecké sněmovny. Takže opakuji: jednací řád upravuje otázku ustavení výborů v rámci ustavující schůze Poslanecké sněmovny. I zákonodárce, který předkládal a schvaloval jednací řád Sněmovny, tedy základní pravidla, kterými bychom se, alespoň jak pevně doufám, všichni chtěli a měli řídit, předpokládal, že k ustavení výborů včetně stanovení počtu členů dojde toliko na začátku volebního období, nikoli v jeho průběhu. Existovala výjimka v historii, a to také uznávám, v souvislosti se vstupem do Evropské unie byl ustaven příslušný výbor Poslanecké sněmovny, ale tam se jednalo o nové ustavení nového výboru Poslanecké sněmovny v průběhu volebního období.

Já bych chtěl vyzvat případné pamětníky, jako že vás tu sedí v lavicích, dámy a pánové, poměrně dost, a to někteří až od roku 1992, abyste sdělili Poslanecké sněmovně, a to prosím pěkně napříč politickým spektrem, nedívám se jenom do opozičních lavic, kdy sáhla vláda v průběhu volebního období k tak dramatickému kroku, jako byla změna poměrů v orgánech Poslanecké sněmovny.

Konečně možná dojde paradoxně k dalšímu kroku. Podle jednacího řádu každý poslanec Poslanecké sněmovny může být s výjimkou výboru petičního, mandátového a imunitního, organizačního, členem pouze dvou výborů Poslanecké sněmovny. A jestliže má platit princip poměrného zastoupení poslanců ve výborech - a hovoříme o tom, že chcete docílit poměrné zastoupení všech parlamentních stran - při všem respektu ke všem poslaneckým klubům včetně klubu Strany zelených se chci zeptat, jak zvládnou čtyři poslanci Strany zelených, neboť dva plní toho času úkoly ve vládních lavicích, a tedy podle jednacího řádu tedy nemohou být členy parlamentních výborů, otázku poměrného zastoupení ve výborech, kterých v tuto chvíli máme ustavených asi 20 v Poslanecké sněmovně. V některých výborech Sněmovny, když došlo k rezignaci některého koaličního poslance, došlo k tomu, že byl nahrazen poslancem jiné koaliční strany, ale to podle našeho názoru, dámy a pánové, odporuje jednacímu řádu, resp. tomu, že má být ctěn princip poměrného zastoupení.Takže tím pádem jsou spočítány poměry a čísla pro jednotlivé poslanecké kluby, nikoli pro pomyslnou koalici na straně jedné a vládu na straně druhé.

Suma sumárum, já jem se snažil nevzrušeným hlasem a klidnými a korektními argumenty vysvětlit naši pozici k tomu, že to, co tady chystáte, je pouze mocenská změna. Má to být upevnění pozice vratké vlády tady v orgánech Poslanecké sněmovny, které možná dnes prohlasujete těsnou většinou jednoho hlasu. Já se domnívám, že demokracie není jenom panstvím většiny, měla by být také panstvím práva a respektu k právu a ústavním zásadám. Ale pokud vaši kolegové a kolegyně i po takovéto změně, dámy a pánové, nebudou chodit do výborů, tak je vám i tato pomyslná početní většina k ničemu. Obhajujte vládní návrhy ve výborech silou myšlenky a silou obsahu těch vládních návrhů! Nechoďte na to cestou, abyste si silově zajistili, že vás tam bude někde o dva, někde o jednoho víc, a tím pádem když navrhnete zákon o tom, že v pondělí je pondělí a večer je tma a ráno je světlo, tak si to prostě pouhou většinou odhlasujete. Můžete to tak dělat, ale připomínám vám všem, že už se nacházíme ve druhé polovině volebního období a všímá si toho nejenom opozice, ale všímají si toho především občané České republiky.

Takže apeluji především na koaliční poslance a poslankyně. Dámy a pánové, v žádném případě určitě nebudeme postupovat podle oblíbeného hesla vašeho premiéra, který občas říká: jak vy k my, tak my k vy. My jsme demokraté a také díky sociální demokracii od roku 1996 tady v Poslanecké sněmovně byl dodržován princip poměrného zastoupení v orgánech Poslanecké sněmovny. Mohu tedy slíbit, že i po příštích volbách, kde - jak pevně doufám - vám občané spočítají všechna ta vaše opatření a pseudoreformy, sociální demokracie bude respektovat princip poměrného zastoupení v orgánech Poslanecké sněmovny. A vás jenom žádám, abyste ještě jednou přemýšleli, jestli skutečně existují racionální důvody k tomu, abyste dnes zvyšovali uměle počet zástupců koalice ve všech sněmovních výborech místo toho, abyste se bavili, jak zlepšit komunikaci mezi koalicí a opozicí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Já vám děkuji. Jestli jsem dobře zaregistrovala přihlášené z místa, druhý v pořadí byl pan poslanec Koníček. Vážený pane poslanče, máte slovo. Po vás poté poslanec Jičínský.

 

Poslanec Vladimír Koníček: Vážená paní předsedající, já bych se chtěl jenom ujistit o vašem dalším postupu, jestli budete respektovat § 71 našeho jednacího řádu, který praví, že své vnitřní poměry a podrobnější pravidla svého jednání upravuje Sněmovna usnesením a návrh takového usnesení se doručí všem poslancům nejméně 24 hodin před hlasováním o něm. My jsme se návrh pana poslance Tluchoře dověděli dneska kolem desáté hodiny, takže se domnívám, že by se o něm mělo hlasovat zítra po desáté hodině.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Ano, toto budeme moci řešit event. námitkou proti postupu předsedajícího.

Pane poslanče Tluchoři, chcete se k této námitce jako zástupce navrhovatelů nějak vyjádřit? Prosím.

 

Poslanec Petr Tluchoř: Ano, jistě, jsem-li vyzván, tak se k tomu samozřejmě vyjádřit mohu. § 71 opravdu upravuje vnitřní poměry ve Sněmovně, které jsou mimochodem uvedeny v té brožurce, a i podle stanoviska sněmovní legislativy se počet členů výborů, nebo přesněji usnesení stanovující počet členů výborů takovýmto usnesením nemůže nazývat a nemůže tak být bráno. Čili jsme přesvědčeni, že není možné postupovat podle § 71 a je možné bez problémů hlasovat.

 

Místopředsedkyně PSP Lucie Talmanová: Dobře, opíráme se tedy i o stanovisko naší sněmovní legislativy. Může být proti tomu samozřejmě také vznesena námitka.

Nyní prosím pana poslance Jičínského, aby se ujal slova. Vážený pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP